رئیسی: اگر ما بودیم برجام را دقیق تر می نوشتیم! /التهابی در جامعه نمی بینم /دغدغه یارانه و تامین مسکن داریم /تخلف دانشگاهیان پیگیری می‌شود
رئیسی: اگر ما بودیم برجام را دقیق تر می نوشتیم! /التهابی در جامعه نمی بینم /دغدغه یارانه و تامین مسکن داریم /تخلف دانشگاهیان پیگیری می‌شود
معین نیوز_سومین نشست خبری سیدابراهیم رئیسی با رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت با سوالاتی پیرامون برجام، اموال بلوکه شده، اخراج اساتید، دوقطبی در جامعه و ...همراه بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در هفته دولت رودرروی خبرنگاران نشست تا ضمن بیان نکاتی درباره عملکرد دولتش در ۲ سال اخیر، پاسخگوی سوالات آنها نیز باشد.

در سومین نشست خبری رئیس جمهوری، علاوه بر رسانه های داخلی، برخی رسانه های خارجی نیز حضور داشتند. ارتباط دولت با رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره در تبیین نظر دولت مردان به مردم و انعکاس نظرات مردم به مسئولین فعال هستند و این ارتباط دو سوی و دوجانبه می‌تواند باشد، تا دولتمردان در جریان دغدغه‌های مردم بیش از پیش قرار بگیرند.

اگر ما بودیم برجام را دقیق تر می نوشتیم!

رئیس جمهور در بخشی از این نشست خبری به سوال خبرگزاری خبرآنلاین پاسخ داد. خبرنگار خبرآنلاین پرسیده بود؛ «آقای رئیسی چرا توافق احیای برجام در دولت شما نهایی نشد و مسائلی از قبیل زمستان سخت اروپا مطرح شد. تاکنون، از سوی وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده و حتی خود جنابعالی، پاسخ دقیق و قانع کننده ای درباره عدم دستیابی به توافق احیای برجام به مردم ارائه نشده است. لطفا، از این تربیون به این سوال ملی پاسخ دهید. طبق برآورد کارشناسان ، ایران در پی عدم احیای برجام، تاکنون ، ده‌ها میلیارد دلار از دست داده است، رقمی کلان که می توانست از طریق تجارت و تولید به دست آید و صرف توسعه کشور و بهبود معیشت مردم شود اگر این چنین می‌شد، ۷ میلیارد دلار آزاد شده ایران در کره جنوبی که نهایتا به ۶ میلیارد دلار تقلیل یافت و از کانال قطر باید صرف خرید دارو و غذا شود دیگر، به دستاوردی بزرگ که اکنون از آن یاد می‌شود تبدیل نمی‌شد.»

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: «از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که برجام به عنوان یکی از پرونده‌هایی که در سیاست خارجی باید دنبال کرد دنبال می‌کنیم ولی سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. آیا با آغاز دولت با موضوع برجام درست برخورد کردیم؟ پاسخ مثبت است.»

وی گفت: قبل از این دولت نشست‌ها و مذاکراتی بوده است. گروهی در این دولت برای مذاکره تعیین شد. این گروه متنی را تعیین کرد که اتحادیه اروپایی هم آن را تایید و کرد و گفت خواسته‌های مطرح شده در آن عقلانی است. اگر ما در زمان انعقاد برجام بودیم شاید نگاه متفاوتی داشتیم زیرا معتقدیم مطالبی در این قرارداد آمده که موجب گرفتاری دولت شده و باید دقیق‌ترتنظیم می‌شد.

رئیسی ادامه داد: آن کسانیکه پیمان شکستن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و این مورد مذمت بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفت اما کسی که به تعهدش عمل کرد ایران بود و آژانس هم ۱۵ بار اعلام کرد در فعالیت هسته‌ای ایران انحرافی نبوده است. آنها از مسئله هسته‌ای استفاده ابزاری می‌کنند تا ابزاری برای امیال سیاسی خودشان باشد. آیا امروز کسی سراغ رژیم صهیونیستی می‌رود؟

وی با بیان اینکه ما برای اینکه بهانه را از دشمن بگیریم میز مذاکره را تک نکردیم، تاکید کرد: «آنها در ایام اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند. دولت در مذاکره کردن کوتاهی نکرده است تا حقوق حقه ملت ایران را برآورده کند و گلابی‌های برجام که آقایان وعده آن را می‎دادند دست مردم برسد، اما طرف مقابل به تحریم‌ها ادامه داد.. در جبهه دیگر با تمام وجود تلاش می کنیم تحریم ها را خنثی کنیم و نگذاریم دشمن به اهداف خود از تحریم ملت ایران دست یابد.»

