۹۶ معاون وزیر، ریل­‌گذاری دولت روحانی برای مدیریت عالی زنان
۹۶ معاون وزیر، ریل­‌گذاری دولت روحانی برای مدیریت عالی زنان
معین نیوز_ مقوله زنان و نقش اجتماعی و سیاسی آنان در کشور ما همواره یکی از مهمترین و پرمخاطب­‌ترین مباحث مطرح بوده که با پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی وارد مرحله­‌ای جدید و متفاوتی شد.

به گزارش ایرناپلاس، نگاه اسلام به زن، مسئولیت­‌ها، وظایف و نقش­‌های چندگانه­ فردی و اجتماعی او در منابع معتبر دینی تشریح شده است.
در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید بر حضور و نقش­‌آفرینی موثر این قشر در اجتماع در کنار حفظ حریم­‌ها و اولویت خانواده بوده و همواره بر دوری از نگاه جنسیت­‌زده و ابزاری به زن و قرار گرفتن این قشر بزرگ در جایگاه واقعی تاکید شده است.

هفته گذشته همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن، رهبر معظم انقلاب با اشاره به تبلیغات غربی‌ها مبنی بر اینکه اسلام و حجاب اسلامی مانع رشد زن می‌شود، گفتند «این یک دروغ واضح است و دلیل بارز خلاف واقع بودن آن، وضعیت زنان در جمهوری اسلامی است» و تاکید کردند «در ایران در هیچ مقطع تاریخی تا به این حد، زن تحصیل‌کرده و فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری، علمی، سیاسی و اقتصادی حضور نداشته و همه اینها از برکت جمهوری اسلامی است».
رئیس جمهوری نیز به همین مناسبت هفته گذشته از منظری دیگر به نقش زنان در جامعه و تاثیرگذاری آنان در سطوح کلان مدیریتی و سیاسی پرداخت و از نقش­‌آفرینی این قشر در انتخابات و نیز رشد ۲۵ درصدی آنان در مدیریت میانی کشور سخن گفت.

تاثیرگذاری حیاتی زنان در نتیجه انتخابات
حسن روحانی در سخنانش با یادآوری خدمات متقابل انقلاب و زنان به یکدیگر و با توجه به در پیش بودن انتخابات ۱۴۰۰ نکته مهمی را مطرح و اشاره کرد: «زنان در هر انتخاباتی تصمیم بگیرند و با هم وارد صحنه شوند آن کسی که مورد نظر آنهاست پیروز می­‌شود؛ زنان ۵۰ درصد جامعه هستند».

اشاره رئیس شورای عالی امنیت ملی احتمالا ناظر به نگرانی بسیاری از دلسوزان کشور برای انتخابات سال آینده است؛ افت مشارکت در انتخابات اسفند ۹۸ و حاکم نبودن فضای شور و شوق انتخاباتی در فاصله کوتاه باقیمانده تا خرداد آینده یکی از دغدغه­‌های دوستداران انقلاب و نظام است.

نقش مهمی که زنان حداقل در انتخابات ۲۴ سال گذشته تا کنون داشته­‌اند بر کسی پوشیده نیست؛ رئیس جمهوری به درستی تعیین­‌کنندگی این قشر بزرگ را یادآور شده است؛ تجربه دو دهه گذشته نشان می­‌دهد هر فرد یا جریانی که بتواند اعتماد و نظر زنان را جلب کند نه تنها پیروزی خود را تضمین کرده بلکه با افزایش میزان مشارکت، تراز حضور و شرکت مردم را در صحنه حساس سیاست بالا خواهد برد.

فراموش نکنیم زنان علاوه بر اینکه نیمی از آمار صاحبان رای هستند، نقش ممتازی در متقاعد کردن خانواده و فرزندانشان برای شرکت در پای صندوق رای دارند؛ از این رو از منظری ملی و بر پایه استحکام­‌بخشی نظام، نقش و میزان مشارکت زنان و دختران در کارزار بزرگ و سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ بسیار مهم و حیاتی است.

تجربه مدیریتی برای زنان
نکته مهم دیگری که رئیس جمهوری هفته گذشته به آن اشاره کرد، رشد قابل توجه سهم زنان در مدیریت­‌های میانی و عالی کشور است؛ اشاره آقای روحانی به اینکه «قبل از شروع به کار دولت‌های یازدهم و دوازدهم سهم خانم­‌ها از مدیریت میانی و عالی ۵ درصد بود و امروز بعد از حدود ۸ سال به ۲۵ درصد رسیده است»، حکایت از پایه‌گذاری یک رویکرد اصولی و ممتاز در حضور این قشر تحصیلکرده در سطوح عالی تصمیم­‌گیری است.

طبق آمار سالیان زیادی است که در بسیاری از رشته­‌های دانشگاهی، حضور دختران رشد قابل توجهی داشته و گاهی از پسران نیز پیشی گرفته‌اند اما متاسفانه آنگونه که شایسته بوده از این ظرفیت بزرگ استفاده نشده بود اما شواهد نشان می‌دهد حرکت مثبتی در دولت­ یازدهم و دوازدهم برای مشارکت واقعی و عملی زنان آغاز شده است؛ عدد بی­‌سابقه نزدیک به ۱۰۰ معاون زن در سطح وزیران، محصول تاکید اولیه رئیس‌جمهوری است؛ آنجا که اشاره کرد «تاکید من از ابتدای دولت به همه وزیران این بوده که حداقل باید یکی از مشاورین و معاونین شما از خانم‌ها باشند و هر وزارتخانه حداقل دو خانم را در سطح مدیریت عالی باید بیاورد. این کار انجام گرفته و همین امروز این آمار اعلام شد که ما در سطح معاونین وزیران نزدیک ۱۰۰ نفر(۹۶ نفر) از خانم‌ها حضور دارند».

اهمیت این آمار نه از نظر ویترین­‌سازی و نمایش شعاری توجه به زنان، بلکه نشان‌دهنده یک حرکت وسیع و مبنایی برای تربیت نسل تازه­‌ای از مدیران زن است که برای آینده کشور بسیار تاثیرگذار خواهند بود.
دور نیست که از دل همین مدیران و معاونان کنونی، در آینده­‌ای نزدیک، وزیران و مسئولان رده بالای کشوری داشته باشیم تا جامعه از خدمات این قشر نیز بیشتر بهره برند.

تجربه ناموفق نخستین وزارت زن در دولت دهم نشان داد پیش از ورود به این سطح از دولت، لازم است زنانی موفق و توانای، سلسله مراتب مدیریتی را طی کنند تا پس از حضور در راس یک دستگاه مهم کشوری، بهانه­‌ای برای مخالفان همیشگی حضور زنان وجود نداشته باشد.
در همین راستا در دولت روحانی نخستین سفیر زن و نخستین سخنگوی زن وزارت امور خارجه منصوب و به خوبی از توانمندی آنها استفاده شد. استفاده از تجربه موفق برخی کشورهای توسعه یافته در بهره‌برداری از پتانسیل بزرگ فکری، اجرایی و مدیریتی زنان البته با حفظ چارچوب‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه ما، می­‌تواند کمک موثری به رفع برخی مشکلات مدیریتی و ناکارآمدی­‌ها باشد.

امید که تجربه دولت تدبیر و امید که به نوعی ریل­‌گذاری این مسیر است در آینده متوقف نشود و این حرکت مبارک ادامه یابد؛ زیرا جامعه جوان و تحصیلکرده ایران به زنان بیشتری در عرصه زیست جمعی خود نیاز دارد.