هشدار اصلاح‌طلبان درباره تبعات «مشارکت‌کُشی»
هشدار اصلاح‌طلبان درباره تبعات «مشارکت‌کُشی»
معین نیوز_تضمین اصل «جمهوریت» نظام، به تداوم مشارکت سیاسی مردم گره خورده است. در این زمینه برخی اصلاح‌طلبان عنوان داشته‌اند، هرگونه تلاش برای تضعیف نهاد انتخابات و بی‌تاثیر جلوه دادن مشارکت سیاسی با اهداف جناحی، حرکت در مسیری خلاف منافع ملی و خیانت به مردم و نظام است.

چندماهی بیشتر به سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی نمانده است. فضای سیاسی کشور کم کم به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود.

برگزاری نشست‌های انتخاباتی و کنگره‌های حزبی در هفته‌های اخیر، گرم شدن تنور انتخابات را نوید می‌دهد. جریان‌های سیاسی در تدارک انتخاباتند و در این روزها به تکاپو افتاده‌اند.

در حالی که آگاهان و دلسوزان نظام، از لزوم زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت و ضرورت‌های تقویت جمهوریت نظام به ویژه در شرایط کنونی سخن می‌گویند، تحرکات سیاسی برخی تشکل‌های خاص، بر کاهش میزان مشارکت شهروندان مبتنی شده است. این مهم را می‌توان از انذارها و هشدارهای برخی چهره‌های سیاسی به خصوص در اردوگاه اصلاح طلبان دریافت.

هشدارها درباره تبعات مشارکت حداقلی

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب «کارگزاران سازندگی» به تازگی در یک کنگره حزبی در کرمان گفت که بخشی از ناامیدی مردم این است که جمعیتی اصرار دارند نشان دهند که می‌تواند انتخاب مردم را باطل کنند و تلاش می‌کنند تا رای مردم را تزیینی و تشریفاتی تلقی کنند.» او این رویه را «خیانت به آرمان امام راحل و افکار و اندیشه‌های رهبری» خواند.

«مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب «مردم سالاری» نیز به تازگی با اشاره به تاکید اخیر رهبر انقلاب بر حضور حداکثری شهروندان پای صندوق‌ها، از اینکه برخی در حال طراحی نقشه‌هایی هستند که اکثریت مردم پای صندوق‌های رای حاضر نشوند، خبر داد و گفت: این گروه به دروغ ادعای ولایتمداری می‌کنند و رفتارهای آنها حتی صدای اعتراض همفکران و دوستان خود آنها را بلند کرده است.

«محمدرضا خباز» فعال سیاسی اصلاح طلب صراحت بیشتری به خرج داده و در گفت وگویی رسانه‌ای در رابطه با تلاش اصولگرایان برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات گفته است: یکی از نمایندگان مجلس هشتم که متاسفانه ملبس به لباس روحانیت است چندی پیش با صراحت گفت ما به دنبال انتخابات حداقلی هستیم چون ما در انتخابات حداکثری رای نمی آوریم این یعنی حاضرند استقلال کشور و عزت مردم زیر سوال برود و امنیت کشور به خطر بیفتد و طمع دشمنان بر کشور افزون شود، ولی جناح آنها رای بیاورد. او این وضعیت را مصداق واقعی ضرب المثل «برای یک دستمال قیصریه ای را به آتش می‌کشند» دانست.

تکرار هشدارهای مشابه، از تشدید فعالیت گروه‌های خاص برای ناامید کردن مردم نسبت به کارآمدی نهاد انتخابات و تاثیر مشارکت انتخاباتی در تعیین مسیر حرکت کشور حکایت دارد.

از نگاه ناظران به خصوص اصلاح طلبان، طیفی از منتهاالیه جناح راست، به تکرار تجربه کاهش مشارکت انتخاباتی و کسب نتیجه مطلوب در انتخابات ۹۸ تمایل دارند. به عبارتی این طیف معادله انتخاباتی خود را در تابعی معکوس از کاهش مشارکت  و افزایش ضریب موفقیت در انتخابات تعریف کرده و به طمع پیروزی جناحی در انتخابات، دلسردی مردم به مشارکت را در دستور کار خود قرار داده است.

افزایش مشارکت و تقویت اصل «جمهوریت»

جمهوریت به عنوان یکی از دو رکن اصلی نظام، بر مشارکت سیاسی مردم در پی‌ریزی و رشد نهال انقلاب مبتنی بوده و طی سالیان حیات جمهوری اسلامی امتداد یافته است. انتخابات به عنوان مهمترین عرصه بروز مشارکت سیاسی، در نظام جمهوری اسلامی همواره از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار بوده است. این مساله در شرایط کنونی که دولت بعدی برای دفاع از حقوق هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌ها به پشتوانه مردمی بسیار محکمی نیاز دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رهبر انقلاب هم روز ۲۹ بهمن در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی بر اهمیت مساله انتخابات و مشارکت تاکید کرده و فرمودند: انتخابات یک امکان برای ملّت است، یک ظرفیّت بزرگ برای پیشرفت کشور است؛ شور انقلابی مردم را نشان می‌دهد. وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیّت کشور می‌شود، این موجب پس زدنِ دشمنان می‌شود، طمع دشمن را در کشور کم می‌کند. انتخابات هر چه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود. انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است، یک ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده‌ کشور کمک خواهد کرد.

در شرایطی که رهبر انقلاب، علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان می‌کنند، تلاش‌هایی خلاف جهت تقویت مشارکت مردمی، جز خیانتی آشکار به مردم، کشور و نظام نیست. به گفته «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، چون اعتبار و آبروی کشور در میان است، انتخابات ریاست جمهوری باید در امنیت کامل، قانونمند، سالم و با مشارکت بالا برگزار شود.