*دولت ۲ سال قبل کارش را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور خاص بود و در آن شرایط با کرونا و کسری بودجه، تورم و کاهش کالاهای اساسی مواجه بود که برخی از صاحب نظران نسبت به مدیریت شرایط توسط دولت تردید داشتند.

آمارهای رئیسی از وضعیت اقتصادی کشور

*ما با اتکا به خدا و توانمندی‌های داخلی در کشور کار را آغاز کردیم؛ برخی از دشمنان ما برای پیشبرد شرایط ناباور بودند اما در کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و ما معتقدیم با تغییر گفتمانی که در دولت رخ داد و بازگشت به مردم اتفاق افتاد و با رجوع به داخل می‌توان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد. دولت کار خود را با این نگاه آغاز کرد.

*{ با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی کادر درمان در پایان دادن به کرونا در کشور}: کسری بودجه می‌توانست قریب به ۴۸۰ میلیارد در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی. در ۱۴۰۰ بر خلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.

*{ با اشاره به کاهش تورم تولید از ۱۰۳ به ۳۰ درصد}: همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است. وضعیت اشتغال نیز که بسیاری نگران آن بودند به ۸.۲ درصد رسیده است. همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌هایی که انجام شده، جواب داده و بعد از این هم جواب خواهد داد.

*در کشور امید ایجاد شده است. رشد تولید ۶ درصد شد و همه شاخص‌ها نشان دهنده رشد شد. ۲۳ استان ما اعلام می‌کنند که شرایط بیکاری کاملاً متفاوت شده است. شرایط کسب و کار و تلاش و تحصیل متفاوت شد. رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴ درصد رسید.

*اشتغال ایجاد شده است و احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل محقق و زمینه کار و فعالیت در کشور ایجاد شد.

برجام تنها پرونده دولت نیست

*دشمن تلاش کرد دو راهبرد منزوی کردن ایران در جهان و مایوس کردن مردم در درون را دنبال کند که در هر دو شکست خورد؛ در بعد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند؛ چراکه در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود و ما پرونده‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی داریم که در دستور کار دولت است و همه آن‌ها را همزمان دنبال می‌کنیم؛ ارتباط با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اسلامی و کشورهای همسو را دنبال کردیم و سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را ارتقا دادیم و در حوزه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و همسو شرایط ما نسبت به دولت قبل با رشد ۱۴ درصدی مواجه هستیم.

* در حوزه ارتباطات تجاری منطقه و همچنین اقدامات تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود آن‌چنان که باید، کاری انجام داد، در دولت رکورد آن شکسته و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد؛ ارتباطات با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی و فعال شدن در اتحادیه اوراسیا و عضویت در پیمان شانگهای و اخیرا در بریکس همه نشان از آن است که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در سیاست و راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشد؛ وضعیت سیاسی، تجاری و اقتصادی ما نشانگر شکست دشمن در این راهبرد خود است.

غرب میز مذاکره را ترک کرد زیرا…

*دشمن احساس کرد ما در حال پیشرفت هستیم و غربی‌ها حتی میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات روی آوردند. در این بخش هم مردم حضور پیدا کردند و دشمن را ناکام گذاشتند و ناامید شدند از دنبال کردن اهداف خود در اغتشاشات و به همین دلیل مجدداً بحث مذاکره را مطرح کردند.

*چند هفته از دولت نگذشته بود که دشمن به پمب بنزین‌های ما حمله سایبری کرد که مردم دشمن را ناکام کردند و بصیرانه رفتار کردند.

راهیان پیشرفت در کنار راهیان نور فعال شود

*تلاش و امید در دل مردم روز به روز افزون شد و شاخص‌های اقتصادی و کارهای دانش بنیان که به دست مردم انجام شده است گویای این امر است. امروز ما ترجیح می‌دهیم در سفرهای خارج محصولات دانش بنیان را ببریم تا نشان دهیم کشور به چه سطحی از فناوری رسیده است. همین طرحی که دیروز انجام شد کاری بود که در شرایط تحریمی کشورهای خارجی آن را زمین گذاشتند و فکر کردند نمی شود اما متخصصان داخلی این کار را نجام دادند و روز گذشته به بهره برداری رسید.

*به دوستان دانشگاهی پیشنهاد کردم در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت فعال شود که چه کارهای بزرگی انجام شده و چه کارهایی در دست اقدام است. دشمن در این حوزه هم نتوانست کارش را پیش ببرد. برای مشکلات اساسی که باعث نگرانی شده، برنامه‌ریزی داریم از جمله آن ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بانکی و بودجه ای است که در برنامه هفتم آمده است. این برنامه‌ریزی همراه حرکت و اقدام است.

دغدغه پرداخت یارانه و تامین مسکن داریم

*در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم. دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.

