ماجرای کشتی و انتخابی تیم ملی
ماجرای کشتی و انتخابی تیم ملی
معین نیوز_پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی روز گذشته برگزار شد و با مشخص شدن نفرات برتر، کشتی‌گیران جدیدی برای نخستین مرتبه پای به رقابت‌های جهانی در رده سنی بزرگسالان خواهند گذاشت.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی در ۷ وزن آزاد و ۱۰ وزن فرنگی روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور تماشاگران در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار می‌شود. رقابت‌های انتخابی سه وزن کشتی آزاد پیش از این برگزار شده بود.

در همین زمینه کادر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد و برخی نفرات برتر در رابطه با برگزاری رقابت‌های انتخابی اظهار نظر کردند.

بنا: تکرار معجزه لندن در پاریس

«محمد بنا» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در این خصوص اظهار داشت: به غیر از مسابقات لیگ برتر که برگزار شد نزدیک به هشت ماه بود که مسابقه‌ای به این صورت نداشتیم. مسابقات خوبی در یک روز برگزار شد که رقابت‌ها در ۱۰ وزن برگزار شد و مبارزه‌ها یکی از یکی بهتر بود و کشتی‌گیران از شرایط بدنی مناسبی برخوردار نبودند اما چون همه جوان و با انگیزه بودند کشتی‌های دلچسبی گرفتند. امیدوارم با ادامه اردوهایی که داریم اگر مسابقات جهانی برگزار شود با همین ملی‌پوشان نتیجه مطلوبی کسب کنیم.

وی اظهار داشت: دو سالی است که کشتی فرنگی پوست‌اندازی کرده و نفرات جوان و خوبی به تیم ملی کشتی فرنگی ملحق شدند که نوید روزهای خوب را می‌دهد. اگر المپیک توکیو برگزار شود امیدواری برای کسب مدال داریم اما سرمایه‌گذاری ما برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. شاید معجزه لندن تکرار شود. طبیعتا ملی‌پوشانی که به اردو دعوت شدند شناخته شده بودند و تنها موردی که می‌توانم نام ببرم «محمد ناقوسی» در وزن ۸۲ کیلوگرم بود.  وی با آن شرایط سنی و جوانی برای اولین بار در این وزن برای تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد و اگر بتواند خود را حفظ کند، آینده درخشانی دارد.

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد نیز اظهار داشت: نفس مسابقات انتخابی خیلی خوب است و مسابقات انتخابی تیم ملی هم به خوبی برگزار شد و به خاطر شیوع ویروس کرونا این مسابقات را محدود برگزار کردیم. مهم‌ترین نکته این است که اگر ملی‌پوشان می‌خواهند در مسابقات جهانی بدرخشند باید آماده‌تر باشند. در بحث نقطه قوت تیم باید بگویم که هر فردی که شانس این را داشته باشد تا صاحب دوبنده تیم ملی شود روی تشک می‌رود و این خیلی خوب است البته امسال انتخابی را به خاطر کرونا و لحاظ کردن پروتکل‌ها خیلی محدود برگزار کردیم.

کاوه: برخی کشتی‌گیران در انتخابی درخشیدند

«محسن کاوه» اضافه کرد: با این محدودیت‌ها خیلی از کشتی‌گیران به عنوان مدعی در مسابقات نتوانستند شرکت کنند. باید بگویم این ضعف است اما مسابقات جهانی خیلی نزدیک است و شرایط کرونا هم باید در نظر بگیریم و با لحاظ این موارد مجبور شدیم انتخابی محدودی داشته باشیم. در مسابقات انتخابی و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم «امین طاهری» و «علی شعبانی» در وزن ۹۷ کیلوگرم نسبت به لیگ بهتر بودند. «مجید داستان» هم در وزن ۶۱ کیلوگرم عملکرد بدی نداشت و در وزن ۷۰ کیلوگرم مانند گذشته «یونس امامی» را داشتیم و «امیرمحمد یزدانی» هم در وزن جدید یعنی ۶۵ کیلوگرم خوش درخشید. حسن مسابقات انتخابی این است که یک سری از کشتی‌گیران خود را از قبل نشان نمی‌دهند اما در این رقابت‌ها خوش می‌درخشند.

