چرا بایدن پنتاگون را به دست یک ژنرال سیاهپوست سپرد؟
چرا بایدن پنتاگون را به دست یک ژنرال سیاهپوست سپرد؟
معین نیوز_ ژنرال بازنشسته لوید آستین که جو بایدن با اهدافی خاص او را به عنوان یکی از اعضای کلیدی کابینه اش از میان اقلیت سیاهپوستان برگزیده است، از سوی سنا برای سکان داری وزارت دفاع آمریکا تایید شد تا اولین رنگین پوستی باشد که در راس پنتاگون قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، این ژنرال بازنشسته چهار ستاره ارتش آمریکا ۹۳ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف را به دست آورد، یعنی تنها دو نماینده جمهوریخواه سنا با نامزدی وی برای احراز این پست مخالفت کردند.

آستین در توئیتی گفت که خدمت در منصب وزیر دفاع، یک افتخار و یک امتیاز است و وی از این بابت که اولین آمریکایی آفریقایی تبار در این پست است، به خود می بالد.

شاید یکی از نخستین و مهم ترین دلایل بایدن برای انتخاب یک وزیر از جامعه سیاهپوستان آمریکا، دلجویی از آنان  بخاطر اتفاقات ناگوار سال گذشته باشد؛ تبعیض های نژادی که در سال ۲۰۲۰ به دلیل برخورد خشونت آمیز پلیس در دوره دولت ترامپ با رنگین پوستان بالا گرفت و با راه افتادن جنبش و تظاهرات عظیم “جان سیاهپوستان مهم است” در سراسر آمریکا، میزان قابل توجهی از محبوبیت ترامپ در میان این جامعه اقلیت کاسته شد؛ امری که قطعا یکی از عوامل موثر در شکست دونالد ترامپ بود.

روزنامه گاردین در گزارشی در این زمینه نوشت: آستین که ۶۷ سال سن دارد، قرار است بر ۱.۳ میلیون نیروی مرد و زن وظیفه که ارتش ایالات متحده را تشکیل می دهند، نظارت داشته باشد.

آستین در جلسه استماع تائید صلاحیت خود سعی کرد نگرانی ها درمورد وضعیت خدمتش را فرونشاند و گفت که «یک ژنرال و یک سرباز» است که برای خدمت به عنوان یک غیرنظامی، آمادگی دارد.

وی در یک شهر روستایی در جورجیا بزرگ شد و از وست پوینت فارغ التحصیل شد. به طور پیوسته در رده های تقریبا سفیدپوست ارتش ارتقا یافت و در طول ۴۱ سال خدمت، موانع نژادی را از میان برداشت.

وی در ویدئویی که روی توئیتر قرار داد، ماهیت تاریخی نامزدشدنش برای این پست را شرح داد و متعهد شد که آخرین آمریکایی آفریقایی تبار نباشد که هدایت ارتش را برعهده می گیرد.

از وی قبل از اینکه در کمیته خدمات مسلحانه سنا حاضر شود، پرسیده شد که چطور می خواهد افراط گرایی راستگرایانه و ملی گرایی سفید در داخل ارتش را مورد توجه قرار دهد به ویژه زمانی که مقام های مربوط درحال تحقیق درمورد دست داشتن اعضای فعلی و سابق نیروهای مسلح در حمله خشونت بار به ساختمان کنگره هستند.

آستین خطاب به نمایندگان گفت که متعهد است افراط گرایی داخلی را ریشه کن کند. وی افزود: وظیفه وزارت دفاع این است که آمریکا را در برابر دشمنان ایمن نگه دارد، اما ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم، اگر برخی از آن دشمنان در میان ما باشند.

بایدن از آن جهت آستین را نامزد احراز این پست کرد تا ثبات را به پنتاگون بازگرداند و روابط آمریکا با متحدان را بازسازی کند. همچنین وزارت دفاع را برای مقابله با تهدیدهای مختلف از همه گیری های احتمالی در آینده گرفته تا وضعیت اضطراری آب و هوایی و بحران مهاجران، هدایت کند. او تجربه زیادی در جنگ های آمریکا دارد اما باید دید در دولت جو بایدن چه وظایفی برای او تعریف خواهد شد.

اما در عین حال به نظر می رسد بایدن برای دلجویی از سیاهپوستان، به سمت انتخاب وزیری از سیاهپوستان روی آورده و این انتخاب ممکن است موجب رنجش برخی سفیدپوستان برخوردار از دیدگاه نژادپرستی شود.

آستین بلافاصله پس از سوگند یاد کردن، اولین تماس تلفنی خود با ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برقرار کرد تا بر تعهد آمریکا به این ائتلاف دفاعی که هدف خشم دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده قرار گرفته بود، تاکید ورزد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت که آستین به همراه کامالا هریس معاون بایدن روز دوشنبه در یک مراسم تشریفاتی تر سوگند یاد می کند.

در همین حال باید به این نکته توجه داشت که آفریقایی تبار بودن آستین، گروه های راستگرای معتقد به برتری نژاد سفید را عصبانی کرده است.

یک روز قبل از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، ۱۰ وزیر دفاع پیشین آمریکا در نامه ای به نظامیان این کشور هشدار دادند که وارد سیاست و جدال انتخاباتی نشوند و ارتش را از این منازعات دور نگه دارند، زیرا نظامیان موظفند به قانون اساسی وفادار بمانند، نه به شخص و مقامی در قدرت.

اما اکنون برخی نظامیان ارتش در گروه های زیرزمینی، آستین را تنها به علت اینکه رنگین پوست است، نالایق می دانند.

شبکه خبری ان بی سی نیوز نیز در گزارشی در این مورد نوشت: نامزد پیشنهادی بایدن برای پست وزیر دفاع آمریکا، برخی دموکرات ها را به زحمت انداخت، زیرا وی کمتر از هفت سال پیش از ارتش بازنشسته شد، در حالی که این حداقل زمانی است که یک غیرنظامی برای هدایت وزارت دفاع باید منتظر بماند.

آستین که بیش از چهار دهه در ارتش خدمت کرد، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا بود و استراتژی نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوبی را هدایت می کرد.

تارنمای شبکه رادیویی ان پی آر در گزارشی درمورد تائید صلاحیت آستین نوشت: از آنجا که بیشتر تجربه آستین بر کشورهایی متمرکز بود که آمریکا در آنها در جنگ بوده است، برخی نمایندگان آمریکایی پرسش هایی را درمورد آمادگی وی برای مقابله با دیگر موضوعات جهانی از جمله چین و ایران مطرح می کنند.

وزیر دفاع دولت بایدن اعلام کرد: تصور می کنم چین قابل توجه ترین چالش پیش روی ماست. وی همچنین مدعی شد که ایران نیرویی بی ثبات کننده در خاورمیانه است.

چالش دیگری که این وزیر سیاهپوست با آن مواجه است، نگرانی ها درمورد افراط گرایی در رده های ارتش است. این نگرانی ها از زمان حمله به ساختمان کنگره مورد توجه خاص قرار گرفته است.

بررسی ان پی آر حاکی است تقریبا ۲۰ درصد از افرادی که متهم به نقض قوانین کنگره شده اند، در ارتش خدمت کرده اند یا در حال خدمت هستند. البته نگرانی ها درمورد عوامل افراط گرا در رده های ارتش، مساله تازه ای نیست.