*بخشی از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که پریروز تحویل داده شد در همین راستا بوده است. رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است.

به قله نزدیکیم

*اولین تاکید دولت این است که اقتصاد را مردمی کنیم. معتقدیم با مشارکت مردم و نشاط اجتماعی خیلی از مسائل حل می‌شود.امیدواریم دولت بتواند با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت‌های داخلی مسیرش را ادامه دهد، چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به قله نزدیکیم و هرگز در این مسیر ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

رئیسی در ادامه وارد پاسخگویی به سوالات اهالی رسانه شد.

اهل انصاف با انصاف بنگرند و نظر بدهند

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان در خصوص بی توجهی و سانسور و انتقاد منتقدین دولت در جناح اصلاح طلب نسبت به دستاوردهای دولت}: انصاف نسبت به دیگران و نگاه منصفانه به آنان بسیار مهم است. البته اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، اما لطفاً نگاه کنند ببینند که دولت در چه شرایطی سکان هدایت را بر عهده گرفته و چه دستاوردهایی داشته است. از همه احزاب گروه‌ها و دسته‌های سیاسی که اختلاف دیدگاه دارند می‌خواهم که نسبت به منافع ملی بی‌تفاوت نباشند. منافع ملی نقطه اشتراک برای همه گروه‌های سیاسی و احزاب کشور است که دل به انقلاب و منافع مردم داشته باشند.

*در تمام این مدت همه تلاشمان این بوده آنچه که از نواقص و مشکلات وجود دارد را حل کنیم و حتی آنها را به مردم منتقل نکنیم بلکه این مشکلات را بر گردن بگیریم و آن را حل کنیم و جامعه را دغدغه‌مند و نگران نکنیم چون بنای ما حل مشکلات است.

*به عنوان نمونه در مسئله ارز چهار هزار و دیویست تومانی که همواره مطرح بود و صاحب نظران اقتصادی و رسانه‌ها نسبت به آن موضوع دغدغه داشتند لذا اصل موضوع وجود داشت و باید حل می‌شد هرچند راه حل‌ها و روش‌ها متفاوت بوده است.

باید چالش‌ها را شناسایی و برطرف کرد و ما اینگونه وارد حل مسائل شدیم زیرا نگاه ما محل مسئله است و از اهل انصاف می‌خواهیم با انصاف بنگرند، بنگارند و نظر بدهند.

میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم

*{در واکنش به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه برخی نقش بریکس و شانگهای را برای فرار از تحریم کمرنگ می‌دانند و معتقدند که برای رفع مشکلات باید با آمریکا و چند کشور غربی ارتباط برقرار کرد}: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم و خودشان ترک کردند و بعد هم گفتند می‌خواهند به میز مذاکرات بازگردند. پرونده رفع تحریم‌ها تنها پرونده ما در حوزه روابط بین الملل نبوده است و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای از پرونده‌های دیگر ماست.

* شانگهای ائتلافی مهم در آسیاست و در حوزه اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. اینکه برخی می‌گویند که راهکار رفع مشکلات ما ارتباط با چند کشور غربی است، باید بگویم که ما منتظر لبخند آنان نخواهیم ماند و زندگی مردم را متصل به آنان نمی‌کنیم. عضویت در شانگهای و بریکس حتماً در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا اهمیت دارد و ایران ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای تأثیر دوطرفه هم برای ما و هم آنان دارد. البته مسئله رفع تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنان برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

۶ روز کار ملی، یک روز نگاه به استان‌ها

*{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تجربه دوساله شما در رابطه با سفرها و دستاوردهای آن چیست و آیا این روند را ادامه خواهید داد}: اوایل دولت برخی نسبت به انجام سفرهای استانی انتقاد داشتند. عرض کردم ۶ روز کار ملی و یک روز نگاه به استان‌ها باید وجود داشته باشد. باور من این است که حتماً رفتن به استان‌ها و دیدن مسائل به دولت کمک می‌کند. می‌شود در تهران نشست و گزارشی را بیاورند اما معتقدم حضور در استان و دیدن نقص کار بسیار به انسان حس می‌دهد. حتماً در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری برای رفع مشکلات دهد.

*توصیه می‌کنم همکاران بنده هم در سراسر کشور چنین سفرهایی را انجام دهند. صرف رفتن به سفرهای استانی فقط مطرح نیست بلکه رفتن باید همراه با مصوبات سفر همراه با پیگیری برای رفع مشکلات باشد. پیگیری مصوبات سفرهای مان را مدیر دستگاه، استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور بر عهده دارد تا برای آنچه که گفته شد عمل می‌کنیم، اتفاق افتد.

