یک سالگی کرونا و ما اندرخم توصیه‌هایی که رعایت نمی‌کنیم
یک سالگی کرونا و ما اندرخم توصیه‌هایی که رعایت نمی‌کنیم
معین نیوز_ویروس عالم گیر کرونا یک سالیست که درکشورمان جا خوش کرده، در این مدت علاوه بر حمله به جان مردم، فعالیت های اقتصادی، آموزشی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، اما آنچه بعد از گذشت این مدت ثابت شده اینست که رعایت توصیه ها اصلی ترین راه برای مقابله با این ویروس و مرگ تدریجی آن است.

اینک یک سال از روزی که کرونا به جان، زندگی، معیشت و اقتصاد مردمان این کره خاکی هجوم آورد، گذشت، یک سال است که همچنان زندگی آدمیان عرصه جولان کروناست و این روزها هم با وجود ورود واکسن به بازارهمچنان سایه سنگین این ویروس بر زندگی در این کره خاکی مستولی است.

در این میانه از همان روزهای نخست تا کنون که یک سال گذشته همچنان اصلی ترین و بهترین راهکار در مقابله با این ویروس نحس، رعایت توصیه های بهداشتی است.

توصیه هایی چون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی و اجتماعات اما هنوز شاهدیم بعد از یک سال که دایم با این توصیه ها بمباران شده ایم، هنوز آویزه گوشمان نشده، آنگونه که این روزها دوباره بعد از وقفه ای که رنگ قرمز شهرها به نارنجی و زرد و آبی می زد دوباره می رود همه جا رنگ خطر بگیرد و چه هدیه ای بهتر از این به کرونا برای ماندگاری در جان و زندگی و اقتصاد و حیات آدمی.

این ویروس چنان جا خوش کرده که گویی می خواهد سایه شومش هماره با ما باشد و طی این مدت همه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و غیره را متاثر کرده است اما آنچه بعد از گذشت این سال ثابت و پیوسته و مستمر بر آن تاکید شده آن است که رعایت توصیه های بهداشتی اصلی ترین راه برای مقابله با این ویروس و موجب مرگ تدریجی آن است.

با شیوع این ویروس تاکنون راهکارها و محدودیت های متعددی اعمال شد از جمله تعطیلی اصناف، مدارس، دانشگاه ها، بازارهای محلی و تردد شبانه و اگر چه با ایجاد این تنگناها آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در کشور و استان تا حدی به سمت و سوی کاهش داشته اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد استمرار و توجه مردم در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیرانه از انتشار این ویروس است.

در این یکسال دیگر می دانیم و تجربه کرده ایم که سهل انگاری در رعایت توصیه ها، آمار مبتلایان و بستری های کرونا را افزایش می دهد، در این مدت هر بار سختگیرانه و با حساسیت بالا پروتکل ها را رعایت کردیم آمارها مبتلایان، بستری ها و فوتی ها کاهش یافت و برعکس هر زمان که سهل انگاری شد شاهد افزایش شدید آمار بویژه فوتی ها شده ایم و این روزها دوباره سیر صعودی آمار ها دوباره آغاز شده است.

این در حالی است که کوتاهی و بی توجهی در عمل به توصیه ها نادیده گرفتن حقوق دیگران است ضمن آنکه سلامت خود و اطرافیانمان هم به شدت به خطر می افتد.

گیلان از نخستین روزهای اول اسفند پارسال تاکنون با افت و خیزهای بسیار این بیماری مواجه بوده است روندی که همچنان ادامه دارد، گاهی رنگ شهرها و آمار مبتلایان و فوتی های این بیماری نگران کننده می شود و حساسیت ها را در رعایت پروتکل ها افزایش می دهد زمانی هم کاهش آمار، حساسیت مردم را در رعایت توصیه ها کمرنگ می کند اما آنچه در این بین مهم به نظر می رسد این است که مداومت مردم در رعایت پروتکل ها برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت شایانی دارد.

