دیپلماسی پرشتاب عربستان
دیپلماسی پرشتاب عربستان
معین نیوز_یونس رنجکش/پس از توافق پکن بین ایران و عربستان که با میانجیگری چین کمونیست بین دو کشور مسلمان اتفاق افتاد و خصومت هرچند تاریخی اما این هفت ساله گذشته را به کناری گذاشتند ، شاهد حرکت‌های پرشتاب طرف عربستانی برای رسیدن به اهداف این توافق هستیم بطوریکه دیپلمات‌های این کشور در یک ماهه اخیر بر فراز آسمان‌ها برای برقراری صلح در یمن و بازگشایی سفارتخانه در تهران تحرکات جدی داشته‌اند...

پس از توافق پکن بین ایران و عربستان که با میانجیگری چین کمونیست بین دو کشور مسلمان اتفاق افتاد و خصومت هرچند تاریخی اما این هفت ساله گذشته را به کناری گذاشتند ، شاهد حرکت‌های پرشتاب طرف عربستانی برای رسیدن به اهداف این توافق هستیم بطوریکه دیپلمات های این کشور در یک ماهه اخیر بر فراز آسمان‌ها برای برقراری صلح در یمن و بازگشایی سفارتخانه در تهران تحرکات جدی داشته‌اند.

فرصت پیش آمده برای عربستان شاید بسیار مهم و حیاتی برای چشم انداز برنامه‌های این کشور در مسیر تحولات اینده بنا به  آنچه در توسعه داخلی و  روابط بین الملل بویژه در سطح خاورمیانه دارد  باشد بویژه تغییرات احتمالی در ژئوپلتیک منطقه و تمایل این کشور برای  قرار داشتن در متن بازیگری که بسیار مهم است.

در چنین فرصتی ریاض برغم اقدامات  و تحرکات خصمانه ای که در گذشته مقابل ایران و همچنین جنگ نیابتی با این کشور در یمن داشته است می‌کوشد تا با حل مباحث مناقشه برانگیز و عادی سازی روابط با تهران به سمت اهداف بلند پروازانه‌ای که در سردارد پیش برود و پیشنهاد برقراری صلح با یمن از مهمترین اقدامات در زیر سایه توافق با ایران است.

اگر چه در این میان تحرکات ایران را نیز نباید نادیده گرفت اما اقدامات چند وجهی عربستان در بهره بردن از این فرصت برای تامین امنیت خویش بویژه سرمایه گذاری‌هایی که با چین شروع کرده است بیانگر گام‌های سریع در فرصت سازی های جدید است.

این کشور حتی با نادیده گرفتن ملاحظات روابط با آمریکا گاهی رفتارهای گستاخانه در مقابل شریک استراتژیک خود در منطقه بروز می دهد و حتی مسیر عادی سازی روابطش با اسرائیل را هم در ظاهر به  هاله ای از ابهام برده است.
آنچه اما اکنون برای صلح منطقه و خاورمیانه ر ای رسیدن به اهداف کشورهای این حوزه و شرکای غربی و شرقی ان مهم است عادی سازی روابط ایران و عربستان با توجه به نقش افرینی های این دو قدرت است که به عنوان دو بال صلح و آرامش و امنیت خاورمیانه می‌توان از آن یاد کرد زیرا هیچ کشوری بدون نظر و بازیگری این دو قادر به پیش برد اهدافش برای رسیدن به منافع نیست و چین اینک به این واقعیت بهتر پی برده است.