التهابی در جامعه نمی بینم

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق در خصوص اینکه جامعه دچار التهاب است و متأسفانه به سمت فضای دو قطبی سازی حرکت می‌کند}: بنده التهابی را در جامعه نمی‌بینم و به آن معتقد نیستم بلکه این التهاب در میان دشمن قرار دارد و آنان التهاب دارند. البته در میان ما اختلاف نظر هست که طبیعی است اما جامعه دچار التهاب نیست. این القای دو قطبی شدن دشمن به ما است اما آنچه که ما از جامعه خود شناخت داریم این است که جامعه ما دارای نقاط اشتراک بسیار بالا است و البته اختلافاتی هست که اشکالی هم ندارد. دشمنان به دنبال این هستند که با یک انقلاب در حال پیشرفت و منسجم چه کند لذا آنها که دغدغه کشور انقلاب و مردم را دارند تحت تأثیر القای دشمنان قرار نمی‌گیرند.

*شما یادتان هست ۶۱ اقتصادان نوشتند که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد! من آنها را هم دغدغه‌مند می‌دانستم اما یک نظر معتقد به هشدار بود و یک نظر هم قائل به همکاری برای پیشرفت کشور و کاهش رشد نقدینگی و تورم. در مسائل اجتماعی هم همین است؛ در روزهایی که اغتشاشات در کشور بود من به دانشگاه و عرصه های مختلف می‌رفتم که به رغم استقبال مردم، منتقد و معترض هم وجود داشت. این نشان التهاب در جامعه نیست بلکه دغدغه‌هایی وجود دارد.

*نگاه ما در جامعه این است که وعده‌ای که دادم و یا دوستان ما دادند به آنها وفادار خواهم بود و تا آخر به همان مشی را دنبال می‌کنم. ممکن است تفاسیر از مشی بنده متفاوت باشد اما به آنچه در انتخابات گفتیم پایبند خواهیم بود و وعده‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

توزیع عادلانه یارانه برنامه دولت است

*{در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامه دولت درباره توزیع یارانه‌ها}: با اصلاح اقتصادی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام شد، مبلغی به دهک‌های مختلف داده شد و ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بود که با اعطای کالابرگ این رقم افزایش یافت.

*زیرساخت‌های کالابرگ در ابتدا آماده نبود و ما به مجلس اعلام کردیم. سرانجام زیرساخت آن در دی ۱۴۰۱ فراهم شد و از آن زمان به طور آزمایشی اجرا شد. امسال هم برای اینکه قیمت‌ها با قیمت ارز تغییر نکند و سفره مردم دچار تلاطم نشود، اعطای کالابرگ در حال انجام برای ۵ دهک است و قابل توسعه برای دهک‌های دیگر جامعه هم است.

* غیر از قضیه یارانه‌ها که کمکی برای اقشار است و فاصله طبقاتی را کم می‌کند، تلاش دولت ثبات و کاهش قیمت هاست. مسئله تولید محوریت دارد و باید رشد داشته باشد و اقتصاد باید رشد داشته باشد و بنای دولت آن است که ارزش تولید ملی افزایش یابد. دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها و حفظ ارزش پول ملی است و ابتدای امسال وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای برای مهار تورم و رشد تولید ارائه دادند و این برنامه رصد می‌شود که به واقع محقق شود.

*توزیع عادلانه یارانه‌ها برنامه دولت است و این یارانه را قبلاً عده‌ای خاص می‌برند، اما الان بین آحاد جامعه توزیع شده و الان هم مبلغ آن افزایش داده شده است. از طرف دیگر کارهای اساسی اقتصادی هم انجام می‌دهیم.

تخلفات در دانشگاه پیگری می شود

*{ در واکنش به موج اخراج اساتید}: حفظ محیط علم و دانش و ارتقا آن در گرو حفظ آرامش در دانشگاه هاست که بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه اجزای دست اندرکار در دانشگاه دارد.م عتقدیم نباید نشاط علمی در دانشگاه دچار آسیب شود. کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شود. فضای گفتگو و سخن گفتن و سخن شنیدن باید در دانشگاه‌ها فعال شود لذا همواره از این موضوع استقبال کرده ایم نه در این دوران که در دولت هستم بلکه در هر مسئولیتی که حضور داشتم با حوزه دانشگاه ارتباط داشتم و هرجایی که جلسه‌ای برای پرسش و پاسخ مطرح نمی‌شد، بنده متقاضی می‌شدم.معتقدم به تاسی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که هرساله نشستی را با دانشجویان دارند، ما و همه مسئولین نیز باید این روش را دستور کار خود قرار دهند.

