زراعت چوب موجب تحول  در کار افرینیو اقتصاد صنایع وابسته  می شود
زراعت چوب موجب تحول  در کار افرینیو اقتصاد صنایع وابسته  می شود
معین نیوز_مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت: اجرای طرح زراعت چوب در استان گیلان و سایر نقاط کشور موجب تحول اساسی در کار افرینیو اقتصاد صنایع وابسته به چوب خواهد شد. دکتر یونس رنجکش در حاشیه بازدید از طرح برداشت و زراعت چوب در عرصه‌های ملی در شهرستان شفت افزود : با توجه به اقدامات انجام گرفته به زودی شاهد اجرای طرح ملی زراعت چوب در استان گیلان خواهیم بود.

به گفته وی، ستاد زراعت چوب استان گیلان از یک سال و نیم گذشته با توجه به تاکیدات رئیس جمهور شکل گرفت و نتیجه آن تهیه دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوط به برداشت و زراعت در عرصه های ملی و پشتیبانی از کشاورزان در بحث زراعت چوب بوده که اکنون اجرایی شد.

وی یادآور شد: با توجه به مجموعه اقداماتی که با پیگیری‌های ستاد زراعت چوب و دستورات استاندار گیلان انجام گرفت در سال ۹۹ شاهد واگذاری بیش از چهار هکتار اراضی ملی در استان آن به کشت چوب با برگزاری مزایده از سوی منابع طبیعی به متقاضیان بودهایم.

وی افزود :در گام نخست با توجه به برگزاری مزایده و مشخص شدن بهره برداران و سرمایه گذاران برداشت چوبهای دست کاشت دهه های گذشته از اراضی ملی عملیات ان انجام و در مرحله بعد در اسفند ماه امسال عملیات زراعت چوب نیز در این اراصی آغاز خواهد شد. رنجکش با اشاره به نقش زراعت چوب در اقتصاد مقاومتی و کار افرینی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در در زمینه زراعت چوب و تشویق کشاورزان و سرمایه گذاران در این زمینه تاکید کرد.

وییادآور شد: بیش از ۱۱ میلیون متر مکعب مصرف سالانه چوب در کشور است که در صنایع مختلف سلولزی روزی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به استقرار صنایع بزرگ سلولزی در استان گیلان و پالت سازی ها پنج میلیون مترمکعب مصرف چوب نیاز این استان است.

وی اشاره کرد : تنها راه نجات منابع و جنگل های ارزشمند طبیعی و جلوگیری از قطع درختان و همچنین قاچاق چوب اجرای سیاستهای زراعت چوب و تحقق اهداف پیش بینی شده است. که با برنامه‌ریزی انجام گرفته شاهد تحولات خوبی در آینده در این زمینه خواهیم بود. مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان گیلان و مسئول پیگیری ستاد زراعت چوب این استان افزود: آنچه که در فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی مهم است توجه به زراعت چوب و برداشت چوب از اراضی دست کاشت می باشد که نباید آن را با قطع درخت در عرصه های جنگل طبیعی اشتباه گرفت .

وی گفت: در برنامه ششم توسعه کشور بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی ملی استان می بایست به امر زراعت چوب اختصاص پیدا کند که این رقم بخش عمده آنها در سال جاری از طریق شرایط قانونی مزایده ها به متقاضیان که عموماً صاحبان صنایع سرمایه‌گذاران گیلانی بودند واگذار شده است و مابقی آن نیز در مراحل بعدی انجام می شود.

به گفته وی، بیش از ۳۰ هزار هکتار مستثنیات در امر زراعت چوب در اختیار کشاورزان استان قرار دارد که ساماندهی و پشتیبانی از این کشاورزان در توسعه زراعت چوب بسیار حائز اهمیت و از برنامه های جدی ستاد زراعت چوب استان می باشد .

رنجکش تاکید کرد :تشکیل شرکتهای پشتیبانی و سرمایه گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی با توجه به نیاز بازار صنایع متنوع به چوب و سودآوری های تولید این محصول میتواند در اقتصاد جامعه هدف بومی منطقه و سرمایه گذاری ها بسیار حائز اهمیت باشد.

رنجکش همچنین از برگزاری اولین همایش علمی کارآفرینی و اقتصاد زراعت چوب با حضور مدیران کارشناسان، اساتید دانشگاه کارآفرینان و کشاورزان در این استان در هفته آینده خبر داد که به صورت وبینار در استان برگزار می شود.

وی یکی از مهمترین برنامه های ستاد زراعت چوب استان را اموزش جامعه هدف و بهره برداران بومی منطقه عنوان کرد.