گیلان رتبه اول کشوری را در بیماری فشار خون دارد
گیلان رتبه اول کشوری را در بیماری فشار خون دارد
معین نیوز_رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان گفت: این استان در بیماری فشار خون، کلسترول بالای ۲۰۰ و چربی خون بالا رتبه اول و در بیماری دیابت رتبه سوم را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدتقی آشوبی عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، افزود: تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، کاهش وزن، ورزش و ترک سیگار از جمله راه های پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله فشارخون، دیابت و چربی خون است.

وی با بیان اینکه برنامه های آموزشی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می شود، اضافه کرد: مراکز جامع پیشگیری و غربالگری سرطان در لاهیجان، رازی، تالش و بندرانزلی راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با تاکید بر اینکه توزیع متوازن بهداشت همراه با درمان مورد توجه است، بیان کرد: تمام تلاش ها و برنامه های دانشگاه در راستای ارتقای سلامت مردم است.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشک خانواده روستایی به طور کامل و ۱۰۰ درصد در گیلان اجرایی شد، اظهار کرد: طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز قریب به اتفاق اجرایی شد ضمن اینکه در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز در دستور کار قرار گرفته است که سال گذشته در تالش و رودسر اجرا شد.

آشوبی در ادامه با تشریح سایر فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان عنوان کرد: فعالیت مرکز پیوند اعضا در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت از سال گذشته با مشارکت خیران آغاز شده است و هم اکنون کل پروژه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گیلان بیان کرد: بیمارستان ۴۲۱ تختخوابی لاکان رشت نیز نزدیک ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان نیز در این نشست با ارایه توصیه های بهداشتی درباره بیماری فاسیولا گفت: برای پیشگیری از این بیماری سبزی های معطر محلی خودرو باید ۷۲ ساعت در فریزر نگهداری و بعد استفاده شود.

سید محمود رضوانی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری پشه آئدس در گیلان مشاهده نشده است، افزود: موضوع آئدس تا زمانی که با بهسازی، محیط را برای این پشه ناامن کنیم، رفع نخواهد شد که متاسفانه شهر ما در برخی مواقع پاکیزه نیست.

فاسیولا بیماری انگلی است که تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی در شمال کشور منتقل می شود، تب، تعریق، سرفه، درد در ناحیه شکم، بی اشتهایی، دردهای مفصلی، لرز، درد در ناحیه پشت، زردی و اسهال از نشانه های بیماری فاسیولا است، ورود انگل به بدن انسان در مرحله حاد می تواند به سرعت و در مقیاس گسترده، صفرا، اثنی عشر و در نهایت کبد را تخریب کند.

بیماری فاسیولا در دو مرحله از اواخر اردیبهشت تا آخر خرداد و از مهر تا آبان شیوع پیدا می کند، زیتون پرورده و نمک سبز دو محصول پرمصرف گیلانیان است که در آن از سبزی های محلی شامل چوچاق و خالی واش استفاده می شود.

اول تا هفتم‌ اردیبهشت هفته سلامت نام گرفته است.