قهرمان المپیک: ملی‌پوشان فرنگی همه جوان هستند

دارنده ۲ مدال طلا و برنز بازی‌های المپیک نیز در این گفت و گو گفت: مسابقات انتخابی با شرایط سخت کرونا عالی برگزار شد و رقابت‌ها نزدیک بود و رقیبان نزدیکی که عالی با یکدیگر کشتی گرفتند. افرادی که برای مسابقات جهانی انتخاب شدند فرصت زیادی برای آماده شدن نداشتند و امیدوارم در پیکارهای جهانی نتایج خوبی بگیرند. کرونا برای کل دنیا است و سطح کشتی‌ها  در همه دنیا نسبت به سال قبل مقداری پایین‌تر بود زیرا ملی‌پوشان تمرینات مداوم نداشتند و سالن‌های کشتی بسته بود و امیدوارم تا المپیک کرونا از بین برود و ملی‌پوشان بتوانند در اردوهای مداوم فدراسیون شرکت کنند.

«قاسم رضایی» ادامه داد: در وزن ۹۷ کیلوگرم «مهدی علیاری»، «مهدی بالی» و «محمدهادی ساروی» سه کشتی مطرحی بودند که کشتی گرفتند که ساروی به عنوان نفر نخست این وزن، مبارزه‌های خوبی داشت و امیدوارم در مسابقات جهانی بهترین نتیجه را کسب کند و یکی از شانس‌های مسابقات جهانی و نزدیک به مدال ساروی است. کشتی فرنگی همه جوان هستند و به غیر از یک یا دو مانند ۱۳۰ کیلوگرم که «امیر قاسمی منجزی» اول شد، سایر نفرات جوان هستند و بسیار عالی کشتی گرفتند و امیدوارم در آینده بهتر شوند.

فرح‌وشی: برخی کشتی‌گیران فقر تکنیکی داشتند

«محسن فرح‌وشی» عضو کمیته فنی رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و مربی اسبق تیم ملی در خصوص انتخابی تیم ملی تصریح کرد: وزن‌های جدید کشتی آزاد نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است. همه رشته‌های ورزشی گرفتاری کرونا را دارند و طبیعتا از تمرینات مستمر و آمادگی به دور بودند. در کشتی آزاد هم این مورد وجود دارد. بسیاری از رشته‌ها فعالیتی ندارند با این وجود پیکارهای لیگ و انتخابی تیم ملی در کشتی برگزار شد.  کشتی‌گیران کمی از آمادگی به دور بودند و بیشتر با دو و میدانی و بدن‌سازی  خود را آماده کردند.

قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان در سال ۱۹۷۳ در وزن ۵۷ کیلوگرم افزود: از نظر تکنیکی در برخی کشتی‌گیران این قابلیت را متاسفانه ندیدم و به دلیل وضعیت کرونا به آنان حق می‌دهم. به جز چند کشتی‌گیر که قابلیت تکنیکی بالایی از اول داشتند بقیه این مشکل را داشتند و امیدوارم پس از انتخابی در اردوهای مستمری که شرکت می‌کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تست‌های مکرری که در اردوها، فدراسیون برای آنان انجام می‌دهند، تمرینات کشتی را به صورت مستمر داشته باشیم تا قابلیت تکنیکی آنان بهتر شود. به خاطر همین وضعیت کشتی گیران ما اکثرا خارج از تشک و با کوه‌پیمایی،  وزنه زدن و بدن‌سازی خود را آماده کردند و این موضوع آنان را از نظر فنی تحت تاثیر قرار داده است. به همین خاطر فقر تکنیکی را در برخی از کشتی‌گیران می‌بینم که در سال‌های گذشته این خیلی کمتر دیده می‌شد.

وی یادآور شد: از نظر تکنیکی آنچنان رضایتی از بسیاری از کشتی‌گیران ندارم. حسن یزدانی و به اضافه چند نفر دیگر کاملا مستثنی هستند اما بقیه این مشکل را داشتند و امیدوارم در اردوهای بعد از انتخابی با تمرینات کشتی و بالا بردن سطح تکنیکی بتوانند به آن قابلیتی که باید برسند.