*در قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند لذا باید حتماً آنها را آگاه کرد. محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم افزایی و معرفت افزایی، به محیط دیگری تبدیل شود. ا با الهام گرفتن از عفو رهبر انقلاب نسبت به کسانی که مرتکب جرمی و اتهامی شدند، باید نسبت به کسانی که دچار جرم و اتهامی شدند با الهام گرفتن از عفو رهبری این عفو شامل آنها شود.

*معتقدم همه باید به قانون پایبند باشند، اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد. قانونمداری می‌تواند دانشگاه ما را پیش ببرد، حتماً نسبت به دانشگاه باید مسئله قانون مداری و قانون محوری و انضباط را مورد تاکید قرار داد که حافظ این انضباط اساتید، دانشجویان، مدیران و دست اندرکاران در دانشگاه‌ها هستند.

*مواردی از تخلف افراد در کمیته‌های انضباطی به بنده گزارش شده که دستور پیگیری آنرا داده ایم تا انشالله با پیگیری وزیر علوم و بنده بررسی خواهیم کرد. تاکید ما این است که فضای دانشگاه‌ها فضای بانشاط و همراه با ارتقا علمی باشد.

سیگنال رئیسی به ژاپن درباره اموال بلوکه شده ایران

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن در خصوص باز پس گیری دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در ژاپن و نیز برنامه‌های ایران برای سفر به ژاپن}: ما می‌خواهیم با کشورهایی که علاقمند هستند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند، ارتباط خوبی داشته باشیم، لذا تعامل اساس ارتباطات ما با کشورهای جهان خواهد بود و دست دوستی که به طرف ما دراز شود می‌فشاریم و در عین حال دست هر کشوری که بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی ورزد را قطع خواهیم کرد.

*ما با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داریم و در خصوص پول‌هایی که اشاره کردید در بانک‌های ژاپنی قرار دارد، باید بگویم تلاش‌های زیادی را در کشورمان برای آزادسازی پول‌های ایران در سایر کشورها انجام می‌دهیم و این موضوع از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان است. هرچند توصیه ما به ژاپنی‌ها این است که مستقل بوده و تحت تأثیر آمریکا قرار نگیرند، بخصوص که ژاپنی‌ها خود در جنگ جهانی دوم مورد ظلم امریکایی قرار گرفتند. لازم است اموال ایران را که در ژاپن امانت است برای داد و ستد عادلانه با جمهوری اسلامی در اختیار کشورمان قرار گیرد.

* در وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم داشت و از مسئولین ژاپنی نیز برای حضور در ایران دعوت کردیم زیرا روابط ما روابط خوبی است.

تشکر از دولت و ملت عراق برای پذیرایی از زائران اربعین

*{در سوالی از شبکه العراقیه عراق در خصوص راهپیمایی میلیونی اربعین}: در ابتدا من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم که همه امکانات لازم را برای اجرای بهتر این رویداد مهم به کار گرفته‌اند و تلاش‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای زیارتی ارزان، آسان و دلنشین برای زائران از سوی دولت وملت عراق صورت گرفته است.

*کار اصلی در راهپیمایی اربعین با مردم است که حضور پررنگ و با نشاطی در این راهپیمایی دارند. ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های بسیاری شکل گرفته است. حسینیه‌ها و مساجد مختلف در این مراسم در ایران و عراق و در طول این مسیر حضور یافتند تا از زائران امام حسین (ع) پذیرایی صورت گیرد.

*ضمن تشکر از همکاران خود در دولت و همینطور دولت و ملت عراق و نیز مردم ایران، امیدوارم که با همکاری دو ملت و دو دولت ایران و عراق در این راهپیمایی عظیم که بیش از ۲۰ میلیون نفر شرکت می‌کنند، جلوه مقاومت و اتحاد ملت‌های اسلامی در اربعین حسینی را شاهد باشیم. لذا امیدواریم یک رویداد بی‌نظیری نسبت به سال‌های گذشته به برکت نام امام حسین علیه السلام رقم بخورد.

میزان تولید کاغذ در داخل قابل قبول نیست

*{در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره قیمت سرسام آور کاغذ}  دغدغه فرهنگی بسیار مهم و قابل توجه است. بیشتر قیمت کتاب به کاغذ باز می‌گردد و می‌توانیم در کاغذ خودکفا شویم و دیگر کاغذ وارد کشور نکنیم. مصرف کاغذ برای کتاب‌های درسی و روزنامه‌ها و کتاب است. میزان تولید کاغذمان در کشور قابل قبول نبود که باید افزایش می‌یافت، در این دو سال تولید کاغذ افزایش چشم گیری داشته است. کتب درسی ما که عدد آن بالاست، الان با کاغذ تولید داخل چاپ می‌شود که موفقیت بزرگی است و باید آن را ادامه دهیم.

