۹۸ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری تماشاگر هستند
۹۸ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری تماشاگر هستند
معین نیوز_رییس مرکز آموزشی درمانی ولایت رشت گفت: بررسی‌ها نشانگر این است که ۹۸ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری سرگرم بازی و تماشا بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر محمدرضا مُبین روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن آیین چهارشنبه سوری در نشست خبری اظهار داشت: تنها ۲ درصد آسیب‌دیدگان دلالان و سودجویان چهارشنبه‌سوری هستند.

وی با بیان اینکه میزان بروز حوادث سوختگی در کودکان زیر ۱۸ سال شایع است، افزود: با توجه به فرارسیدن چهارشنبه‌سوری خانواده‌ها باید بیش از پیش مواظب فرزندانشان باشند تا دچار آسیب و صدمه نشوند.

رییس مرکز آموزشی درمانی ولایت رشت بیان داشت: بسیاری از کودکان و نوجوانان در این روز دچار هیجانات لحظه‌ای شده که این رفتارها خطرناک بوده و موجب بروز حادثه می شود.

وی با اشاره به خطرناکی مواد منفجره و ترقه‌ها خاطر نشان کرد: خانواده‌ها در این ایام در صورت مشاهده رفتارهای مشکوک فرزندانشان فرض را بر این بگذارند که آنان به سراغ مواد منفجره و وسایل آتش بازی رفته‌اند یا در حال ساختن این وسایل هستند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت هشدارهای مربوط به چهارشنبه‌سوری گفت: مردم باید به این مهم توجه داشته باشند تا در این روز از توقف خودرو در کوچه‌های باریک و بن بست خودداری کنند.

دکتر مبین اظهار داشت: در سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا بروز حوادث سوختگی و آمار مراجعه کنندگان پایین بود اما در سال گذشته به دلیل سهل انگاری برخی بار دیگر آمار مراجعه کنندگان به صورت سرپایی و بستری افزایش یافت.

وی با اشاره به آسیب به اعضای بدن در چهارشنبه سوری افزود: صدمه به دست و چشم “حتی تخلیه چشم و نابینایی” شایع ترین آسیب های چهارشنبه سوری است که باید با ارایه آموزش های لازم جلوی این آسیب گرفته شود.

۹۸ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری تماشاگر بوده‌اند

مسمومیت‌ها جدی گرفته شود

رییس مرکز آموزشی درمانی ولایت رشت در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و در مواقعی از دست دادن حسن بویایی اظهار داشت: مسمومیت مونوکسید کربن و شوینده ها باید جدی گرفته شود که گاهی به دلیل عدم حس بویایی موجب بروز مشکل می‌شود.

وی گیجی، سردرد و لرزش دست را از جمله علائم مسمومیت عنوان کرد و افزود: در صورت مشاهده چنین علایمی حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

سال گذشته ۶۸ نفر ( ۵۰ مرد و ۱۸ زن) در حوادث چهارشنبه‌سوری گیلان مصدوم شدند.