۶ بازی بومی محلی گیلان در شرف ثبت ملی هستند
۶ بازی بومی محلی گیلان در شرف ثبت ملی هستند
معین نیوز_رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی گیلان گفت: ۶ بازی بومی محلی استان در شرف ثبت ملی قرار دارند.

ایمان سهیلی عصر شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیشنهادهایمان را برای ثبت ملی تمامی بازی های بومی محلی گیلان به رئیس فدراسیون  ارائه داده ایم.

وی یادآور شد: البته تاکنون چهار بازی بومی محلی گیلان شامل رشته زیبا و پرطرفدار کشتی گیله مردی در سال ۹۰ ، لافند بازی(لافن بازی)  از  بازی های بومی محلی محبوب گیلان در سال ۹۱ ، ال کاوه بازی و همچنین مرغانه بازی در سال ۹۸ به ثبت ملی رسیده اند.

سهیلی ادامه داد: همچنین آیین شکرگزاری گیله مردی و مراسم جشن خرمن نیز به ثبت ملی رسیده است که در این ۲ مراسم نیز، بازی های بومی محلی گیلان با استقبال خوب اقشار مختلف مردم اجرا می شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گیلان خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۶ بازی بومی محلی دیگر از استان گیلان در شرف ثبت ملی است که به محض انجام کارهای اولیه ، نام این ورزش ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

سهیلی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای مدنظر این هیات ، نگاه ویژه به ورزش لافند بازی گیلان است چون این ورزش زیبا، به همراه کشتی گلیه مردی از معروف ترین و محبوب ترین بازی های بومی محلی  استان قلمداد می شود .

وی افزود: لافندبازی بعنوان یکی از بازی‌های بومی محلی و بخشی از فرهنگ مردم با وجود پیشینه و محبوبیت مهجور مانده  است. رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی گیلان خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه نفرات انگشت شماری در این رشته فعالیت می کنند، با یک برنامه ریزی مدون قصد گسترش این ورزش در گیلان و همچنین سایر نقاط کشور را داریم.

حدود ۴۰۰ بازی بومی محلی در گیلان شناسایی شده که کشتی گیله مردی ، لافند بازی ، ال کاوه ، مرغانه بازی ، غیش بازی ، کلاه پران ، عروس گولی ، آهوچره ، آغوز بازی و شیرین دودو (زو یا کبدی) از معروف ترین این بازی ها محسوب می شوند.