از تمام ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می‌بریم
از تمام ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می‌بریم
معین نیوز_محمد سجاد سیاهکارزاده رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با رسانه های استان گیلان با بیان اینکه ما بین المللی می اندیشم و محلی عمل می‌کنیم، اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌ها، فرصت ها و مزیت های منطقه آزاد انزلی جهت توسعه استانی و ملی بهره می بریم.

به گزارش معین نیوز، وی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه تجارت، این منطقه به نمایندگی از کل مناطق آزاد کشور تفاهم نامه ای با اتحادیه فناوری ها و لجستیک روسیه امضاء کرده، افزود: براساس آن اتحادیه کریدورهای شمال-جنوب شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و هند شروع به کار نموده و از ایران منطقه آزاد انزلی معرفی شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: این منطقه آزاد به عنوان حاکمیت وظیفه بازاریابی را برعهده گرفته تا شرایط را برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور از بنادرانزلی و کاسپین فرآهم کند.

وی با اشاره به اینکه جهت توسعه تجارت به فعالیت های نرم افزاری و زیرساخت های سخت افزاری نیاز است که با بهره برداری از راه آهن رشت- کاسپین این امر به زودی محقق خواهد شد، اضافه کرد: برای اولین بار در کشورمان در طرح ملی اتصال ریل به مجتمع بندر کاسپین از ریل قاشقی استفاده شده که این امر با حمایت سرمایه گذاران منطقه آزاد صورت گرفته و با تمام این پروژه ریل هشت کیلومتر دیگر در بندر کاسپین کامل می شود .

سیاهکارزاده درخصوص افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به مخالفتهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: هم اینک منطقه آزاد مازندران با سه لکه مجزا با همراهی همه ارکان تصمیم ساز آن استان تصویب شد، اما در منطقه آزاد انزلی با همه ضرورت های علمی، تخصصی و منطقی که در این منطقه وجود دارد این الحاقات تاکنون محقق نشده دلیل آن اختلاف نظرهای درون استانی است.

وی تاکید کرد: مبحث توسعه منطقه آزاد انزلی را در حد توان و با جدیت دنبال می کنیم اما این منطقه زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار داخلی و خارجی ندارد و طبق تدابیری که از سوی برخی از مدیران سازمان اتخاذ شد امسال موفق شدیم ۲۰ واحد غیر فعال را شناسایی و با تعامل به سرمایه گذار جدید واگذار کنیم.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تأکید کرد: فارغ از مسائل حاشیه ای بنادر نسل سوم باید فضایی برای توسعه داشته باشند؛ اکنون بندر امیر آباد به علت برخورداری از هزار و ۹۰۰ هکتار پسکرانه بین بنادر شمالی ۵۷ درصد سهم تجارت را به خود اختصاص داده و این درحالی است که منطقه آزاد انزلی با پنج روستای محدوده تنها ۲ هزار ۵۰ هکتار وسعت دارد و فضایی برای توسعه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این منطقه برای توسعه بیشتر و جذب سرمایه گذار به حمایت همه مسئولان استانی نیاز دارد،اظهار کرد: اینجاست که باید بین المللی اندیشید و محلی عمل کرد؛ اگر چنین طرح توسعه ای محقق گردد نفع آن برای همه باشد؛ ما برای اوج گرفتن به الزاماتی نیاز داریم این موارد در منطقه آزاد انزلی کامل نیست.

سیاهکارزاده اضافه کرد: در دنیا ۵۸۰۰ منطقه آزاد وجود دارد که با نگاهی به اساسنامه این مناطق می توان گفت مناطق آزاد خواستگاه و نقاط تلاقی اقتصاد ملی با بین المللی است که در سیاست های بالادستی این موارد درج شده لذا یکی از سیاست هایی که دنبال می کنیم توسعه صادرات، واردات کالا، خدمات اساسی، جذب سرمایه گذار خارجی و تسهیل و توسعه تولید در راستای اقتصاد بین الملل است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری این منطقه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان اسفند ماه تعداد ورود گردشگران منطقه آزاد به ۱۲ میلیون خواهد رسید درحالی که سال گذشته این رقم حدود ۱۰ میلیون نفر بوده است.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از احداث هشت هکتار پارکینگ در محدوده منطقه متبوع خود خبر داد و افزود: ایجاد پارکینگ به رفع مشکل ترافیکی منطقه کمک می کند و در کنار آن تمهیدات لازم برای حل ترافیک داخل منطقه نیز اندیشیده شده است.

وی رتبه سهولت کسب و کار در منطقه آزاد انزلی را ۹۱ اعلام کرد و گفت: یکی از دلایلی که موجب کاهش سطح رتبه بندی این منطقه باشد شاخص واگذاری زمین است اما منطقه آزاد انزلی در واگذاری انشعابات، برق و گاز توانسته در رتبه بالاتری قرار دارد.

سیاهکار زاده درخصوص اشتغال ایجاد شده در این منطقه نیز گفت: یکی از معضلات واحدهای صنعتی منطقه آزاد انزلی مشکل کمبود نیروی کار است؛ مهمترین وظایف ما در حوزه اشتغال پیگیری مطالبات توسعه ای اقتصادی و فعال شدن بندر منطقه آزاد انزلی خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه باعث افتخار است که در استان گیلان فعالیت می کند تاکید کرد که در هر مقام و مسئولیتی باید برای پیشرفت آن مناطق تلاش کنیم به مسائل پیش آمده در زمانی تصدی بر کرسی مدیرعاملی منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: مخالفت های اولیه برای استفاده از ظرفیت های بومی جهت مدیریت این منطقه کاملا به حق بوده و نمایندگان مجلس و رسانه ها به وظیفه خود عمل کردند؛ اما کشورهای مهاجر پذیر و توسعه یافته دنیا از ظرفیت هایی که در کنار آنها قرار می گیرد برای پیشرفت و توسعه استفاده می کنند مهم این است مسیری که طی می شود درست و صحیح باشد.