نباید هیچ مجوز شکار برای افرادی که صلاحیت ندارند در گیلان صادر شود
نباید هیچ مجوز شکار برای افرادی که صلاحیت ندارند در گیلان صادر شود
معین نیوز_رئیس کل دادگستری گیلان افزایش نظارت مستمر محیط زیست بر شکار پرندگان مهاجر در گیلان را خواستار شد و گفت: نباید هیچ مجوز شکاری برای افرادی که صلاحیت ندارند در گیلان صادر شود.

به گزارش دادگستری گیلان، حجت الاسلام حمزه خلیلی روز یکشنبه در جلسه کمیته حفاظت و صیانت از اراضی ملی، جنگل ها و مراتع استان در رشت اظهار داشت: نظارت‌های مستمر و قدرتمندانه محیط زیست بر شکار پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های آنان باید افزایش یابد و این نهاد با قدرت به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به مشکلات و معضلات صید پرندگان مهاجر و فروش و عرضه آن در بازارهای محلی اشاره کرد و گفت: پیشینیان، پایبند به آدابی برای صید و صیادی بودند ولی امروزه اثری از آن ضوابط و چارچوب‌ها نیست لذا قانون گذار مجبور شده است مهندسی اجتماعی را برای نظم دادن به جامعه درنظر بگیرد.

رئیس کل دادگستری گیلان ادامه داد: متاسفانه هم‌اینک شاهد شکستن این قوانین و صیدهای غیرمجاز و تفریحی هستیم و برخی از پروانه‌ها و مجوزهای شکار، در راستای تامین معاش نبوده و جنبه تفریحی و تجملی پیدا کرده که این امر شرعا حرام می‌باشد.

رئیس شورای قضایی استان در پایان تاکید کرد: نباید هیچ مجوز شکاری برای افرادی که صلاحیت ندارند و با آداب صید و صیادی آشنا نیستند توسط نهادهای متولی صادر شود و در صورت بروز تخلف، مدیران و مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

پیش از این نیز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد تاکنون هیچ پروانه شکاری در گیلان صادر نشد و در صورت برنامه‌ریزی و اعلام سازمان در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به تالاب های گیلان تاکید کرد: شکار پرندگان مهاجر و زمستان گذر و دیگر گونه‌ها همچنان ممنوع است و در صورت بروز تخلف، مجوز شکار سال جاری برای متخلفان صادر نخواهد شد.

طبق گزارش یگان حفاظت محیط زیست گیلان سال گذشته بدلیل وضعیت شیوع کرونا در استان مجوز شکار صادر نشد و امسال نیز منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا گیلان در این رابطه هستیم؛ با توجه به شرایط کنونی حتی در صورت اجازه صدور مجوز شکار، متخلفان از این مجوز بی‌بهره می مانند.

مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.

شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.

پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین‌المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند. استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.