*خودکفایی و تولید کاغذ در داخل کاملاً دست یافتنی است و گام‌هایی که برداشتیم در جهت خودکفایی است. تولید کاغذ چند برابر شده است و یک گام دیگر برداریم، خودکفایی در این عرصه که مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب فرمودند، کاملاً قابل تحقق است. وزارت ارشاد و صمت و بخش‌های دیگر دولت این موضوع را دنبال می‌کنند و به زودی ما در تولید کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید.

بیشترین تحریم و تهدید در حوزه صنایع نظامی است

*{در پاسخ به سوالی درباره موفقیت های دولت در سیاست خارجی} اولین علت موفقیت توکل به خداست همان رمزی که امام (ره) در پیروزی انقلاب به ما یاد دادند. دومین رمز موفقیت اعتماد به داشته‌های ملت بزرگ ایران است. ملت ما ظرفیت‌های کمی ندارد و کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است. سومین نکته امید به آینده است،  دشمن می‌خواهد مردم ما را ناامید کند لذا باید امیدوارانه حرکت کنیم و آنها را مأیوس و وادار به عقب نشینی کنیم.

*{با اشاره به گفتگوهای خود با مسئولین در کشورهای مختلف}: آنها از من سوال می‌کنند چگونه با وجود تحریم‌ها پیشرفت‌هایی را در کشور داشته اید، که می گویم ملت ایران هنرش این است که تهدیدها را به فرصتها تبدیل می‌کند که این مهم دشمن را عصبانی کرده است. ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی داشته ایم، بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع هسته‌ای داشته ایم درحالیکه در این صنعت دست برتر را داریم.

*امروز دستاوردهای جوانان ما در حوزه‌های مختلف دیدنی است، بنابراین رمز عصبانیت دشمن آن است که فکر می‌کنند با تحریم‌ها و تهدیدها ملت ما متوقف می‌شوند، غافل از اینکه ملت ما روز به روز موفق تر می‌شود.

*{ با اشاره به وجود تورم در کشورهای دیگر}: در کشورهای اطراف خود شاهد تورم ۲۹ درصد در مواد خوراکی هستیم و در برخی کشورها این تورم تا ۷۱ درصد هم رسیده است. ان شاالله با تلاش و پیگیری تورم در داخل کشور نیز کنترل و رفع شود.

تکلیف پلتفرم ها روشن شد؟

*{در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص رسیدگی به وضعیت اینترنت و دستاوردهای دولت در حوزه اینترنت}: امروز اینترنت در فضای زندگی مردم آمده و شاید هیچ دست ساخته بشر به این میزان تمام زندگی بشر را تحت تأثیر قرار نداده است و شاید به هیچ دست ساخته‌ای به اندازه این دست ساخته استفاده نشود امروز پیر و جوان، تاجران و دانشگاهی‌ها از این دستاورد استفاده می‌کنند پس اینترنت بسیار مهم است، من از ابتدا اعلام کردم که باید شرایط برای استفاده از اینترنت و کسب و کارهای این حوزه فراهم شود. دولت در حوزه فیبر نوری کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

*در حوزه شبکه ملی اطلاعات که تا پیش از دولت ما ۲۳ درصد پیشرفت داشت امروز به ۶۴ درصد رسید و فکر می‌کنم تا پایان سال این پیشرفت به بالای ۸۰ درصد برسد. ما معتقدیم که دسترسی برای همه باید فراهم شود. مردم باید بتوانند در کنار استفاده‌های علمی حتی بتوانند استفاده سرگرمی هم داشته باشند.

*پاسخگویی پلت فرم‌ها یک اصل مهم است. در حوزه پلتفرم‌ها نیز بارها اعلام کرده ایم که هر پلتفرمی می‌خواهد در ایران فعال باشد باید پاسخگو باشد. در هر کشور دیگر نیز این پلت فرم‌ها باید پاسخگو باشند.

*{ در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه دولت برای مقابله با بحران آب با وجود خشکسالی موجود، موج گرما و بستن جلوی رودخانه‌ها چیست}: ما ملتی هستیم که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم. دولت در حوزه آبرسانی برنامه‌هایی دارد و برنامه ریزی کردیم که با وجود کمبود بارش و خشکسالی، تنش آبی نداشته باشیم. ما با همسایگان خود ارتباطات خوبی داریم و قراردادهایی داشتیم که باید اجرایی شود. درباره آب منطقه سیستان و بلوچستان هم باید گفت که منجر به اعزام گروه کارشناسی ما و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به آن منطقه شد و قرار شد که بررسی کنند که آیا با آب موجود در آنجا، نیاز آب سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود یا خیر و این موضوع در حال پیگیری است. قراردادهایی در حوزه آب با کشورهای همجوار داریم و برنامه ریزی ما آن است که بخش‌های مختلف کشور با وجود کاهش نزولات آسمانی دچار تنش آبی نشود.

