ماجرای تماس شماره‌های ناشناس خارجی چیست و در مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟
ماجرای تماس شماره‌های ناشناس خارجی چیست و در مقابله با آن‌ها باید چه کرد؟
معین نیوز_هرازگاهی تعداد تک‌زنگ‌های ناشناس از شماره‌های ناشناس خارجی برای مشترکین ایرانی زیاد می‌شود و با ورود به سال جدید و تعطیلات عید نوروز نیز بار دیگر شاهد ازدیاد این تماس‌های برای برخی مشترکین هستیم. در این حالت، شماره‌هایی ناشناس از کشورهای خارجی که پیش‌شماره آن‌ًها عمدتا به آفریقای جنوبی مربوط است، با مشترکین تماس می‌گیرند و یک Miss Call برای او می‌اندازند. ماجرای این تماس‌ها چیست و باید در برابر آن‌ها چه کرد؟

دریافت تماس از شماره‌های ناشناس بین‌المللی باعث برانگیخته‌شدن حس‌ کنجکاوی مشترکین می‌شود. مشترکین پس از دریافت این تماس‌ها، برای برطرف‌کردن حس کنجکاوی خود به این شماره‌ها زنگ می‌زنند؛ غافل از اینکه تماس آن‌ها برایشان چند ده هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت. به این روش کلاهبرداری به اصطلاح کلاهبرداری واناگیری می‌گویند.

عبارت Wangiri برگرفته از کلمه ژاپنی و معنی آن یک زنگ و قطع‌کردن تماس است. داشتن Missed Call از شماره ناشناس، به‌ویژه شماره متعلق به کشورهای آفریقایی مانند زیمباموه، ترینیداد و توباگو، آفریقای جنوبی، سودان، غنا و… به‌احتمال‌زیاد به‌معنای درگیرشدن با این نوع کلاهبرداری است و نباید به این شماره‌ها زنگ بزنید. در این نوع کلاهبرداری، شخص یک‌سری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند و از آن‌ها به‌صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کند تا یک تماس ازدست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد، درگیر قبوض بالا می‌شود به‌طوری که ممکن است حتی با برقراری یک ثانیه تماس با این شماره‌ها، چند ده هزار تومان هزینه به بار بیاورد.