این شانزده متفاوت !
این شانزده متفاوت !
معین نیوز_یونس رنجکش /۱۶ اذر نامی آشنا در فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران و گره خورده با نام قشری پویا و مطالبه گر بنام دانشجو است که میراث دار خون ریخته شده دانشجویان خط مقدم مبارزه با استثمار و استبداد است...

۱۶ آذر نامی آشنا در فرهنگ سیاسی و اجتماعی ایران و گره خورده با نام قشری پویا و مطالبه گر بنام دانشجو است که میراث دار خون ریخته شده دانشجویان خط مقدم مبارزه با استثمار و استبداد است.

جدای از تحصیل علم و دانش برای رساندن جامعه به ایده آل های توسعه ای که در ذات دانشگاه و وظیفه دانشجویی قرار گرفته است توجه به مسوولیت اجتماعی این قشر نیز از دیگر امتیازات، نامی است که یدک کشیده می شود و چه بسا جامعه زنده و پویا طراوت و مطالبه گری برای فردای بهتر را با این نام گره زده است.

جنبش دانشجویی ایران که از سال ها پیش با درک واقعیت های دنیای سیاست و خط کشی میان زشت و زیبای حکمرانی در جهان امروز در مسیر آمال و آرمان های ملت ایستاده اند ، از انقلاب اسلامی ۵۷ تا دوران دفاع از خاک سرزمینی و جنگ تحمیلی و سال های پسا جنگ همواره بر آرمانخواهی های خویش پای کوبید و با صلابت ایستاد .

هر چند در مواقعی و زمان هایی به دلیل فشارهای سیاسی بخش هایی از حاکمیت در مسیر جنبش حق طلبانه او سکته هایی ایجاد شد اما وقتی پایش به انتخاب افتاد در جایگاهش دست به تحول افرینی زد!

۱۶آذر امسال اما متفاوت تر از این چند دهه است زیرا کشور در شرایط خاصی قرار گرفته که از یکسو مطالبات نسلی و عموم جامعه و اعتراضات از وضعیت سیاست ها در اجرای برنامه های توسعه ای از اقتصاد و معیشت و رفاه تا فرهنگ و سیاست و سایر در چالش است و از دیگر سو با تحریک بدخواهانه و رفتارهای فراقانونی امنیت جامعه و کشور در آغشتگی مرز اعتراض و اغتشاش به تهدید خورده است.

با این حال دانشجوی مطالبه گر می کوشد با بهره مندی از هویت آزاد اندیشی و نگاه به درون برای احیای مطالبات تاریخی کشور و جامعه در جایگاهی که باید، بایستد و در شورو و تحرکی که در فضای دانشگاهی با آن نفس می کشد، نشانه پویایی این قشر در مسیر فطرت تحولخواهی است که باید توسط دولت و حکمرانان به خوبی دیده شود.دانشجوی امروز در مقابل امنیت و کیان کشور احساس مسوولیت دارد و مرز خود را با براندازی حفظ و به دنبال اصلاح سیاست های اشتباه و کوتاهی ها در حکمرانی است که باید به آن احترام گذاشت.

۱۶ آذر امسال را به دلیل شرایط خاص کشور و فهم و درک و دور اندیشی دانشجو باید متفاوت تر دید و در از این حس و حال و شور مطالبه گری در مسیر تحولات اینده کشور و تزریق امید بهره برد.۱۶ آذر امسال نقطه آغاز دیگری است در مطالبه گری که باید با زبان او آشنا بود و با درک متقابل صدای او را شنید و به دغدغه هایش اعتماد کرد.شاید یکی از متفاوت ترین ۱۶ آذر امسال حضور پررنگ دولتمردان در دانشگاهها با همه محدودیت ها برای برقراری گفتمان و اقناع دانشجویان بود هر چند برخی نتوانستند به یک زبان مشترک و اقناعنزدیک شوند!