تدوین دایرهالمعارف فرهنگ غذایی استان گیلان به صورت مشترک با شهرهای خلاق خوراک ایران
تدوین دایرهالمعارف فرهنگ غذایی استان گیلان به صورت مشترک با شهرهای خلاق خوراک ایران
معین نیوز_جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در دومین همایش سالانه شهر خلاق رشت گفت: پیشنهاد می‌کنم دایرةالمعارف فرهنگ غذایی استان گیلان را‌ به صورت مشترک با شهرهای خلاق خوراک ایران تهیه کنیم.

به گزارش معین نیوز به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت_ ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در دومین همایش سالانه شهر خلاق رشت که با حضور استاندار گیلان، میهمانان کشوری و استانی، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای خلاق ایران و اصحاب رسانه در تالار مرکزی رشت برگزار شد اظهار داشت: گیلان استان تاریخ، تمدن، فرهنگ و میراث معنوی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ضمن اشاره به برگزاری جشنواره توت فرنگی در رودبار عنوان کرد: با توجه به کاوش‌های باستان شناسی انجام شده قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر اولیه در استان گیلان بوده است و این استان بیش از ۲۳۰ هزار سال قدمت دارد.

جهانی با بیان اینکه مهم‌ترین آثار اسلامی استان گیلان در بخش جلگه واقع شده است تصریح کرد: گیلان دارای بیش از هفت هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی می‌باشد و هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: قرار است در شهریور ماه شهر تاریخی ماسوله طی برگزاری یک مراسم در شهر ریاض عربستان در فهرست آثار جهانی به ثبت برسد و پیشنهاد داریم تا در همین راستا بین ماسوله و شهر اورامان قرارداد خواهرخواندگی منعقد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان شمار هنرمندان صنایع دستی گیلان را نزدیک به ۲۷ هزار نفر ذکر کرد و گفت: شهر رشت نیز به عنوان کاندید ثبت جهانی صنایع دستی مطرح شده و منتظریم تا این عنوان برای رشت به ثبت برسد.

جهانی با تاکید بر اینکه سه سایت از جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است تصریح کرد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم در مجموع بیش از شش هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری را در گیلان اجرا کنیم که ۳۰۰ پروژه آن به صورت مشترک است.

وی از زمینه سازی برای ساخت یک هتل ۲۲ طبقه در خیابان پرستار شهر رشت خبر داد و اضافه کرد: مجوز ساخت این هتل صادر شده است که با ساخت آن به عنوان اولین هتل ۲۲ طبقه شمال کشور محسوب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان صدور ۴۲ موافقت اصولی در گیلان را از جمله عملکردهای این نهاد در مدت اخیر اعلام کرد و گفت: گیلان همواره مقصد گردشگری در کشور بوده است و طبق آمار در طی سه ماه اخیر ۲۶ میلیون نفر مسافر وارد استان گیلان شده‌اند.

جهانی اذعان کرد: بیش از ۳۰۰ جشنواره مختلف را در استان گیلان برگزار کردیم و همین امروز هم در استان شاهد برگزاری چندین جشنواره در نقاط مختلف استان نظیر جشنواره تمشک و چای و جشنواره بازیهای بومی و محلی هستیم.

وی با بیان اینکه گیلان از حیث تعداد ثبت آثار رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد اظهار داشت: پیشنهاد میکنم با توجه به اینکه ۴۰۰ نوع خوراک در گیلان شناسایی شده و ۳۲ نوع خوراک در فهرست میراث ملی ثبت شده کتاب دایرهالمعارف فرهنگ غذایی استان  گیلان را‌ به صورت مشترک با شهرهای خلاق خوراک ایران تهیه کنیم.