بانوی کارآفرین نمونه کشوری :برای بهبود اقتصاد خانوارها گام برداشته ام
بانوی کارآفرین نمونه کشوری :برای بهبود اقتصاد خانوارها گام برداشته ام
معین نیوز_مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی و گاومیش داران استان گیلان و بانوی نمونه زنان کارآفرین برتر روستایی کشور گفت: برای شکوفایی و حرکت چرخ اقتصاد جامعه و خانوارهای اعضای تعاونی گاومیش داران گام برداشته ام.

فاطمه دریساوی، بانوی ۴۰ ساله خوزستانی مقیم رضوانشهر گیلان، در ششمین دوره انتخاب زنان کارآفرین برتر که با رای مردم در زمره ۱۰ زن کارآفرین برتر روستایی قرار گرفت در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اتحادیه گاومیش داران گیلان از سال ۱۳۹۵ با ۴۲ نفر عضو و ۱۳ میلیون تومان سرمایه اولیه در رضوانشهر تشکیل شد.

 وی یادآور شد: در پی اعلام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام مبنی بر ضرورت حفظ و گسترش تولید دام رو به انقراض گاومیش، از سال ۱۳۹۵ با ترغیب ۴۲ نفر از گاومیش داران استان، نخستین شرکت تعاونی کشاورزی گاومیش داران را در سطح کشور تاسیس کردم که هم اکنون این اتحادیه با حدود ۲۰۰ نفر عضو فعال از تمام نقاط گیلان دارای بیش از ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه است.

مدیرعامل اتحادیه گاومیش داران گیلان خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد ۴ هزار رأس دام تحت پوشش این اتحادیه می باشد که پلاک کوبی و هویت گذاری این میزان دام شروع شده است.

دریساوی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی این اتحادیه برای اعضای مربوطه گفت: شیر تولید شده در سطح دامداری های اعضای مربوطه از درب منزل آنان جمع آوری و به قیمت بالاتر از شیر های موجود در سطح بازار و نسبت به سایر تعاونی های دامداری های کشور خریداری می شود.

وی با اشاره به ارائه سایر خدمات و آموزش های لازم برای اعضای اتحادیه افزود: نهاده های دامی یارانه ای شامل، جو، سبوس، انواع پسماند های کشاورزی نیز پس از آموزش های لازم و نحوه استفاده جهت سیلو گذاری به این عزیزان ارائه می گردد.

این بانوی نمونه کار آفرین برتر کشوری بیان کرد: جهت اصلاح نژاد دام، راه های بهتر و نوین پرورش و مدیریت دام به اعضاء آموزش داده می شود که این موضوعات عبارتند از انتقال جنین، تلقیح مصنوعی و استفاده از دستگاه شیردوش که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

دریساوی در ادامه با اشاره به حمایت از افراد جوان در این صنعت گفت: در خواست ما این است که تسهیلات بانکی جهت خرید دستگاه های شیردوش به جوانان به منظور نیمه صنعتی کردن دامداری های آنان پرداخت شود.

مدیرعامل اتحادیه گاومیش داران گیلان گفت: دو بیماری تب برفکی و پاستورلوز، همیشه تهدید جدی برای صنعت گاومیش داری محسوب می شود و برای پیشگیری از زیان جدی به این صنعت، باید دام ها به موقع مایه کوبی شوند.

 وی با انتقاد از عدم تأمین به موقع خوراک و نهاده های دامی از سوی معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان گفت: تهیه نهاده های دامی و خوراک مخصوص دام از مهمترین مشکلات موجود برای  دامداری ها می باشد که معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان، تنها برای تعداد ۲ هزار رأس دام به اتحادیه گاومیش داران، نهاده های دامی یارانه ای اختصاص می دهد که این میزان جوابگوی ما نیست.

در نتیجه فعالیت سامانه انتخاب زنان کارآفرینان برتر، که تاکنون در ماه های اردیبهشت، شهریور و دی ۱۳۹۸ و ماههای فروردین، مرداد و شهریور ۱۳۹۹ برگزار شده، در مجموع ۱۲۰ بانوی کارآفرین از روستاها و شهرهای کشور معرفی و در هر دوره ۱۰ بانو از شهرها و ۱۰ بانو از روستاها با  بیشترین آراء کسب شده، قدردانی می شوند.

استان گیلان دارای حدود ۱۸ هزار رأس گاومیش می باشد که شهرستان رضوانشهر بعنوان قطب صنعت گاومیش داری و در زمینه اصلاح نژاد نیز دارای مقام نخست کشوری است که این امر توسط خانواده نیکوکار و دریساوی در این شهرستان انجام می پذیرد.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۰ روستا در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.