علائم بیماری دیابت را بشناسید
علائم بیماری دیابت را بشناسید
معین نیوز_دانستن این نکات در رابطه با قند خون به شما کمک بسیار زیادی در تشخیص این بیماری می‌کند.

۱٫ احتمالا مشکل قند خون دارید اگر زیاد هوس شیرینی، نان و کلوچه می کنید.

۲. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر خوردن شیرینی، هوس خوردن غذاهای شیرین را در شما کم نمی‌کند.

۳. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر یک وعده غذایی نخورید یا دیر بخورید عصبی می شوید.

۴. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر برای گذراندن روز به کافئین نیازمندید.

۵. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر یک وعده را از دست بدهید، احساس گیجی می‌کنید.

۶. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر غذا خوردن باعث می‌شود احساس خستگی و نیاز به خوابیدن پیدا کنید.

۷. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر کاهش وزن برایتان دشوار است.

۸. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر غالبا احساس ضعف، لرزه و عصبی بودن می‌کنید.

۹. احتمالا مشکل قند خون دارید اگر تعداد دفعات ادرارتان بالا رفته است.

۱۰.احتمالا مشکل قند خون دارید اگر مضطرب هستید، به سادگی ناراحت یا نگران می‌شوید.

۱۱.احتمالا مشکل قند خون دارید اگر حافظه تان مانند آنچه قبلا بود، نیست.

۱۲.احتمالا مشکل قند خون دارید اگر دیدتان تار شده است.

۱۳.احتمالا مشکل قند خون دارید اگر میان تنه تان با باسن برابر شده یا حتی بزرگ تر از آن است.

۱۴.احتمالا مشکل قند خون دارید اگر میل جنسی تان کاهش یافته است. همیشه تشنه هستید.

اگر شما نیز هر یک از این علائم را دارید، با ما  در این مقاله همراه باشید تا در رابطه با قند خون، مقادیر نرمال و بحرانی آن و آزمایش FBS بیشتر بدانیم.

۱۴ نکته در رابطه با قند خون که همه باید بدانند!

قند خون چیست و میزان نرمال آن چقدر است؟

قند خون یا به عبارت بهتر گلوکز، قندی است که در خون وجود دارد. این قند از مواد غذایی دریافت می‌شود، وارد خون می‌شود و انرژی بدن را تامین می‌کند. جذب، ذخیره سازی و تولید گلوکز در بدن به کمک روده کوچک، کبد و پانکراس به طور مداوم انجام می‌شود و فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد. قند خون بالا و قند خون پایین در هر دو صورت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می‌کند. در تعادل بودن میزان قند خون برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد.

میزان نرمال قند خون در شرایط متفاوت، متغییر است. ناشتا بودن، بلافاصله بعد از غذا، چند ساعت بعد از غذا و حتی بارداری در میزان قند خون بدن تاثیر مستقیم دارند. اگر مشکل قند خون دارید، توصیه می‌کنیم حتما یک دستگاه تست قند در اختیار داشته باشید تا در شرایط اضطرار بتوانید بلافاصله قند خون خود را اندازه بگیرید و در صورت لزوم به موقع به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی سطح قند خون طبیعی بعد از حداقل هشت ساعت غذا نخوردن (هشت ساعت ناشتایی)، کمتر از mg/dl ۱۰۰ است و دو ساعت بعد از غذا خوردن کمتر از mg/dl ۱۴۰ است.

در طول روز، پایین‌ترین میزان قند خون قبل از خوردن وعده‌های غذایی است. برای اکثر افراد بدون دیابت، سطح قند خون قبل از غذا حدود ۷۰ تا ۸۰ است. برای برخی افراد، ۶۰ طبیعی است و برای بعضی نیز mg/dl ۹۰ مقدار طبیعی است. این تغییرات در سطوح قند خون، قبل و بعد از غذا، نشان دهنده نحوه جذب و ذخیره گلوکز توسط بدن است.

۱۴ نکته در رابطه با قند خون که همه باید بدانند!

