یک دز واکسن کرونا برای ایمنی کافی نیست
یک دز واکسن کرونا برای ایمنی کافی نیست
معین نیوز_تزریق واکسن کرونا اگر چه با استقبال مردم گیلان روبرو شده و معضلی با عنوان واکسن هراسی در این استان وجود ندارد اما مشکل اصلی اینکه برخی پس از دریافت دز نخست برای تزریق دز دوم واکسن کرونا مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن سال ۹۸ در کشور و در گیلان به عنوان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹، عزیزان بسیاری از خانواده‌های گیلانی به این بیماری مبتلا و یا فوت کرده‌اند، روزهایی که یادآوری آن سخت و غیرقابل تحمل است اما پس از چند ماه جدال طاقت فرسا با ویروس کرونا، تزریق واکسن روزنه امید برای مقابله با کووید ۱۹ شد.

تزریق واکسن علیه بیماری کووید ۱۹ از بهمن سال ۹۹ همزمان با سراسر کشور با کارکنان بخش های ICU بیمارستان های گیلان آغاز و با نیروهای بخش های پرخطر دولتی و خصوصی، گروه سالمندان در سرای سالمندان و اماکن تحت نظارت بهزیستی و سایر سالمندان دارای بیماری های زمینه‌ای و بالاخره برای عموم مردم ادامه یافت.

با شروع واکسیناسیون عمومی، دریافت واکسن کرونا مورد استقبال مردم گیلان قرار گرفت، در اوایل تزریق واکسن به دلیل توجه مردم برای دریافت هر چه سریعتر واکسن در مراکز واکسیناسیون ازدحام می شد، البته با افزایش مراکز و پایگاه ها مشکل صف های طولانی استان برطرف شد و تزریق واکسن با آرامش ادامه یافت.

بر اساس آخرین آمار دریافتی تاکنون ۸۹.۵ درصد از جمعیت هدف استان گیلان شامل یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۳۲ نفر دز نخست و ۷۱.۵ درصد به تعداد یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۰۱ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی امینی یکی از مبتلایان بیماری کووید ۱۹ در گیلان است، او اوایل تیرماه امسال پس از گذشت یک هفته از دریافت دز اول واکسن کرونا به این بیماری مبتلا شد و پس از بهبودی از مراجعه برای دریافت دز دوم واکسن خودداری می کند. وی به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از تزریق دز اول واکسن به بیماری کووید مبتلا شده و پس از ۲ هفته بهبود یافته است.

او اظهار داشت: فکر می کردم با تزریق دز نخست واکسن کرونا به ایمنی رسیده ام اما به بیماری مبتلا شدم، به همین دلیل تمایلی برای دریافت دز دوم واکسن ندارم، احساس می کنم که واکسن اثرگذار نیست.

تکمیل چرخه ایمنی با دریافت ۲ دز واکسن

این در حالی است که کارشناسان بهداشت می گویند : تا زمانی که دوره واکسن کامل نشود، نمی توان انتظار داشت که فرد به ایمنی مورد نظر رسیده باشد، مردم حداقل ۲ هفته بعد از دریافت دز دوم واکسن کرونا انتظار ایمنی قابل قبول را داشته باشند،این تصور اشتباه است که بگوییم با تزریق دز اول واکسن کرونا مثلا ۳۰ درصد ایمن می شویم و با تزریق دز دوم این مقدار به ۹۰ درصد می رسد، بلکه اکثر افراد با تزریق ۲ دز واکسن به ایمنی قابل قبولی دست خواهند یافت.

اما باز عده ای به دلایل غیرمنطقی از دریافت واکسن کرونا اجتناب می کنند یا اینکه بعد از تزریق دز اول برای دز دوم مراجعه نمی کنند.

ویروس کرونا از ابتدای شیوع تاکنون نشان داده که بسیار خطرناک است و در صورت ابتلا، رهایی از آن سخت می باشد، متخصصان عفونی می گویند: این ویروس از راه قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن فرد بیمار یا ناقل به فردی دیگر منتقل می شود، آنان رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک در اماکن عمومی، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از دورهمی در کنار تزریق واکسن را از راه های پیشگیری از ابتلا به بیمای کووید ۱۹ عنوان می کنند.

متخصص بیماری های عفونی استان گیلان با بیان اینکه مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا حتما باید واکسن کرونا را دریافت کنند، گفت: متاسفانه برخی از افراد برای تزریق واکسن اقدام نمی کنند ضمن اینکه برخی هم تنها یک دز واکسن را دریافت می کنند در حالیکه با این کار چرخه ایمنی کامل نمی شود.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصور که بعد از دریافت دز نخست واکسن به کرونا مبتلا شده ام و به طور کلی تزریق واکسن تاثیری در پیشگیری از ابتلا یا کاهش مرگ و میر ندارد بر اساس آمارهای موجود، اشتباه است.

وی با بیان اینکه افرادی که قبل از دریافت دز نخست واکسن به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اند باید بعد از ۶ هفته پس از ابتلا و بهبودی برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، افزود: کسانی که بعد از تزریق دز نخست نیز بنا به دلایلی از جمله عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و کامل نبودن چرخه ایمنی به این بیماری مبتلا شده اند نیز پس از بهبودی باید دز دوم را دریافت کنند.

متخصص بیماری های عفونی استان گیلان با تاکید بر اینکه دریافت هر ۲ دز واکسن ضروریست، تصریح کرد: تزریق دز نخست حدود ۴۰ درصد ایمنی ایجاد می کند لذا برای تکمیل چرخ ایمنی حتما باید ۲ دز واکسن تزریق شود ضمن اینکه اکنون تزریق دز سوم برای افراد بالای ۶۰ سال هم آغاز شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار تعداد مبتلایان و بستری ها در بیمارستان ها، افرادی که با تزریق واکسن به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده باشند، خیلی کم است ضمن اینکه بیماری آنان خفیف است و مرگ هم به ندرت اتفاق می افتد.

متخصص بیماری های عفونی استان گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا افزود: افرادی که واکسن دریافت کرده اند نیز باید پروتکل های بهداشتی را دقیق رعایت کنند.

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان های املش، سیاهکل و شفت در نقشه کرونایی استان گیلان آبی و رودبار نارنجی هستند و رودسر، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش، آستارا و ماسال در نقشه کرونایی استان گیلان زرد هستند.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون افزون بر ۲۶۲ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند، در موج پنجم کرونا از اوایل تیر تا اوایل شهریور، تعداد بیماران کووید ١٩ بستری در بیمارستان های گیلان به نزدیک ٢ هزار و ١٠٠ نفر رسیده بود که از شهریور ماه اگر چه با افت و خیزهایی همراه بود اما در مجموع روند کاهشی داشت.

اوایل شهریور امسال پوشش کلی واکسیناسیون شامل تزریق هر ۲ دوز در استان گیلان ۱۴.۵ درصد و دز نخست ۳۱ درصد بود.

بر اساس آخرین آمار دریافتی تاکنون ۸۹.۵ درصد از جمعیت هدف استان گیلان شامل یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۳۲ نفر دز نخست و ۷۱.۵ درصد به تعداد یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۰۱ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.