شور رونالدو و غفلت سازان!
شور رونالدو و غفلت سازان!
معین نیوز_یونس رنجکش/سرانجام سفر رونالدو به ایران برای شرکت در یک بازی باشگاهی با موج استقبال از این فوتبالیست نام آشنای جهان به پایان امدو با هر نتیجه ای که بازی فوتبالش سپری شد و گویا چندان هم به چشم نیامد اما نتایج سفر تاریخی این بازیکن به ایران جذابیت های دیگری داشت که هوش هواس از سر بسیاری برد!...

سرانجام سفر رونالدو به ایران برای شرکت در یک بازی باشگاهی با موج استقبال از این فوتبالیست نام آشنای جهان به پایان امدو با هر نتیجه ای که بازی فوتبالش سپری شد و گویا چندان هم به چشم نیامد اما نتایج سفر تاریخی این بازیکن به ایران جذابیت های دیگری داشت که هوش هواس از سر بسیاری برد!

جدای از حس دوست داشتن یک چهره محبوب ، سفر این چهره فوتبالی به ایران گویای واقعیت های دیگری در فضای اجتماعی کشور است و پیامدهایی را گوشزد  کرد  که در تصمیم غفلت سازان شکل گرفته است، همانهایی که استاد غفلت سازی از داشته و سرمایه ها و فرصت سوزی هستند.

شورو هیجان به راه افتاده در استقبال و دیدار از این چهره که حتی آرزوی خیلی ها و فرصت اشک ریزی برای عده ای شده بود، باز کننده زخم های دردمندانه ای است که سیلست های  عده ای با کج فهمی و بد رفتاری را نشانه می رفت که در  این سال ها  موجب به هدر رفتن چه بسیار سرمایه های کشور شده اند و  می شوند که شاید اگر مجال زیستن در فضای اجتماعی بهتر داشتند، بهترین های عصر خویش!و کمتر از رونالدو نبودند!

این شوق و اشک های ریخته شده که حتی شور آن با کندن درب هتل محل اقامت رونالدو درامده بود و رفتن تا تپه های بلند اطراف هتل  هم نشانه های اشتیاق و هیجان های به راه افتاده بود ،گویای واقعیت های تلخ اجتماعی و خالی شدن جامعه از هویت  خویش و شاید هم تهی کردن ان توسط  اندیشه ورزان  غفلت سازی است که هنری جز سوزاندن فرصت ها و به تاراج دادن سرمایه های ملی ندارند وگرنه ایران هیچ کم و کاستی بابت اینگونه سرمایه های اجتماعی ملی و فراملی نداشته و ندارد.

وجود نگاههای تنگ نظرانه و برخورد با چهره های محبوب و مورد علاقه مردم از ورزشکار تا هنرمند و شخصیت های علمی انچنان سرخوردگی ها و حسرت در جامعه شکل داده است که احساسات خویش را با چهره های فراسوی سرزمینی و در خلا حضور نامداران جامعه خویش تخلیه می کنند و در گمنامی داشته های وطنی در دیگران گمشده های خویش را می جویند.

اگرچه جایگاه هر شخصیتی محفوظ و قابل احترام است اما غفلت ها در حفظ سرمایه های ملی و چهره های مورد علاقه در جامعه  که سرمابه های اجتماعی گرانسنگی هستند و  می توانند موجب کاهش شدت علاقه مندی های افراطی و زود گذر باشند موجب شده است تا چنین استقبال های هیجانی حتی برای بسیاری بالا دستی ها بدون در نظر گرفتن پروتکل های تعریف شده رقم بخورد.

نکته دیگر در این بازی باشگاهی بین  تیم های دو کشور ایران و عربستان، گل مهمی است که کشور مهمان با اوردن ستاره های فوتبالی جهان همچون رونالدو  زد و ان ترمیم و از بین بردن نگاه ضد عربستانی که پیش از این در فضای عمومی احساس می شد، بود و این شاید بازی برد کشور مقابل با اتخاذ سیاستی نرم و ارام در روابط دیپلماتیک باشد!

جدای از همه اتفاق ها که در مجموع جریان خوبی برای فضای عمومی کشور  به شمار می رود و قدر دانی رونالدو از ملت ایران را هم به پاس مهمان نوازی به همراه داشت،  انچه  اما مهم است بازنگری سیاست ها بویژه از سوی متولیانی است که افسار ها در  اختیار دارند و تصمیم ساز و تصمیم گیری برای مدیریت فضای عمومی جامعه در دستان انها است  و ان حفظ سرمایه های اجتماعی کشور و احترام به این ثروت ها و ایجاد فرصت و بستر برای رشد و بالندگی انها می باشد.

رونالدو و دیگرانی همچون او می ایند و می روند و هیجان هایی که بر می انگیزند موقتی و زود گذر است باید به داشته های خویش نگاهی عمیق تر با حفظ حرمت بیاندازید!

  • نویسنده : یونس رنجکش