دولت در مبارزه با فساد، رشوه، پارتی بازی و روابط ناسالم اداری قاطع است

*{در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان در خصوص مبارزه با فساد}: مبارزه با فساد باید مورد اهتمام همه مسئولین و دست اندرکاران باشد. من از ابتدای دولت اعلام کردم که مبارزه با فساد در دستور کار دولت است و باید بسترهای فساد زا اصلاح شود تا ما هر روز شاهد تشکیل یک پرونده نباشیم. بازرسی‌های برون سازمانی و درون سازمانی را فعال کردیم تا نظارت‌های کافی از سازمان‌ها و نهادها لازم صورت بگیرد.

*همه بدانند که دولت در مبارزه با فساد، رشوه، پارتی بازی و روابط ناسالم اداری قاطع است و در این خصوص هم گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و به شدت پیگیر هستیم. از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این خصوص به ما کمک کنند و هرگونه تخلفی دیدند آنرا مطرح کنند چون دولت پیگیر حل آنها خواهد بود و انشالله شاهد کاهش روز به روز فساد در جامعه و دستگاه‌های اداری باشیم.

اهانت به قرآن و اختلاف افکنی بین مسلمانان در یک اتاق برنامه ریزی می‌شود

*{در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره اهانت به قرآن کریم در برخی از کشورهای غربی}: مقدسات و قرآن کریم مورد احترام همه ادیان است و اهانت به مقدسات و قرآن، اهانت به آزادی و انسان و همه داشته‌های بشری است. اهانت به قرآن و مقدسات، اختلاف افکنی بین مسلمانان و تشکیل گروه‌های تکفیری که خون بریزند و کشت و کشتار کنند، همگی حلقه‌های یک زنجیر است و در یک اتاق درباره آن برنامه ریزی می‌شود. علت این کار آن است که فقط اسلام است که می‌تواند جلوی نظام سلطه را بگیرد و به همین دلیل این اقدام را انجام می‌دهند، اما راه به جایی نمی‌برند و این توطئه هم نقش بر آب خواهد شد. این اقدامات حتماً باید توسط آزادگان جهان محکوم شود.

همه منطقه به حزب الله اعتماد دارد

*{ در پاسخ به خبرنگار لبنانی درباره موضع ایران در خصوص تحرکات مناطق مرزی سوریه و عراق از سوی آمریکا و داعش}: شرایط لبنان و سوریه و منطقه و محور مقاومت کاملا با قبل متفاوت شده است. رهبری فرمودند فاصله جنگ شش روزه اعراب با رژیم صهیونیستی با جنگ ۳۳ روزه را ببینید. امروز در جنگ های ۳۳، ۲۲و ۸ روزه ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی و لبنانی است. مقاومت از همه زمان گذشته قوی‌تر است و رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیرتر از گذشته است و این تحرکات هیچ خللی برای مقاومت ایجاد نمی‌کند. وجود حزب‌الله و سید حسن نصرالله وجود  با برکتی است که توانسته اعتماد شیعی، سنی و مسیحیان لبنان را جلب کند.  حزب الله فقط مساله شیعه و سنی نیست و همه منطقه به حزب الله اعتماد دارد. این تحرکات هم ره به جایی نمی برد و نشانه این است که قدرت این رژیم رو به افول است. خود آمریکایی ها گفتند که فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خورده است. ملت ایران مقاومت کرد و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

تنش های آبی مدنظر دولت است

*{در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره برنامه‌ها و اقدامات عملی دولت سیزدهم درباره بحران آب}: با کاهش نزولات آسمانی در کشور مواجه هستیم اما ملتی هستیم که تهدید و مشکل را به فرصت تبدیل کنیم؛ تنش‌های آبی مورد توجه دولت است و برنامه‌های در دست اقدام در حوزه‌های آبرسانی شرب، کشاورزی و صنایع وجود دارد؛ لذا بنای ما در این است که در شهرها و روستاها تنش آبی حداقلی داشته باشیم.

*{با اشاره به پیگیری مسائل مربوطه به حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی}: با همسایگان ارتباطات خوبی داریم که قراردادهای قبلی وجود دارد که تاکید ما بر اجرای این قراردادها است. مشخصاً درباره آب مناطق اطراف سیستان و بلوچستان در کشور افغانستان مباحث و پیگیری‌هایی که آقای دکتر کاظمی قمی نماینده ویژه ما در افغانستان داشتند، این مذاکرات منجر به اعزام گروه کارشناسی ایرانی به این کشور شد. همچنین با دیگر کشورهای همجوار که روابط دوستی با آن‌ها داریم، دارای قراردادهایی هستیم که به دنبال اجرایی شدن کامل آن‌ها هستیم. برنامه‌ریزی کردیم که با وجود کاهش بارش باران و مشکلات در این زمینه، با رعایت صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف کشور در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت مشکل آبی نداشته باشیم.