طی روزهای اخیر شاهد بی توجهی در رعایت توصیه های بهداشتی هستیم در حالی که عدم رعایت دستورالعمل ها و حضور مردم بدون فاصله فیزیکی در کنار هم می تواند انتقال ویروس کرونا و افزایش بیماری کووید ۱۹ را منجر شود بنابراین کم توجهی به توصیه های بهداشتی، موج جدیدی از بیماری را شکل می دهد به این ترتیب همواره نگرانی‌ ها از خیز بیماری وجود دارد.

بارها بر ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از ویروس کرونا توصیه و تاکید شده، اما با گذشت یک سال برخی از مردم حاضر به استفاده از ماسک برای مصون ماندن از بیماری کووید ۱۹ نیستند، متاسفانه برخی در رعایت دستورالعمل های سهل انگاری می کنند در حالیکه جدی گرفتن توصیه ها توسط همگان برای پیشگیری از چرخش ویروس و نابودی آن بسیار مهم است.

در مکان هایی از جمله اماکن عمومی، خیابان ها و پارک ها بسیاری از ماسک استفاده نمی کنند در حالیکه کارشناسان بهداشتی به کرات تاکید کرده اند، در هر فضایی خارج از منزل ” فضای آزاد و بسته” باید ماسک زده شود، از آنجایی که ویروس از راه تنفس منتقل می شود، زدن ماسک برای پیشگیری از بیماری کووید ١٩ اهمیت زیادی داشته و درصد بسیار زیادی از خطر ابتلا را کاهش می دهد.

از طرفی دیگر دورهمی ها خطرناک ترین مکان در ابتلا به ویروس کرونا عنوان می شود، در این باره، دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابزار نگرانی از برگزاری دورهمی ها می گوید: دورهمی در این استان افزایش یافته در حالی که این جمع ها در انتقال ویروس کرونا نقش بسزایی دارد لذا از مردم درخواست می شود که به هیچ وجه اینگونه اجتماعات را برگزار نکنند و در تجمعات نیز حضور نیابند.

غفلت در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بعد از گذشت یک سال از بیماری و اکنون با انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی پذیرفتنی نیست همه در رعایت توصیه ها برای پیشگیری از انتشار این ویروس در برابر خود، خانواده و اطرافیان مسئول هستند.

با مشاهده ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور حساسیت ها باید در رعایت توصیه های بهداشتی جدی تر شود، کار سخت نیست به این دلیل که راه های پیشگیری از کرونای معمولی با کرونای انگلیسی یکی است، کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی کرونا دارد به همین علت رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرهیز از هر گونه دورهمی و تجمع بسیار ضروری است زیرا نشانه هایی از خطر خیز چهارم کرونا در برخی استانها مشاهده شده که بسیار خطرناک تر از خیزهای قبلی کرونا در ایران است.

اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم.

سعید نمکی اضافه می کند: پایه های دستاوردهای ما به شدت لرزان خواهد شد اگر این ستون های سختگیرانه ی رعایت پروتکل ها را محکم نگیریم.

وی ادامه می دهد: به همه عزیزان اعلام خطر می کنم که نباید با این ویروس با سهل انگاری مبارزه کرد، خیلی باید حواسمان جمع باشد.

عادی انگاری شرایط کرونایی تهدیدی برای سلامت عمومی

عدم رعایت دقیق پروتکل‌ها، تردد در ساعت های ممنوع و تداوم برخی تجمعات و دورهمی‌ ها از دلایل عمده خیز بیماری در مناطق دارای وضعیت پرخطر عنوان می شود لذا عادی انگاری از خطرات بیماری نگران کننده است، همه باید در توجه و رعایت توصیه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و دورهمی ها کوشا باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه عادی انگاری شرایط کرونایی تهدیدی برای سلامت عمومی است، می گوید: رعایت پروتکل ها و دستورات بهداشتی در افزایش یا کاهش تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها به صورت مستقیم اثرگذار است لذا آگاهی‌ بخشی‌ های عمومی از تهدیدات شیوع ویروس و خطراتی که عادی‌ انگاری اجتماعی و عدم رعایت توصیه های بهداشتی در جامعه ایجاد می‌کند، باید استمرار داشته باشد.

