راه آهن رشت_آستارا و بازی باخت باخت ایران و روسیه؟
راه آهن رشت_آستارا و بازی باخت باخت ایران و روسیه؟
معین نیوز_در صورت ادامه مذاکرات برای ساخت راه آن رشت - آستارا، هر دو کشور روسیه و ایران در این پروژه زمین گیر خواهند شد.

مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل معتقد است در صورت ادامه مذاکرات برای ساخت راه آن رشت – آستارا ، هر دو کشور روسیه و ایران در این پروژه زمین گیر خواهند شد و فعل باخت – باخت صرف می شود.

به گزارش معین نیوز به نقل از تین نیوز، محمد رضا حدادی به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایلم برای این پیش بینی، خلف وعده روسیه در سرمایه گذاری در راه آهن رشت آستارا (علی رغم تبلیغات گسترده برخی مسئولان در این خصوص) و همچنین با توجه به ارائه اطلاعات خلاف واقع به مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در خصوص زمان و هزینه ساخت این پروژه و عدم سرمایه گذاری روسیه است.

او عنوان کرد: همچنین عدم پذیرش کشیدن خط عریض روسی به داخل خاک ایران از سوی شرکت راه آهن، دولت و مجلس و مردم ایران (شرکت ساخت به تنهایی صلاحیت این پذیرش را ندارد) موجب می شود در صورت  ادامه مذاکرات، هر دو کشور روسیه و ایران در این پروژه زمین گیر خواهند شد و فعل باخت – باخت صرف می شود و روابط دو کشور از منظر دیپلماسی نیز دچار چالش می شود و غیرقابل جبران.

محمدرضا حدادی خاطرنشان کرد: ضروری است روسیه از کریدورهای فعال موجود ریلی شمالی جنوبی موجود در ایران استفاده کند و دیگر نیازی به هدر دادن پول نفت مردم در این پروژه نیست و با نساختن این پروژه دیگر نیازی نیست ایران و روسیه به آذربایجان برای عبور بار التماس کنند و باج دهند.

او گفت: این پیشنهاد موکد موجب می شود شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی این پروژه پیمانکاری را از دست بدهد ولی در عوض باعث می شود رقم قراردادهای کلنگ زنی شده رها شده این شرکت در بخش ریلی بی جهت افزایش نیابد و کلنگ جدیدی روی کمر مردم نخورد چرا که واقعا جای کلنگ های قبلی این شرکت، همچنان روی کمر و سفره مردم بیش از اندازه فشار آورده است و دیگر جای سالمی برای زدن کلنگ جدید وجود ندارد.

مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل عنوان کرد: قطعا مسئولان در این دولت انقلابی با آگاهی از حقایق زیرپوستی این پروژه و اشراف به کلیه مباحث، به خاطر حفظ منافع ملی از طرح های جایگزین استفاده می کنند.

او افزود: همچنین اگر وزارت راه و شهرسازی نفت اضافی دارد (تهاتر نفت) ، باید بداند که کشور به شدت تشنه ناوگان حمل و نقل عمومی دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای است و به جای خاکبازی و خاکریزی و تونل بازی، به نیاز مردم که تامین ناوگان است باید توجه شود.

حدادی ادامه داد: ایران از منظر زیرساخت ریلی قوی است و  با دو خطه کردن برخی مسیرها و تامین ناوگان و ارتقاء مباحث نرم افزاری و مدیریتی، نیاز کشور در بخش ریل پاسخ داده می شود و نیازی به کلنگ زنی های جدید از سوی شرکت ساخت نیست.

وی گفت: موضوع دو خطه کردن خطوط و تامین ناوگان در ماموریت شرکت راه آهن است ولی متاسفانه شرکت ساخت با کلنگ زنی های بی رویه و غیرکارشناسی عملیات خاکی بتنی ریلی ( غالبا بر اساس فشار برخی نمایندگان مجلس و برخی استانداران و برخی پیمانکاران)، باعث شده دیگر منابعی برای تامین نیاز مردم توسط شرکت راه آهن، سازمان بنادر و دریانوردی باقی نماند.

او افزود: لذا ضروری است با مهندسی ارزش، پروژه های کلنگ زنی شده ریلی شرکت ساخت (نمودار زیر)، توسط شرکت راه آهن که بهره بردار است و به نیازهای حال و آتی مردم اشراف دارد و توسط تیم مشاوره ای غیرذینفع در پروژه ها، غربالگری شود و پروژه های خیانتی متوقف و فقط پروژه های خدمتی ادامه یابند تا ان شاء الله در این دولت انقلابی حرکت جدیدی به نفع مردم رقم بخورد.

نمودار ریلی وعده های مسئولین3

حدادی تاکید کرد: بدون غربالگری، ادامه کلنگ زنی پروژه هایی که در دولت های قبل با فرضیات تخیلی تعریف شده است و یا اتمام پروژه های غیرکارشناسی که در دولت های قبل کلنگ زنی شده است منافعی برای مردم ندارد و صرفا فعل پیمانکاری و هدر دادن منابع کشور اتفاق خواهد افتاد.