مسئولیت رسانه ای در بحران قره باغ
مسئولیت رسانه ای در بحران قره باغ
معین نیوز_ رسانه ها آیینه و انعکاس دهنده واقعیت ها و تحولات درون و برون سیاست هستند. آنچه که در صحنه واقعی سیاست اتفاق می افتند با نقش و مدخلیت رسانه ها به افکار عمومی ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی بحران ها را از دریچه رسانه ها و فضای مجازی می بینند و برای همین است که در دنیای امروز بر رسانه آزاد و مستقل تاکید می شود. رسانه ای که بتواند با ایفای نقش مسئولانه و حرفه ای و به دور از تعصب، جانبداری و نگاه بخشی بتواند انعکاس دهنده صحنه واقعی سیاست باشد.

در سیاست امروز جهانی، رسانه ها نقش اصلی را در روابط ملت ها و دولت ها ایفا می کنند. رویکرد رسانه ای هر کشور گویای خط مشی سیاسی آن کشور هم است. از سوی دیگر وقتی رسانه ها نسبت به کشور و هدف مورد نظری، تبلیغات منفی و سوء داشته باشند؛ روابط و سیاست خارجی هم دستخوش این نگرش منفی می شود و افکار عمومی آن دولت جهت گیری منفی پیدا می کنند.

برای همین است که  بر رویکرد مسئولانه و حرفه ای رسانه ای تاکید می شود. رویکردی که در عین نگاه به نقش آزاد رسانه ها بر مسئولیت پذیری و رعایت منافع مشترک توجه دارد. این مسئولیت پذیری به خصوص در بحران ها بیشتر محل اعتبار دارد. سیاستمداران و نظامیان انسانهایی هستند که متناسب با اطلاعات و دانشی که دریافت می کنند؛ عمل می کنند. وقتی این اطلاعات دریافتی غیر از آن چیزی باشد که در صحنه زمین اتفاق می افتد مسلما در نوع کنشگری و سیاستگذاری تاثیر می گذارد و چه بسا بحرانی را که می شد با گفت و گو و مذاکره در کوتاه ترین زمان ممکن حل و فصل شود؛ به بحرانی طولانی و فرسایشی تبدیل می گردد.

اگر چه بنابر توافق میان باکو – ایروان و با وساطت مسکو  آتش بس در قره باغ از حوالی ظهر دیروز به اجرا گذاشته شد اما همچنان اوضاع در آن حوالی ناآرام می باشد. در این وضعیت  باید مراتب دقت  و حساسیت از سوی رسانه ها نسبت به تحلیل صحیح بحران و مهم تر از همه تبیین رویکرد درست و واقعی کشور صورت گیرد. لزوم توجه به موضوعات مورد تاکید در قانون اساسی کشور و سیاستهای کلی نظام که همواره بر  بر ضرورت ثبات، آرامش و صلح در منطقه تاکید می شود؛ از سوی رسانه های داخلی کشور در تبیین بحران قره باغ ضروری است.

ضروری است رسانه های کشور روی راهبرد صلح و دوستی ایران تمرکز و این موضوع را که مداخله گری جایی در سیاست خارجی کشور ندارند را برجسته نمایندامروز دشمنان به دنبال فرصتی برای تنش آلود کردن روابط کشورمان با همسایگان مان است و تلاش دارند به هر بهانه ای، وجهه و اعتبار کشورمان را خراب کنند. به خصوص در موضوع قره باغ، برخی رسانه های خارجی این پیش فرض را همواره مطرح می کنند که ایران نگاه جانبدارانه در بحران قره باغ به حمایت از ارمنستان دارد. این گزاره ها در حالی مطرح می شود که ایران از همان ابتدای آغاز بحران در دهه ۹۰ میلادی بر اصل ثبات و آرامش و استفاده از مکانیسم گفت و گو و مفاهمه در حل این بحران تاکید داشته است. ضروری است در عرصه رقابت های رسانه ای، رسانه های کشور روی این محور تاکیدات و راهبرد صلح و دوستی ایران تمرکز نمایند و این موضوع را برجسته کنند که مداخله گری جایی در سیاست خارجی کشور ندارند و ایران برعکس برحی کشورهای منطقه به اصل حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد.

خواسته و ناخواسته، رسانه ها در کل دنیا تابلو و معرف سیاست های هر کشوری هستند و هر چه این رسانه ها بتوانند با انتشار تحلیل ها، گزارش ها ومصاحبه ها تبیین گر واقعی سیاست های دولت شان باشند؛ به همان نسبت سوء ظن، تردید و ابهام در سیاست خارجی آن کشور نسبت به موضوع و مورد مشخص، کمتر می شود و آن کشور در معرض انتقادات و پنهانکاری قرار نمی گیرد. امروز وقتی سخنگوی دولت و مشاور بین المللی رهبری انقلاب در گفت وگوی رسانه ای شان به صراحت از لزوم آزادسازی مناطق اشغال شده سخن گفتند و اینکه چهار قطعنامه سازمان ملل هم در این خصوص تصویب شده است؛ باید سمت و سوی رسانه ای به سمت موضوع آزادسازی مناطق اشغال شده، احترام به اصل مذاکره و ثبات سوق یابد. اینکه اولویت کشورمان صلح است و با احترام به منافع همسایگی و در عین حال پابیندی به قوانین و مصوبات بین المللی به دنبال حل این بحران است. رسانه های کشور باید بتوانند با تولید محتوا در این حوزه، چهره صلح طلبانه کشورمان را در نزد افکار عمومی منطقه و جهان معرفی کنند و اینکه اولویت جمهوری اسلامی ایران، حمایت از صلح و کمک به حل روند بحران با استفاده از مکانیسم گفت و گو و مذاکره است. روش و رویه ای که امروز کمتر در رویکرد سایر کشورهای منطقه شاهد هستیم.