ارسلان زارع با بیان اینکه برای پایداری وضعیت بیماری و کاهش شمار مبتلایان، همگان بویژه مردم و اصناف باید مشارکتی موثر داشته باشند، اضافه می کند: نظارت بر اصناف و بخش های مختلف باید با جدیت بیشتر تشدید شود و ضمن برخورد قانونی با متخلفان نسبت به انعکاس آن در صدا و سیما، رسانه ها و فضای مجازی، اقدام شود تا شاهد بازدارندگی آن در سطح جامعه باشیم.

واکسیناسیون کرونا نیز از هفته جاری همزمان با سراسر کشور با اولویت نیروهای بخش مراقبت های ویژه در گیلان آغاز شده است، مسئولان بهداشتی تاکید می کنند که این اقدام نباید موجب سهل انگاری مردم در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شود.

استمرار رعایت توصیه های بهداشتی با وجود آغاز واکسیناسیون کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این مطلب که انجام واکسیناسیون کرونا نباید موجب کوتاهی تک تک آحاد جامعه در رعایت پروتکل های بهداشتی شود، اظهار می کند: رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تا پایان واکسیناسیون ضروری است.

دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، می گوید: این روزها برخی بیان می کنند که با ورود واکسن و آغاز واکسیناسیون به زودی ماسک ها را بر می داریم اما بر اساس پروتکل ها، واکسیناسیون ممکن است چندین ماه طول بکشد لذا تا اتمام واکسیناسیون همگانی اعم از کسانی که واکسن به آنها تزریق شده و یا افرادی که دریافت نکرده اند، همه باید پروتکل ها را رعایت کنند تا گردش ویروس در جامعه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا نقش بسزایی دارد و همه باید به این مهم توجه جدی داشته باشند، تصریح می کند: ماسک های معمولی سه یا چهار لایه چهار تا شش ساعت عمل می کنند و تا وقتی که خیس نشده باشند، موثر هستند بعد از این مدت باید ماسک به نحو درست داخل کیسه ای بسته و وارد زباله ها شود تا در سطح جامعه ویروس پخش نشود.

دکتر حیدرزاده ادامه می دهد: چنانچه دو نفر دو ساعت با هم در یک فضا باشند که یکی بیمار و ناقل و دیگری سالم باشد اگر فرد سالم ماسک بزند ٣٠ درصد از ابتلا به ویروس در امان خواهد بود و اگر تنها فرد بیمار ماسک بزند تا حدود ٧٠ درصد دیگران  از ابتلا در امان هستند، اما اگر هر دو از ماسک استفاده کنند بیش از ٩٠ درصد از بیماری پیشگیری می کند به شرطی که استفاده از ماسک به درستی انجام شود.

وی اضافه می کند: دورهمی در این استان افزایش یافته در حالی که این جمع ها در انتقال ویروس کرونا نقش بسزایی دارد لذا از مردم درخواست می شود که به هیچ وجه اینگونه اجتماعات را برگزار نکنند و در تجمعات نیز حضور نیابند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان می کند: این استان به دلیل تعداد زیاد سالمندان به عنوان یک گروه سنی پرریسک، در صورت کم توجهی به توصیه های پیشگیرانه به سرعت قابلیت رسیدن مجدد به وضعیت قرمز کرونایی را دارد.

وی اضافه می کند: آنچه که اکنون در استان گیلان ایجاد کننده این خطر و دغدغه جدی است آنکه جوانان، فرزندان و نوه ها بدون ملاحظه حساسیت های کرونایی به دیدن سالمندان می روند و محافل و دورهمی ها بی توجه به این وضعیت برگزار می شود که این مهم افزایش خطر  بیماری را به همراه دارد.

اکنون بعد از گذشت یک سال از انتشار ویروس کرونا می دانیم که مداومت همگان در رعایت توصیه های بهداشتی راه رهایی از ابتلا به ویروس کرونا است پس بیاییم توصیه ها را جدی بگیریم تا شاهد مرگ تدریجی کرونا باشیم.