جهانگیری: همه در یک کشتی نشسته و سرنوشت مشترکی داریم
جهانگیری: همه در یک کشتی نشسته و سرنوشت مشترکی داریم
معین نیوز_معاون اول رییس جمهوری، گفت وگوی ملی را راهکار حل مشکلات کشور دانست و گفت: باید مهارت گفت وگو و مدارا داشته باشیم چرا که ما دشمن هم نیستیم ما یک ملت هستیم و در یک کشتی نشسته‌ایم و یک سرنوشت داریم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران گفت: مدت‌ها در دوره اخیر بحث کردیم که گفت وگوی ملی راهکار حل مشکلات کشور است اما خیلی‌ها نتوانستند موضوع گفت‌وگو را به عنوان یک مساله جدی به رسمیت بشناسند.

 وی تاکید کرد: باید مهارت گفت وگو و مدارا کردن را داشته باشیم که وقتی به یکدیگر می‌رسیم با زبان خشن صحبت نکنیم و با مدارا صحبت کنیم چرا که ما دشمن هم نیستیم ما یک ملت هستیم و در یک کشتی نشسته‌ایم و یک سرنوشت داریم.

معاون اول رییس‌جمهوری اظهار داشت: تاب آوری و تجربه جنگ اقتصادی نشان داد که تاب آوری عامل موفقیت است چرا که مردم ایران خیلی در این جنگ اذیت شدند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: چیزی که آمریکایی‌ها را تسلیم کرد و موجب شد مقابل ملت ایران سر تعظیم فرود آوردند مقاومت مردم ایران بود. ما حتما نیازمند مهارت تاب آوری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر، اظهار داشت: در دوران انقلاب اسلامی افرادی متحمل حبس و شکنجه شدند و عده‌ای نیز به شهادت رسیدند تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

معاون اول رییس جمهور افزود: پس از انقلاب اسلامی نیز در روزگاران سخت و استثنایی بودیم. در دوران دفاع مقدس که نیاز بود نه در حرف و شعار بلکه مردانه پای کار باشیم، عده‌ای از کیان کشور دفاع کردند و مردانه پای نظام و انقلاب ایستادند و امروز نیز نسبت به  آینده نظام و انقلاب حساسیت دارند.

جهانگیری به دوران پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در شرایطی که آن روزها در کشور حاکم بود، همه دلهره و نگرانی داشتند اما خوشبختانه با سلامت کامل و با استقبالی بی نظیر که در تاریخ از هیچ رهبری چنین استقبالی نشده بود، وارد کشور شد و کمتر از ده روز پس از آن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و این در شرایطی بود که آمریکا به همراه شاه تلاش می‌کردند که مانع از پیروزی انقلاب اسلامی شوند.

وی ادامه داد: وقتی شاه حکومت نظامی اعلام کرد، امام خمینی (ره) با هوشمندی حکومت نظامی را لغو کرد و عده‌ای تصور می‌کردند که این فرمان امام به معنای فرستادن مردم جلوی توپ و تفنگ است اما این فرمان باعث شد ارتش تسلیم اراده ملت شود و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

مجلس دانش آموزی یک سرمایه توانمند اثرگذار کشور است

معاون اول رییس جمهوری مجلس دانش آموزی را سرمایه توانمند اثرگذار کشور دانست و گفت: خوشبختانه در این مراسم سخنرانی‌ها و نحوه مدیریت اعضای هیات مدیره بسیار خوب و با قاطعیت انجام شد و هر کس که نسبت به آینده انقلاب نگرانی داشته باشد، با مشاهده توانمندی‌های جوانان و نمایندگان مجلس دانش آموزی کشور امیدوار می‌شود که سرنوشت کشور به دست افرادی توانمند خواهد بود که به بهترین وجه ممکن کشور را اداره خواهند کرد.

وی با تبریک به دانش آموزانی که به عنوان نمایندگان مجلس دانش آموزی انتخاب شده اند از آنان خواست با انگیزه کار و تلاش کنند و مسئولین کشور را نیز در توجه به این ظرفیت مهم برای حل مسایل کشور فراخوانند.

جهانگیری از نمایندگان مجلس دانش آموزی خواست هر جلسه‌ای که برگزار می‌کنند، نتیجه مباحث و گفتگوها را در قالب یک توافق و اجماع به وزیر آموزش و پرورش، دولت و حتی قوای سه گانه اعلام و مطالبات خود را مطرح کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با قدردانی از بانیان شکل‌گیری مجلس دانش آموزی در کشور یادآور شد: ایجاد مجلس دانش آموزی که در دوره ریاست جمهوری دولت اصلاحات اتفاق افتاد کاری ارزنده و ماندگار در کشور بود که آثار مبارک آن در ارتقاء توان فرهنگی و شهروندی کشور هویدا شده است.

