۸۴ درصد تصادفات منجر به فوت انزلی عابرین پیاده و موتورسواران هستند
۸۴ درصد تصادفات منجر به فوت انزلی عابرین پیاده و موتورسواران هستند
معین نیوز_رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به روند کاهش فوتی های ناشی از حوادث رانندگی طی پنج سال گذشته گفت: به رغم این مساله، در سال جاری با افزایش چشمگیر تصادفات منجر به فوت در شهرستان بندرانزلی مواجه بودیم که ۸۴ درصد این آمار را عابرین پیاده و موتورسواران تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ امیر طالبی روز پنجشنبه در جلسه شورای ترافیک بندرانزلی در فرمانداری این شهرستان گفت: بندرانزلی با ۳۱۵ کیلومتر مربع وسعت در سال ۹۶ ، ۱۵ نفر ، در سال ۹۷، ۱۴ نفر ، در سال ۹۸ ، ۱۳ نفر و در سال ۹۹ هفت نفر فوتی داشت اما امسال و در ۱۱ ماه گذشته ۱۵ نفر از شهروندان انزلی جان خود را بر اثر تصادفات جاده ای از دست داده اند.

وی یاد آور شد: نکته ای که در تصادفات انزلی مدام زنگ خطر را برای پلیس راهور گیلان به صدا در می‌آورد خطراتی است که عابرین پیاده و موتورسواران را تهدید می‌کند و طی پنج سال گذشته ۵۷ درصد فوتی ها مربوط به عابرین پیاده و ۲۷ درصد به موتورسواران بود که این امر بر ضرورت برنامه‌ریزی در این ۲ حوزه بیش از پیش تاکید دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان اظهار داشت: عابرین پیاده بالای ۵۰ سال در انزلی به علت نداشتن پل‌های مکانیزه و عابر پیاده همواره مورد آسیب جدی بودند و این افراد در چرخه ترافیکی آسیب جدی دیده اند.

سرهنگ طالبی با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده شهرستان به مکانی برای ثبت تبلیغات شرکت های مختلف تبدیل شده اند و استفاده درستی از آنها نمی‌شود گفت: از شهرداری می‌خواهیم نرده‌های زیر پل عابر پیاده را متصل کنند تا عابرین در این محدوده ها ترغیب به استفاده از خیابان نشوند.

وی ادامه داد: با وجود روند کاهش فوتی ها از سال ۹۶ تا ۹۹ متاسفانه در سال ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیر تصادفات فوتی مواجه بودیم و علی رغم این کاهش چهار ساله، امسال ۸۴ درصد کشته های انزلی را عابرین پیاده و موتورسواران تشکیل می دهند . ۳۵ درصد کشته ها بین ساعات ۲۰ تا ۲۴ شب، ۲۱ درصد بین ۱۸ تا ۲۰ شب و ۱۴ درصد از ۶ تا ۹ صبح دچار حادثه شده اند و به این ترتیب ۵۶ درصد تصادفات منجر به فوت در شب‌ها اتفاق افتاده که برنامه ریزی ترافیکی ما را به سمت شبها برده است.

وی با بیان اینکه مقصر یک طرف از تصادفات تریلی ها و کامیون هایی بودند که در این شهر تردد می‌کنند، گفت : این امر لزوم داشتن کمربندی مناسب را به ما هشدار می دهد.

سرهنگ طالبی به افزایش ۵۰۴ درصدی توقیفات خودروهای متخلف در ۱۱ ماه گذشته اشاره کرد وافزود : در ۱۱ ماه گذشته به رغم همه کاستی ها که در نیروی انسانی داشتیم و امکانات و تجهیزات سازمانی در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز روند افزایشی داشتیم . در سال ۹۹، ۲۱۸ ماشین متخلف متوقف شدند که امسال این تعداد به هزار و ۲۱۸ دستگاه رسید و هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو که راننده هایی با رفتار پر خطر داشتند متوقف شدند . همچنین در تخلفات ساکن ، کلاه ایمنی و ضبط گواهینامه شهرستان بندرانزلی  در برخورد با آنهایی که رفتار پرخطر و رفتار حادثه‌ساز دارند از شهرستان های دارای عملکرد بالاست .

رییس پلیس راهور استان گیلان خاطر نشان کرد : بررسی خطوط عابر پیاده، مکانیزه کردن پل های عابر پیاده و استفاده از ظرفیت بیمه‌ها و گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط در راستای فرهنگ‌ سازی ، ارتقاء آموزش همگانی، ساخت تیزر های آموزشی و نصب بنرهای ترافیکی در نقاط مختلف شهر قبل از نوروز می تواند کمک بزرگی به شهر در برقراری انضباط ترافیکی داشته باشد.

۸۴ درصد تصادفات منجر به فوت انزلی عابرین پیاده و موتورسواران هستند

افزایش ۱۶۰ درصدی جان باحتگان و مصدومان تصادفات در انزلی

رییس پلیس راه استان گیلان سهم انزلی در بین ۱۷ شهرستان استان گیلان در تصادفات جاده ای را چهار درصد اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ نفر در جاده های این شهرستان جان باختند و ۹۰ نفر نیز مصدوم شدند که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ جاور صفاری با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو در محوره های گیلان تردد داشته اند که این مقدار در سال ۹۸ یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بود گفت : در تعطیلات ۲ روز گذشته ۲۳ درصد ورود خودرو به استان گیلان رشد داشت.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون در جاده های برون شهری استان گیلان ۳۸۰ نفر براثر تصادفات جان خود را از دست داده اند که ۶۴ درصد تصادفات جاده ای استان سهم عابرین پیاده و موتورسیکلت هاست و این چالش بزرگی برای استان گیلان است.

رییس پلیس راه گیلان افزود : استان گیلان ۱۱ هزار ۱۹۴ کیلیومتر راه دارد که از این مقدار هشت هزار ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی فاقد جدا کننده فیزیکی است و همین محور ها ریسک تصادفات را بالا می برند. راههای ورودی استان گیلان گنجایش ورود این همه خودرو را ندارد و نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کاهش تصادفات است .

فرماندار انزلی و رئیس شورای ترافیک شهرستان نیز در این جلسه اظهار داشت : توسعه شهر انزلی به شکل خطی بوده و می طلبد وضعیت مناسبی در شهر به لحاظ ترافیکی و عبور و مرور و تردد داشته باشیم . انزلی شهری گردشگرپذیر است و امسال پیش‌بینی می‌شود گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند لذا باید کمک کنیم این فضا آماده شود و همکاران شهری و برون شهری اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند .

امیر جانبازی افزود : تامین نور و روشنایی جاده ها در محدوده برون شهری باید جدی گرفته و نقاط خطرآفرین در حوزه شهری و برون شهری شناسایی شود . استقرار چند اداره کل و منطقه چهارم نیروی دریایی شرایط خاصی را برای شهر انزلی ایجاد می کند لذا از اداره بندر به لحاظ شرایط خاص ترافیکی که ایجاد می‌کند می خواهیم به ما در رفع مشکلات ترافیکی شهرستان کمک کند .

وی تصریح کرد : نصب دوربین ثبت تخلفات ترافیکی نیز در شورای تامین بررسی می شود و از مدیریت شهری می خواهیم موارد مطرح شده را پیگیری کند و این موضوع برای حفاظت از جان عابرین باید مدنظر قرار گیرد تا تصادفات جانی به صفر برسد .