یک کارخانه مهم فولاد با ۸۰۰ نفر نیروی کار تعطیل شد
یک کارخانه مهم فولاد با ۸۰۰ نفر نیروی کار تعطیل شد
معین نیوز_مجتمع ذوب آهن فولاد خزر یکی از واحدهای عظیم تولیدی در گیلان است که به دلیل بدهکاری کلان به وزارت نیرو، علی‌رغم اشتغال۸۰۰ کارگر و نیروی متخصص تعطیل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت ذوب‌آهن فولاد خزر یکی از عظیم‌ترین کارخانجات فولادی و جزو بزرگ‌ترین بخش‌های تولید فولاد بخش خصوصی کشور در استان گیلان و فولاد کشور است.

این مجتمع فولادی، در سال ۱۳۸۶ و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، رشد و توسعه تولید ملی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز تولید انواع گازهای صنعتی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هزار مترمربع در شهر صنعتی رشت تأسیس شد.

مجتمع ذوب آهن فولاد خزر ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی را دارد که این امر مجتمع را به قطب تولید فولاد در منطقه شمال کشور تبدیل کرده و در حال حاضر دارای ۸۰۰ نیروی متخصص و تحصیل کرده به طور مستقیم و ۲ هزار نیروی به طور غیر مستقیم است.

پرداخت حقوق کارگران علیرغم بدهی سنگین!

این مجتمع عظیم فولادی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در استان  تولید شمش‌های فولادی، از آنجایی برای گیلان دارای اهمیت بوده چون‌ با راه‌اندازی خط تولید گاز، خزر تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن به ویژه اکسیژن‌های بیمارستانی را تأمین کرده است.

حال چند هفته‌ای است که این کارخانه با این‌ میزان ظرفیت به علت بدهی‌های بیشمار به بخش‌های مختلف از جمله برق، گاز و بدهی‌های بانکی تعطیل شده و هیچگونه فعالیتی نداشته و کارگران و متخصصان این کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند اما طبق گفته کارگران، درعین حال تاکنون حقوق و مزایای کارگران این کارخانه به صورت کامل پرداخت شده است.

مدیرکل سازمان صمت گیلان می‌گوید، در یک سال و نیم گذشته بیش از ۵۴ واحد صنعتی و ۷۱ واحد معدنی راکد و نیمه راکد استان با تلاش این نهاد به چرخه تولید بازگشته و مشکلاتشان برطرف شده که این امر نشان می‌داد هدف دولت ایجاد اشتغال در گیلان از طریق احیای واحدهای تولیدی است.

به گفته تیمور پورحیدری، دولت با تعطیلی مجتمع‌های عظیم تولیدی در کشور و گیلان مخالف بوده و وزارت صمت هم همه تلاش خود را برای عدم تعطیلی این کارخانه‌ها و آن‌ هم با این حجم از اشتغال و تولید انجام خواهد داد ولی وضعیت مجتمع ذوب آهن فولاد خزر در شهر صنعتی رشت نوعی خاص است.

مدیران پروازی بلای جان صنعت گیلان

یکی از مشکلات موجود در کارخانه‌ها و مجتمع‌های عظیم تولیدی در گیلان انتصاب مدیران پروازی در این کارخانه‌ها بوده و مجتمع فولاد خزر هم به گفته مسؤولان سازمان ضمن از این قاعده مستثنی نبوده و هر چند سال با تغییر مدیران روبرو بوده است.

بدهی چندصد میلیاردی کارخانه فولاد

به گفته مدیرکل صمت گیلان، کارخانه ذوب آهن فولاد خزر دارای بدهی بیش از ۱۵۰ میلبارد تومانی به شرکت توزیع برق، بیش از سه میلیارد تومانی به شرکت گاز و بیش از ۴۰۰‌میلیارد تومان‌ بدهی بانکی است.

پورحیدری می‌گوید «در دوره مدیران قبلی این کارخانه بارها جلسات متعددی را برگزار و اخطارهای لازم در خصوص احتمال تعطیلی این کارخانه به علت بدهی‌های موجود به آنان داده شد ولی مدیران این کارخانه نسبت به این بدهی های معوق و اخطارها بی توجه بودند.»

عدم تمکین از پیشنهاد حداقل پرداخت بدهی

یکی از اهداف کارگروه رفع موانع تولید در کشور، برطرف کردن مشکلات کارخانه و جلوگیری از عدم تعطیلی واحدهای تولیدی است و در همین راستا و طبق اعلام سازمان صمت، در این کارگروه به مدیران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر اعلام شد که با پرداخت تنها هفت و نیم درصد از بدهی خود می‌توانید کارخانه را از تعطیلی نجات دهید ولی آنان همین مقدار  مبلغ را هم پرداخت نکردند.

پورحیدری مدیرکل صمت گیلان می‌گوید که این سازمان تمام سعی خود را مبنی بر عدم تعطیلی کارخانه انجام داد ولی اخیراً وزارت نیرو با صدور نامه‌ای، مجتمع ذوب آهن فولاد خزر را ابر بدهکار به وزارت نیرو معرفی کرده و حکم به قطع برق و تعطیلی این کارخانه داده هر چند کارگران و کارکنان این‌ مجتمع حقوق خود را دریافت می‌کنند.

غفلت در بازرسی و نظارت مستمر در صنایع گیلان

بی‌شک با توجه به اینکه مجتمع ذوب آهن فولاد خزر بخش اعظمی از اکسیژن بیمارستانی در گیلان را تولید می‌کند ادامه‌ دار بودن تعطیلی این کارخانه می‌تواند مشکلاتی را برای کادر درمان و بیمارستان‌های استان ایجاد کند.

نکته حائز اهمیت درباره تعطیلی کارخانه‌های گیلان، عدم بازدید و نظارت مستمر برای جلوگیری از رخداد چنین میزان از بدهی در صنایع گیلان است که همواره استان گیلان را با چالش‌های این دستی در حوزه صنعت و اشتغال مواجه کرده است.