وی گفت: آموزش مردم سالاری، تقویت روح همکاری، بالابردن مهارت مشارکت و رقابت های موثر اجتماعی- سیاسی از جمله ضرورت‌هایی است که انتظار می رود همراه با آموزش به فرزندان کشور آموخته شود.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت تقویت مهارت همکاری گفت: یکی از اشکالاتی که به جوامع در حال توسعه وارد می‌کنند این است که در کار انفرادی موفق و در کار جمعی ناموفق هستند بنابراین یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش باید این باشد که اینگونه ضرورت ها را همپای تعلیم و تربیت، به دانش آموزان آموزش دهد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آموزش این ضرورت‌ها حتی باید از مدرسه و دانشگاه نیز فراتر رود به گونه‌ای که کودک در خانواده باید به شکلی تربیت شود که بتواند مهارت‌های زندگی را در دوران مدرسه بیاموزد.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت آموزش مهارت‌های آینده اندیشی، فهم تاریخ و فرهنگ و مهارت اخلاقی، افزود: گاهی در مقابل مسایل عادی زندگی انتظاری که از هر فرد معمولی وجود دارد، از کسانی که در جایگاه مهمی همچون وزیر، نماینده مجلس و یا مقامی در قوه قضاییه قرار می گیرند، مشاهده نمی‌شود.

وی در خصوص اهمیت مهارت‌های با هم زیستن و با هم کار کردن نیز یادآوشد: این گونه مهارت‌ها نباید به عنوان فوق برنامه تلقی شود بلکه باید در سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش گنجانده شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: مجلس دانش آموزی به عنوان یک نهاد که فرایند تشکیل آن با رقابت های سخت و جدی صورت می گیرد فرایندی است که باعث می شود موضوع انتخابات برای دانش آموزان به یک موضوع مهم تبدیل شود.

وی با طرح این پرسش که چرا انتخابات مهم است؟ گفت: ما کشوری هستیم که دو هزار و پانصد سال رژیم شاهنشاهی داشته‌ایم البته جزو اولین کشورهایی در منطقه هستیم که مجلس و پارلمان داشته‌ایم و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه هنوز موضوعی به نام انتخابات ندارند و به صورت قبیله ای اداره می شوند.

جهانگیری با بیان اینکه چگونه می‌توان انتخابات را اثربخش کرد و مشارکت همه صاحبان حق رأی را جلب کرد، گفت: پاسخ به این پرسش‌ها و سولاتی مانند اینکه چه کنیم تا انتخابات موجب همسبتگی بیشتر و رقابت معنادار شود، می‌تواند از همین مجلس دانش آموزی آغاز شود.

معاون اول رییس جمهور در باره اینکه چه باید کنیم تا با انتخابات امید مردم به آینده کشور بیشتر شود نیز افزود: اینها مطالباتی است که می توان در انتخابات مجلس دانش آموزی آنها را تجربه کرد و در انتخابات‌های مهم‌تر آن را عملیاتی کرد. آنچه مهم است این است که مجلس دانش آموزی باید تبلور آثار مسئولانه رأی دادن و نمایندگی کردن و کمک به حل مسایل جامعه در حد و اندازه خودش باشد.

جهانگیری افزود: در مجلس دانش آموزی، دانش آموزان به یکنفر یا یک جمع نمایندگی می‌دهند که در چارچوب وظایف کار و فعالیت کنند و همین که اکثریت دانش آموزان افرادی را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند بسیار پراهمیت است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) به نمایندگان مجلس خبرگان که می خواستند قانون اساسی بنویسند می‌فرمود که شما قیم مردم نیستید بلکه وکیل مردم هستید و آنچه اکثریت مردم می‌خواهند را باید انجام دهید حتی اگر به ضرر مردم باشد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه باید یاد بگیریم چگونه درک مشترک از مسایل و تهدیدات کشور داشته باشیم گفت: امروز با تهدیدات و فرصت‌های مختلف در جامعه روبرو هستیم و زمانی می‌توانیم به راهکار مشترک دست پیدا کنیم که درک یکسانی از تهدیدات و فرصت‌ها داشته باشیم.

جهانگیری در خصوص برخی حوادث ناشی از آتش سوزی لوازم گرمایشی در مدارس و آسیب به دانش آموزان هم گفت: همه ما لرزیدیم و گریستیم از اینکه دانش آموزی به دلیل آتش سوزی جان خود را از دست داد و یا دچار آسیب شد. این موضوع ما را بر آن داشت که مسأله گرمایش مدارس را یکبار برای همیشه حل کنیم و خوشبختانه بودجه مورد نظر برای این کار نیز تخصیص یافت و حالا مجلس دانش آموزی می تواند این موضوع را مطالبه کند و آموزش و پرورش توضیح دهد که چه میزان پیشرفت در این برنامه حاصل شده است.

جهانگیری با تأکید براینکه باید یاد بگیریم مطالبه‌گری عاقلانه و دلسوزانه داشته باشیم گفت: باید از ظرفیت‌های کشور که در محدوده مسئولیت مان است برای غلبه بر مشکلات استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور در پایان با بیان اینکه از تصمیم گیری جمعی با تصمیم گیری فردی نتایج متفاوتی حاصل می شود، گفت: آینده کشور درخشان است و نباید اجازه دهیم عده‌ای از روی ناآگاهی، نسل جوان را مأیوس و ناامید کنند چرا که ده ها و صدها مریم میرزاخانی در میان جوانان کشور وجود دارد و ایران می تواند در منطقه به عنوان یک کشور پیشرفته مطرح باشد و این چیزی است که بدخواهان ایران تلاش می‌کنند از آن جلوگیری شود.