واقعیت های ظریف این دو میدان !
واقعیت های ظریف این دو میدان !
معین نیوز_انتشار فایل صوتی ظریف وزیر امور خارجه در فضای رسانه ای این روزها بازتاب های مختلفی به همراه داشته است که از منظر های متفاوت دوستان و منتقدان دولت و سیاست خارجه به تجزیه و تحلیل آن پرداخته اند.

این فایل صوتی هرچند که به ادعای دولت و رییس دستگاه دیپلماسی قرار بود تا بخشی غیر قابل انتشار از واقعیت های چالش سیاست خارجه در میدان روابط بین الملل در این هشت ساله با محوریت برجام و جزیی از تاریخ شفاهی برای آیندگان باشد به ناگاه سر از رسانه های انسوی ابی در می آورد که چندان برای بخش حفاظت اسناد و صیانت از سیاست های پنهان خبر خوشایندی نبود.

جدای از چگونگی درز این مصاحبه به رسانه ها انچه بیش از همه افکار عمومی را به خود جلب کرده بیان برخی حقایق سیاست خارجه و چالش های دستگاه دیپلماسی در میدان روابط دیپلماتیک است که با یک دوگانگی همراه و از رمزو رازهای عرصه سیاستمداری و حکومت گردانی است.

از اینکه رییس دستگاه سیاست خارجه از هزینه شدن دیپلماسی به پای سیاست هایی که از آن به عنوان تصمیمات میدان نام می برد یاد می کند حکایت از واقعیت های مهمی در سپهر حکومت گردانی و تدابیر خاص در این زمینه دارد که چندان هم نباید فهم آن کار دشواری باشد زیرا عرصه مدیریت منافع ملی هر کشوری استراتژی و تاکتیک های پیدا و پنهان برای پیشبرد اهداف دارد و وجود جبهه های مختلف بر اساس منافع و استراتژی ها و نقش هرکدام در این مسیر می تواند موجب تقویت جایگاه و توان بازدارندگی در مقابل تهدیدات و پیش بینی های احتمالی شود.

به طور یقین در دو میدان حضور نظامی با توان بازدارندگی و همچنین دیپلماسی و عرصه روابط بین الملل با قدرت چانه زنی دیپلماتیک را باید یک استراتزی کلی نظام حاکمیت دانست که تلاش دارد مطابق آنچه زبان بی اعتمادی نسبت به دنیای خارج از شرق تا عرب است را در پوشش مهار راهبردی خویش در آورد که در این میان هر حوزه و میدان نقش و بازیگری خود را خواهند داشت.
ایران به لحاظ موقعیت خاص خود در منطقه و اهمیتی که برای قدرت های جهان در نزدیکی به ان و گاه با هدف به سلطه در آوردن آن مطابق آنچه در گذشته بر این کشور رفت ، دارد ،می طلبد تا به عنوان کشوری با بازیگری منطقه ای که تاثیر گذاری های جهانی نیز دارد در چهار سوی اطراف حوزه حاکمیتی خویش سیاست ها و تاکتیک های متفاوتی عملیاتی کند ، هر چند که نباید در این میان هزینه های بالای این توان بازدارندگی را نادیده گرفت .

اکنون انچه بیش از همه بر افکار عمومی سایه افکنده است، برداشت ها و بهره برداری های متناسب با منافع گروههای داخلی و خارجی چه انانکه منتقد دولت و سیاست برجامی هستند و چه انانکه اپوزیسیون و مخالف جدی حکومت جمهوری اسلامی می باشند است که تحلیل ها و برنامه های خود را القا و سعی در بهره برداری از این شرایط دارند که البته باید تا نتیجه بازی رسانه ای لز این پروژه کمی صبرو تحمل کرد.

منتقدان برجامی و سیاست ظریف در این روزهای پایانی دولت و با توجه به آنچه در سیاست خارجه جدید آمریکا برای بازگشت به برجام اتفاق افتاده است می کوشند تا با ایجاد فضای تخریبی هم مانع از تحقق اهداف مذاکره و تقویت تیم دولت حاکم به بهانه رقابت های انتخابات آینده ریاست جمهوری و جلوگیری از پیروزی احتمالی کاندیدای مورد حمایت طیف اصلاح طلب شوند و از سوی دیگر اگر قرار است برجامی دوباره به سرانجام برسد این مهم پس از روی کار آمدن دولت مورد اقبال اصولگرایان و به کام انان باشد.

اما در پس این میدان رقابت در آن سوی مرزها نیز کشوهای قدرت جهانی و منطقه ای در یک رقابت پنهان تلاش دارند تا از فضای کشمکش های داخل ایران سودجویی خود را داشته و ضمن مهار قدرت و توان کشور و بازی های پیچیده به سهم و برد دلخواه خود برسند.

بطور یقین انچه در داخل و خارج در برخورد با این پدیده اتفاق می افتد را نمی توان به نفع منافع ملی ارزیابی کرد زیرا بیش از انکه رفتارها با منطق حفظ منافع ملی نگریسته شود با بازی رقابت های انتخاباتی و حذف رقیب سیاسی گره خورده که نشان از عدم درک صحیح از اصل و اصول واقعیت استراتژی نطام حاکمیتی در مهار و بازی در دو میدان و میز چانه زنی با قدرت های جهانی با بهره مندی از ابزارهای در اختیار دارد.

برای درک این واقعیت هم سکوت عقلا و هم شلوغ بازی های رسانه ای منتقدان کافی است!

  • نویسنده : یونس رنجکش