تفسیر آزمایش قند خون ناشتا

اگر به تازگی آزمایش قند خون داده‌اید می‌توانید به کمک داده‌های زیر آزمایش خود را تفسیر کنید؛

· قند خون کمتر از  ۷۰ mg/dl(قند خون پایین) : زمانی که قند خون به پایین تر از این حد برسد، ممکن است احساس گرسنگی، لرزش، یا تپش قلب پیدا کنید.

· قند خون بین ۸۰ تا ۱۰۰ mg/dl (قند خون نرمال) : در این حدود بدن شما در حال کار کردن به صورت عادی است.

· قند خون بین ۱۰۱ تا ۱۸۰ mg/dl (قند خون نسبتاً بالا) : در این محدوده بدن تقریبا به طور عادی عمل می‌کند. اما باقی ماندن در این شرایط خطرناک است. از این مرحله به عنوان مرحله پیش دیابت یاد می‌شود.

· قند خون بالای ۱۸۰ mg/dl  (قند خون بالا) : در این محدوده، کلیه از جذب دوباره تمام گلوکز در خون ناتوان می‌شود و بدن شروع به ریختن گلوکز در ادرار می‌کند. این میزان قند خون بیشتر در دیابت نوع ۲ رایج است.

آزمایش FBS چیست و میزان نرمال آن چقدر است؟

آزمایش FBS، آزمایش قند خون ناشتا است که برای انجام آن به ۸ تا ۱۰ ساعت ناشتایی نیاز است. آزمایش FBS یک راه عالی برای بررسی اولیه قند خون، خصوصا در افراد مشکوک به دیابت، است. هدف اصلی از چک کردن FBS در آزمایش خون بررسی ابتلای بیمار به دیابت قندی (نوع ۱ یا نوع ۲) است.

چنانچه با مشکلاتی همچون تکرر ادرار، افزایش حجم ادرار و همچنین خشکی دهان روبه رو هستید، ممکن است علت آن افزایش قند خون باشد. عواملی مانند دیابت، پاسخ حاد به عفونت، سوختگی، سندروم‌کوشینگ، نارسایی کلیوی، درمان با دیورتیک‌ها و همچنین پانکراتیت حاد باعث افزایش قند خون می‌شوند.

۱۴ نکته در رابطه با قند خون که همه باید بدانند!

قند خون بالا چیست؟

قند خون بالا یا هایپرگلیسمی بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد. نوع غذا و فعالیت‌های بدنی، بیماری، داروهای غیردیابتی و قطع کردن یا مصرف نکردن داروهای کاهش دهنده گلوکز می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند.

نشانه‌های قند خون بالا

· ادرار مکرر

· افزایش تشنگی

· تاری دید

· خستگی

· سردرد

قند خون پایین چیست؟

غالبا قند خون پایین یا هایپوگلیسمی در طی درمان دیابت ایجاد می‌شود. با این حال، شرایط مختلف بسیار نادری، می‌توانند باعث کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت شوند، مانند تب. قند خون پایین یا هایپوگلیسمی یک بیماری نیست بلکه نشان دهنده یک مشکل در وضعیت سلامت است.

زمانی که سطح قند خون ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL) یا ۳.۹ میلی مول در لیتر (mmol / L) یا کمتر باشد، هایپوگلیسمی تلقی می‌شود و باید سریعا درمان شود.

نشانه‌های قند خون پایین

· ضربان قلب نامنظم

· خستگی

· پوست رنگ پریده

· لرزش

· اضطراب

· عرق کردن

· گرسنگی

· بی‌قراری

· احساس سوزن سوزن شدن در اطراف دهان

تست قند خون در منزل و محل کار با هوم‌کا!

اگر قرار است آزمایش قند خون بدهید، می‌توانید به کمک خدمات آزمایش آنلاین مجموعه هوم‌کا به راحتی و در کسری از ثانیه و بدون اینکه متحمل زحمتی بشوید، آزمایش بدهید. تیم هوم‌کا تمام تلاش خود را می‌کند تا کیفیت متمایز و منحصر به فرد را برای همه کاربران خود به ارمغان بیاورد. برای استفاده از خدمات بی نظیر مجموعه هوم‌کا به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.