برنامه دلاریزه دولت رئیسی

*{در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره آثار سفرهای خارجی دولت در سفره مردم}:  قبل از این‌که پاسخ سوال شما را بدهم لازم است توضیح دیگری در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی درباره ارتباطات با ژاپن بدهم که اشاره‌ای به پول‌های بلوکه شده ما کردند. همانطور که قبلا اعلام کردیم پول‌های بلوکه شده و مسدود شده ظالمانه تنها در کره بود اگر در جایگاه‌های دیگری هم بوده در اختیار بانک مرکزی است پول بلوکه و مسدود شده جز آن‌چه در اختیار بانک مرکزی است نداریم جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر پول دارد اما بانک مرکزی بر آن اشراف دارد.

*معیشت مردم دغدغه همه ما است؛ اقدامات دولت همه در راستای تاثیرگذاری در معیشت مردم است. افزایش تولید، تجارت خارجی، صادرات نفتی و غیرنفتی همه در زندگی مردم موثر است. بهبود شاخص‌های اقتصادی در ارتباط با تولید و اقتصاد در تسهیل زندگی مردم تاثیرگذار است . وقتی اقداماتی نسبت به آزاد کردن پول‌های مسدود شده داریم این پول‌ها مثلا تبدیل به نهاده‌های دامی می‌شود و از آن طرف به دام و طیور می‌رسد.

* اساس تحریم بر آن است که مردم دچار مشکل شود تمام اقدامات اقتصادی دولت براین است که زندگی مردم تسهیل شود. آن‌ها دنبال آن هستند که همه فرآیندها با مشکل مواجه شوند یعنی پول، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی دچار مشکل شوند که تمامی تلاش ما این است که چنین مشکلاتی در زندگی مردم اثر نگذارد. اگر هم جایی تاثیر می‌گذارد تلاش می‌کنیم سریعا تاثیر را کم کنیم؛ لذا افزایش تولید، رشد اقتصادی، رشد ذخائر بانک مرکزی و تمامی اقدامات اقتصادی دولت در جهت بهبود معیشت مردم است.

*دولت برای مواردی که مستقیم مربوط به کالاهای معیشتی مردم است برنامه دارد که از دلاریزه بودن خارج کند. این اشتباهی بوده که قبلا انجام شده که به نحوی سفره مردم به دلار مربوط باشد. این باید به نحوی شود که قیمت ارز و دلار تاثیری روی زندگی و سفره مردم نداشته باشد این هدف نیاز به کار و تلاش دارد که دولت آغاز کرده و ان‌شاالله به نتیجه می‌رسد که مردم بیش از پیش نسبت به معیشت‌شان احساس آرامش کنند.

برنامه دولت برای انتخابات حداکثری

*{ در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان امروز درباره برنامه دولت برای افزایش مشارکت انتخاباتی}: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که همه نهادها با رای مردم شکل می‌گیرد و تاکنون توانسته این افتخار را حفظ کند آن هم برخلاف کسانی که مدعی مردم‌داری هستند ما در عمل توجه به جمهوریت نظام در کنار اسلامیت نظام را نشان دادیم.

*نقش و حضور مردم و توجه به رای مردم را نشان دادیم امام خمینی (ره) فرمود ملاک و میزان رای ملت است. رهبری هم در سخنان اخیرشان در ماه مبارک رمضان فرمودند که باید انتخابات مشارکتی، رقابتی و همراه با سلامت و امنیت باشد. این ملاک واقعی است که باید براساس آن انتخابات چنین خصوصیتی داشته باشد حال باید چه کار کرد که مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

*مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد»،  مردم تعیین کننده هستند که با حضورشان در پای صندوق‌های رای، رای خود را اعلام می‌کنند و باید این حضور حداکثری باشد. هرچه عدد رای‌دهنده بیشتر باشد پشتیبانی محکمی برای تشکیل مجلس قوی است مجلس قوی موجب تشکیل دولت قوی شده و دولت قوی ایران قوی را شکل می‌دهد. لذا پشتیبانی همه اینها حضور مردم است که مورد تاکید رهبری است.

*دولت تمامی تلاشش را برای مشارکت حداکثری مردم انجام می‌دهد و معتقد است که هرچه تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات حداکثری باشد پشتوانه‌های نهادهای برخواسته از رای محکم می‌شود . تلاش ما حضور حداکثری مردم در انتخابات است.