خبر فروش یک قطعه زمین دیجیتالی در محیط آنلاین و مجازی «دی سنترالند» به ارزش ۲.۴۳ میلیون دلار از طریق ارز دیجیتال که قرار است در آینده به عنوان یک مرکز خرید مجازی استفاده شود، بازتاب زیادی در شبکه های مجازی داشت.
روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: به نظر برخی ها خرید زمین دیجیتالی در فضای مجازی کار بیهوده ای است اما اگر دو دهه پیش درباره شبکه های مجازی صحبت می کردی کسی باور نمی کرد روزی برسد که برای برخی زندگی بدون این شبکه ها امکان پذیر نباشد. در این میان شرکت های بزرگ دیجیتال از جمله فیس بوک که نامش تازگی ها به متا تغییر کرده در حال ارائه زمین هایی در سرزمین دیجیتالی اش است تا افراد در آن بتوانند ساخت و ساز کنند و محصولات شان را به نمایش و فروش بگذارند.
شاید فکر کنید که این ایده تا اجرایی شدن سال های زیادی طول بکشد اما بد نیست بدانید همین ارزهای دیجیتال سال ۲۰۰۸ به وجود آمدند و تا سال ۲۰۱۰ هر بیت کوین کمتر از یک دلار قیمت داشت و حتی برای همان مقدار هم کسی حاضر به پرداخت پول نبود اما حالا هر بیت کوین به بیش از ۶۵ هزار دلار رسیده است و دیگر برای همه قابل خرید نیست. حالا شاید به نزدیک بودن استفاده از زمین های دیجیتال پی برده باشید.
در این گزارش سعی کرده ایم به این زمین ها و دلایل اهمیت آن ها در دنیای پیش رو بپردازیم پس اگر مایل به سفر در زمان و دنیای مجازی هستید با ما همراه باشید.
«ملک دیجیتالی» به خودی خود مفهوم جدیدی نیست اما این روزها بیشتر از هر زمان دیگری معنادار شده است. البته پیش از این هم نوعی ملک های دیجیتالی مثل دامین وبسایت ها یا پیج ها در شبکه های اجتماعی وجود داشته که می توانسته باعث درآمد شود اما ملک دیجیتالی که قرار است در آینده ای نزدیک سبک زندگی را تغییر دهد، کمی با ملک های دیجیتال سابق فرق دارد.
سرزمین های مجازی فعلی املاک و مستغلات دنیای مجازی هستند که فضای سه بعدی جهان مجازی را نشان می دهند. وقتی کاربران یک قطعه زمین مجازی را خریداری می کنند، حق استفاده از این ملک را به هر طریقی که بخواهند به دست می آورند که در ادامه درباره آن نوشته ایم.
شرکت های بزرگ مانند «متا» سرزمین هایی برای فروش در پلتفرم های مخصوص خود در اختیار کاربران می گذارند تا آن ها با استفاده از نبوغ و خلاقیت خود آن را بسازند تا دیگران در آن زمین های مجازی به ماجراجویی بپردازند و باعث درآمد صاحبان زمین ها شوند. هم اکنون ارزش زمین های مجازی در حال افزایش است و مردم آماده اند برای آن هزینه های هنگفتی بپردازند.
زمین مجازی چه کارایی دارد؟
استفاده از املاک و مستغلات در دنیای واقعی برای اکثر ما واضح و قابل درک است. ما از زمین های واقعی برای ساختن ملک استفاده می کنیم، در آپارتمان زندگی می کنیم، در بازار املاک و مستغلات سرمایه گذاری و از این ملک برای اهداف خرده فروشی استفاده می کنیم. اما وقتی صحبت از کاربری مجازی زمین می شود، بسیاری از مردم گیج می شوند که من قصد دارم با آن چه کار کنم؟
خب اول از همه بد نیست بدانید که زمین های مجازی دقیقاً مانند املاک و مستغلات واقعی، قابلیت خرید و فروش دارند و می توان آن ها را اجاره داد. دارندگان ملک مجازی می توانند در زمین های خود مغازه و مراکز تجاری یا بنگاه های اقتصادی خودشان را بسازند و آن را اداره کنند.