شعبانی: مدعیان وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد در یک سطح هستند

«علی شعبانی» نفر نخست وزن ۹۷ کیلوگرم گفت: مسابقات سطح خیلی بالایی در وزن ما داشت و آنان که کشتی را دنبال می‌کنند می دانند هیجانش خیلی بالاست زیرا همه در یک سطح قرار داشتیم.  حساسیت رقابت خیلی بالا بود. خدا را شکر توانستم در این رقابت ها تمامی حریفان را با اختلاف سه یا چهار امتیاز شکست دهم.

یزدانی: اگر لایق باشم دوبنده تیم ملی را می‌پوشم

«حسن یزدانی» نیز گفت: مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برگزار شد و در وزن ۸۶ کیلوگرم با کشتی گیر جوان (احمدی بذری) کشتی گرفتم. او کشتی گیر خوب و آینده‌داری است و توانستم در این کشتی موفق شوم و مثل هر سال در مسابقات انتخابی شرکت کردم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد که مسابقات تیم ملی هر ساله برگزار شود. قهرمانان امید خود را از دست ندهند تا بتوانند در این میدان شرکت کنند و بهترین نتیجه را کسب کنند  و حتی کسانی که می‌خواهند دوبنده تیم ملی را بپوشند باید در انتخابی تیم ملی با صلاحدید کادر فنی شرکت کنند. اگر لایق دوبنده تیم ملی باشم پیراهن تیم ملی را می پوشم.

قهرمان جهان و المپیک یادآور شد: سطح کیفی مسابقات خوب بود و قهرمانان و ورزشکاران در وزن‌های مختلف خوب بودند اما در برخی از وزن ها قهرمانان مشخص نبودند و برخی آمادگی ۸۰ درصد داشتند.

درخواست گرایی از کادر فنی 

«محمدعلی گرایی» ملی‌پوش وزن ۷۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی نیز اظهار داشت: همه ساله در رقابت انتخابی شرکت کردم و به این مسابقات اعتقاد دارم چرا که یک کشتی‌گیر باید خود را روی تشک کشتی ثابت کند و حرف و حدیثی باقی نگذارد.

وی ادامه داد: اگر تمام رقبای خود را از پیش رو برداری دیگر جای اعتراضی باقی نمی‌ماند و کسی نمی‌تواند بگوید که حق من را خورده‌اند.  کشتی گرفتن با حریفان داخلی سخت است چرا که از زیر و بم کشتی یکدیگر خبر داریم. من هم کشتی سختی را مقابل «پژمان پشتام» برگزار کردم که خدا را شکر توانستم از سد این حریف سرسخت عبور کنم.

گرایی گفت: ۲ هفته‌ای را هم در اردو حضور داشتیم و تمرینات پرفشاری را انجام دادیم و خبر هم نداشتیم که قرار است مسابقات انتخابی برگزار شود، ضمن اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا در شیراز نتوانستم تمرینات خود را انجام دهم و کمی به لحاظ بدنی کم آوردم و نتوانستم آنطور که باید قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارم.

وی در مورد ابتلای برادرش به ویروس کرونا گفت: نام محمدرضا نیز برای انتخابی وزن ۶۷ کیلوگرم اعلام شده بود اما وی به ویروس کرونا دچار شد و نتوانست در این مسابقات حضور یابد، از فدراسیون کشتی و کادر فنی می‌خواهم برای اینکه عدالت در این وزن رعایت شود، پس از بهبود برادرم یک رقابت انتخابی در وزن ۶۷ کیلوگرم برگزار کنند.

دارنده مدال برنز جهان در پایان با تشکر از فدراسیون کشتی به دلیل برگزاری اردوها و مسابقات در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا گفت: امیدوارم رقابت‌های جهانی صربستان برگزار شود و بتوانم نماینده شایسته‌ای برای کشورمان در این مسابقات باشم و با دست پر باز گردم.