۵۰ متری‌های رشت زیر سایه‌ گرانی
۵۰ متری‌های رشت زیر سایه‌ گرانی
معین نیوز_همزمان با افزایش اجاره مسکن در سراسر کشور نرخ رشد اجاره بهای خانه در گیلان نیز سیر صعودی داشته است.

قیمت اجاره مسکن در گیلان و مرکز آن رشت، با توجه به ویژگی‌های بیرونی آن اعم از محله، مدرسه، نزدیکی به مرکز شهر و ویژگی‌های درونی مانند متراژ، استحکام و دکوراسیون محاسبه شده و توسط افراد در طبقات مختلف اجتماعی مدنظر قرار می‌گیرد.

اما نبود سیاست‌گذاری مناسب در حوزه‌ مالی و حجم بالای نقدینگی سرگردان در بازار سرمایه،  سوداگری و حباب در بخش مسکن را افزایش داده است. در نتیجه رویای خرید مسکن برای بخش زیادی از اقشار جامعه به رویایی دورتر از قبل تبدیل شده است.

در بررسی‌های انجام ‌شده از سوی مرکز آمار ایران، گیلان در بین سایر نقاط کشور رتبه یازدهم را در افزایش قیمت مسکن به ‌دست آورده است. روند افزایشی تعداد مستأجران در گیلان حاکی از کم بودن سطح درآمدی مردم است. در حال حاضر افزایش و جهشی که در قیمت‌ها اتفاق افتاده، بسیاری از افراد را مجبور به زندگی در اطراف شهرها کرده است.

هزینه‌ای گزاف برای ۵۰ متری‌ها

نگاهی اجمالی به قیمت خانه‌های آگهی شده برای شهر رشت و پرس ‌وجو از مشاوران املاک دراین شهر نشان می‌دهد که اگر چه قیمت مسکن و اجاره‌ی آن درمحلات مختلف با یکدیگر متفاوت است اما وجه مشترک همه‌ آنها افزایش صد درصدی در بخش اجاره است.

ضمن اینکه اگر سابق بر این در محلاتی مانند حمیدیان، ولکس، صف سر، جانبازان، مسکن مهر و… قشر کارگری ساکن بودند اکنون بسیاری از کارمندان در این مناطق ساکن شده و برخی نیز به سمت حاشیه شهرها گسیل شده‌اند.

یکی از مشاوران املاک رشت در خیابان مطهری به همشهری آنلاین می‌گوید: اجاره واحدهای با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر در مناطق مختلف شهر متفاوت است. در گلسار خانه‌ای ۶۵ متری دو خوابه با ودیعه ۱۲۶ میلیون تومان و ۴ میلیون تومان اجاره ماهیانه وجود دارد. در بلوار سمیه همین متراژ با ودیعه ۱۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

مشاور املاک امید در محله صفاری نیز به همشهری توضیح می‌دهد: در محله صفاری واحد ۵۰ متری با ودیعه ۷۰ میلیون و اجاره ۱میلیون و ۵۰۰، در ساغریسازان واحد ۶۲ متری ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل، در محله تختی واحد ۵۱ متری با ودیعه ۱۰۰ میلیون و اجاره ماهیانه ۱ میلیون تومان و در منطقه رشتیان واحد ۵۵ متری با ودیعه ۶۵ و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، در محلات پایین شهر نیز رقم‌ها اندکی متفاوت است. واحد ۶۰ متری در ولکس، با ودیعه ۵۰  میلیون و اجاره ۵۰۰ هزار تومان، ۶۰ متری در حمیدیان با ودیعه ۵۵ میلیون و ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان و بلوار لاکان واحد ۶۳ متری با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان رهن می‌رود.

دست کوتاه اقشار متوسط از خرید خانه

یک فعال حوزه بازار و مسکن به همشهری آنلاین بیان می‌کند: دلیل رکود طولانی مدت بر بازار مسکن نبود تناسب بین درآمد و هزینه خانواده‌ها است و بضاعت مالی اقشار متوسط که مشتریان بازار مسکن محسوب می شوند، کفاف قیمت حباب گونه مسکن را ندارد.

علی حامی‌احمدی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک رشت است، می گوید: نمی‌توان با پس اندازهای قشر کارمند، کارگر، کشاورز و کاسب برای ۲۰ سال آینده هم صاحبخانه شد. زیرا هر میزان که یک خانوار بتواند با حذف هزینه‌های خود، پس انداز کند باز در ۲۰ سال آینده ارزش پولش در مقابل قیمت بالای خانه کافی نیست.

وی می‌افزاید: بسیاری از مستاجران در رشت و دیگر شهرهای گیلان حتی با وجود افزایش بالای ۵۰ درصدی کرایه و ودیعه خانه راضی به تمدید شده‌اند تا هزینه‌های بیشتری را متحمل نشوند. چون در برخی مناطق رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها را شاهد هستیم و  برخی ترجیح داده‌اند اجاره واحدهای مسکونی خود را تمدید کنند.

حامی احمدی معتقد است حباب قیمت مسکن هنوز ادامه دارد و سایه سنگین آن طی ۱۵ سال گذشته سبب شده که بسیاری از خریداران خانه از خرید منصرف شوند و به سمت بازارهای دیگری همچون خرید دلار بروند و با این رکود خانه‌ها گران و گرانتر شوند.

وضعیت ساخت و ساز در رشت نیز به گفته حامی احمدی چندان جالب و قابل توجه نیست. وی در این باره می‌گوید: برخی از انبوه سازان به سمت ساخت و ساز مشارکتی می‌روند تا هزینه‌های سنگین ساخت و ساز را جبران کنند زیرا می‌دانند نمی‌توانند به فروش خانه‌ها در کوتاه مدت امیدوار باشند.