انتخابات در امریکا،هیجان در ایران !
انتخابات در امریکا،هیجان در ایران !
معین نیوز_یکی از جذاب ترین رویدادهای سیاسی دنیا در حال و هوای این روزهای اقتصادی از تحریم و‌ کرونا با نوسان های تورمی و فشارهای مختلف ناشی از آن پیگیری انتخابات دوگانه ترامپ و بایدن در آمریکا است.

یکی از جذاب ترین رویدادهای سیاسی دنیا در حال و هوای این روزهای اقتصادی از تحریم و‌ کرونا با نوسان های تورمی و فشارهای مختلف ناشی از آن پیگیری انتخابات دوگانه ترامپ و بایدن در آمریکا است.

شاید در هیچ کشوری مانند ایران اینقدر رویداد سیاسی یک کشور بیگانه مورد توجه مردم و مسوولان کشور دیگری از بالا تا پایین نباشد.

گره خوردن سرنوشت اقتصادی کشور با انتخابات آمریکا هیچگاه در طول این سال ها به مانند امروز تماشایی و حساس نبوده است و این در حالی است که سیاست های استعماری و منفعت طلبانه و یکجانبه گرایانه آمریکا همواره سایه شومی بر سر ملت ها بوده است.

جهان امروز بیش از هر زمان دیگری سایه اقتصاد سیاسی را با نگاه یکجانبه گرایی آمریکا و نوع رویکرد خصمانه ای که دولت ترامپ با نژاد پرستی خاص خود دنبال می کند بر سر خود احساس کرده است و این نگاه در چهار گوشه دنیا از اروپا تا آفریقا و اسیا را در بر گرفته است.

با این اوضاع شاید کمتر کشوری چون ایران باشد که به دلیل تاثیر مستقیم سیاست های امریکا در اقتصاد کشور آن به دلیل در تنگنا ماندن کشورهای دنیا از سوی این کشور برای رابطه با ایران پیگیر روزانه تحولات سیاسی امریکا است.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا که نا چند روز آینده برگزار می شود در اغلب ارکان کشور چشم ها و گوش ها را با تحلیل و تفسیر به خود جلب کرده است و با هیجانی خاص در حوزه های سیاسی و اقتصادی دنبال می شود.

اکنون برغم تمام پیگیری ها و احتمال های پیش رو آنچه بیش از همه مهم است بد ترین حالتی است که بسیاری علاقمند به مواجه شدن با آن نیستند، یعنی انتخاب دوباره ترامپ به عنوان رئیس جمهور که امکان سخت تر شدن شرایط برای کشور بسیار قابل پیش بینی است.

در چنین شرایطی باید پرسید راهکار چیست آیا برای همیشه باید سرنوشت کشور را به انتخابات آمریکا پیوند زد یا با بهره مندی از ظرفیت های داخلی و پیش گرفتن سیاست ها و راهکارهای اساسی، چشم انداز روشن تری را ترسیم کرد.

سرنوشتی که اکنون کشور پیدا کرده در کنار تجربیاتی که برای برون رفت از چالش ها به آن دست یافته است ایا نمی تواند در همگرایی با مدیریتی واقع بینانه و بهره مندی از ظرفیت منابع انسانی کار آمد در عرصه های مختلف، ضمن حفظ سیاست ها و اهداف آرمانی با کوتاه کردن دستان فرصت طلبان و سودجویان از منافع ملی، زمینه های رشد و بالندگی کشور را فراهم نمود.

مهار امروز سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا در مقابل سرنوشت کشور، توجه به روابط جدید بر اساس منافع مشترک با کشورهایی است که علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند و باید با درک واقعیت های روابط بین الملل و دوری جستن از شعارهای تنش آفرین که برخی بدون توجه به سیاست های کلان و منافع ملی، جلوتر از ارکان عالی هدایت کشور، گام بر می دارند زمینه های بهره مندی بیشتر از فرصت های موجود را فراهم ساخت.

سرنوشت کشور امروز گره خورده در فهم مشترک در مسیر منافع ملی است و باید با کنار گذاشتن دعواهای سیاسی بدون منطق و پشتوانه مردمی گام های اساسی در راستای توسعه ملی برداشت تا در آینده بیش از این روز شمار تحولات سیاسی کشوری چون آمریکا نباشیم!

  • نویسنده : یونس رنجکش