لزوم توسعه زیرساخت های بندر و حل مشکل تالاب بین المللی انزلی
لزوم توسعه زیرساخت های بندر و حل مشکل تالاب بین المللی انزلی
معین نیوز_شماری از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در جریان دیدار از بندر انزلی ، مسایل مرتبط با زیرساختهای بندری این شهر و نیز مشکلات تالاب بین المللی انزلی را مورد بررسی قرار دادند .

به گزارش ایرنا ، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سفر به گیلان از پروژه سد دیورش رودبار، آزاد راه قزوین به رشت ، محل دپوی زباله سراوان رشت، کارخانه کمپوست رشت، بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی رشت، رودخانه‌های گوهر رود و زرچوب رشت بازدید کردند و با بررسی زیرساختهای مجتمع بندری انزلی از نزدیک با مشکلات عدیده ای که تالاب بین المللی انزلی را تهدید می کند ، آشنا شدند .

تالاب بین المللی انزلی در سالهای اخیر با مشکلاتی نظیر افزایش بار رسوبی و مواد آلاینده و پسماند، تجمع گیاه سنبل آبی، انباشت رسوبات و کاهش تراز آب دریای خزر روبرو بوده که این مسایل،  روند خشک شدن تالاب را تسریع کرده است .

باتوجه به مشکلات عدیده تالاب بین المللی انزلی بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از این تالاب می تواند افق روشنی برای حل مشکلات آن باشد.

لزوم توسعه زیرساخت های بندر و حل مشکل تالاب بین المللی انزلی

لزوم اتصال بندر به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده کمربندی انزلی

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه پس از تالاب، از مجمتع بندری انزلی بازدید کرده و در خصوص ظرفیت های این بندر توضیحاتی به آنها ارائه شد . لزوم اتصال بندر به شبکه حمل و نقل ریلی و انزلی و اتصال بندر از طریق جاده دسترسی به کمربندی انزلی در این بازدید مورد تاکید قرار گرفت .

حمایت از بخش حمل و نقل دریایی ، کشتی های رو رو ، کشتی های تانکری و ساخت کارخانه کشتی سازی در مجتمع بندری انزلی از جمله موارد مطروحه از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در روند این بازدید بود .

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.