در حقیقت، دنیای واقعیت مجازی به همان اندازه واقعی دنیای ماست و کاربران به لطف فناوری های عالی و گرافیک شگفت انگیز که این دنیاهای مجازی به کار می گیرند، می توانند خود را در یک بعد کاملا متفاوت غرق کنند. علاوه بر این، دنیای واقعیت مجازی به کاربران اجازه می دهد تا خودشان خالق باشند و خلاقیت های منحصر به فرد خود را در این دنیای مجازی به فروش برسانند.
چگونه می توان به خرید و فروش پرداخت؟
اولین نکته مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که خب چطور می شود از این زمین ها پول درآورد و چگونه باید محصولات مان را در آن به فروش بگذاریم. هرقدر تعداد مراجعه کننده به زمین شما افزایش داشته باشد می تواند ارزش زمین مجازی شما را بالا ببرد چون محصولات در آن بیشتر دیده می شوند.
اجارهدادن ملک به صورت مجازی
توسعهدهندگان متاورس به شکل معمول قطعات زمین مجازی خود را به عنوان یک فضای خالی به کاربران دیگر میفروشند. به این معنی که افراد خلاق فضای مجازی کاملی برای ساختن هر چیزی که بخواهند در اختیار دارند از جمله هتل، گالری هنر، کازینو، سینما یا حتی یک ورزشگاه. گزینه ذهنی این اجارهدهندگان مجازی این است که چه چیزی را بسازند تا بتوانند از کاربران هزینه بگیرند. البته باید بدانید که مالکیت مجازی میتواند یک نوع سرمایهگذاری باشد که ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا خواهد کرد.
تبلیغات و ایجاد فضای رقابتی
دنیای مجازی قادر است هرگونه فعالیتی را از دنیای واقعی تقلید کند و امکان تعامل کاربران با هم بیپایان است. هماکنون هزینه تبلیغات بین بازیها تبدیل به یک صنعت پردرآمد چند میلیاردی شده است. علاوه بر این، محیط های بازی آنلاین و حتی مراکز خرید مجازی، تبدیل به فضاهای اجتماعی اولیه برای جوان ها و نوجوان ها شده است. آن ها در فضای مجازی با هم ملاقات، معاشرت و همکاری می کنند و وقت می گذرانند.
این دیگر اینستاگرام قدیمی نیست، جایی است که آن ها وقت خود را در آن جا سپری خواهند کرد. پس منطقی است که بگوییم دنیای مجازی و فضاهای اجتماعی کنونی به مرور به یک کانال بازاریابی عظیم تبدیل خواهد شد که می تواند درآمد زیادی برای دارندگان زمین های پر رفت و آمد به همراه داشته باشد.
رویآوردن به دنیای بازی برای کسب درآمد
امروزه بازیها مبتنی بر شبکه بلاک چین و انافتی ها (یک مدل از مالکیت در فضای مجازی که خود نیاز به یک پرونده مجزا دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت) است. اصل این بازیها در متاورس بر این است که گیمرها مالکیت و کنترل داراییهای درون بازی خود را برعهده دارند و می توانند آنها را با پول واقعی مبادله کنند.
برای مثال هزاران فیلیپینی که وارد یک بازی در محیط متاورس شدند، توانستند حیوانات خانگی دیجیتالی را با نام اکسیس (Axies) پرورش دهند و آنها را به صورت آنلاین معامله کنند و از این طریق توانستند درآمد بیشتری نسبت به مشاغل واقعی خود کسب کنند. همچنین می توان از طریق انافتی مالکیت مجازی تولیدات دیجیتال مثل فیلم، موسیقی، عکس و… را در فروشگاه های احداث شده در زمین های مجازی خرید و فروش کرد.
فروشگاههای آنلاین
یکی دیگر از ظرفیت های این سرزمین ها محصولات فروشگاهی است. محققان در تلاش اند که در آینده ای نزدیک در متاورس فروشگاه های مجازی به نحوی باشند که مشتریان آن ها بتوانند از قابلیت های بیشتری بهره ببرند، مثلا در یکی از گزارش ها آمده است که شما می توانید لباس را در فروشگاه پرو کنید و قبل از خرید آن را بر تن خود ببینید.