می توان در دل این مزرعه خشک و تهی بذری ریخت
می توان در دل این مزرعه خشک و تهی بذری ریخت
جوان اول محل بود امیر، سر به زیر ، کاری ، قوی بنیه تا آنکه پایش به شب نشینی های یکی از دوستان قدیمی باز شد. جایش در این ضیافتها بالای مجلس بود و بیشترین تعارف برای دود و دم را داشت . اما دیری نپایید که جایش از صدر مجلس به ذیل رسید و تعارفها پایان یافت.

حالا دیگر او نه در خانه اعتباری داشت نه بین اهل محل ،کارش را از دست داد و همسر جوانش به قهر به خانه پدری رفت . چند ماهی هم حبس کشید ،  اما بعد از آزادی  قصد کرد برای پاکی ، هم دردی از انجمن معتادان گمنام NA راهنمایش شد و  طی طریق کرد تا رهایی. حالا او یک سال است که از طلسم مواد مخدر رهایی یافته و در کارگاهی مشغول کار شده و همسرش را به خانه باز گردانده .

اعتیاد بلای خانمان سوزی است که باعث ناهنجاری های زیادی در جامعه می شود اما جرم نیست بلکه بیماری است  و بهبود یافتگان می توانند بار دیگر به زندگی باز گردند اگر به آنها برای تمام عمر انگ معتاد نزنیم و از  جامعه نرانیم .

اعتیاد هرساله قربانیان زیادی در جامعه می گیرد و پس از تصادفات، بیشترین میزان مرگ و میر را در بلایای غیرطبیعی در کشور دارد و از طرف دیگر بیشترین ناهنجاری های جامعه نیز مربوط به اعتیاد است.طلاق ، همسر آزاری ، کودک آزاری ، سرقت، نزاع و غیره از ناهنجاری مهم اعتیاد در جامعه کنونی است که در وهله نخست کانون خانواده را از هم می پاشد و بعد تبعات سوئش متوجه جامعه می شود.

گرچه در بحث مبارزه با مواد مخدر در کشور تلاشهایی صورت گرفته اما با توجه به قدرتمند بودن مافیای جهانی مواد مخدر و موقعیت جغرافیایی ایران و هم مرز بودن با افغانستان بعنوان یکی از مراکز مهم تولید ، از ناهنجاری های مهم جامعه بشمار می رود که مقابله با آن نیازمند یک عزم همگانی است . کارشناسان بر این باورند که پذیرش این که معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است شرایط بازگشت افراد گرفتار در دام اعتیاد به جامعه را بوجود می آورد و از اثرات منفی این معضل می کاهد.

۳۸۰۰ شهید برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر طی گفت گوی مفصلی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  بحث اعتیاد یکی از معضلات مهم جامعه است که قرن حاضر را دگرگون کرده و مواد مخدر را می توان زلزله خاموش و یکی از بحران های اصلی جوامع قلمداد کرد که حدود یک قرن است که با آن مبارزه می شود و تاکنون نیز در کشورهای مختلف جهان و به خصوص در ایران راهکارهای مهمی برای جلوگیری از اعتیاد ارایه شده است.

علی باقری اظهار داشت :  بر اساس تکلیف در برنامه ششم  تا پایان این برنامه یعنی سال ۱۴۰۰  ، ۲۵ درصد از آسیب های اجتماعی همانند مواد مخدر کاهش باید یابد.

وی با اشاره به این که ایران به دلیل مجاورت با کشور افغانستان به عنوان یکی از تولید کننده های عمده در معرض فعالیت باندهای قاچاق قرار دارد خاطرنشان کرد : ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است و تاکنون نیز برای مبارزه با این بلای خانمان سوز ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز داده ایم .

ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است و تاکنون نیز برای مبارزه با این بلای خانمان سوز ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز داده ایم .

وی بیان کرد: متاسفانه کشت خشخاش در افغانستان در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و میزان تولید تریاک و شیشه در این کشور چند برابر شده و با توجه به اینکه دشمنان ایران، خانواده ها، نوجوانان و جوانان ما را نشانه گرفته اند، هر ساله مقادیری از این تولیدات را وارد ایران می کنند.

پیشگیری و کاهش تقاضا موثرتر از برخورد است 

وی بیان کرد: علیرغم همه این موارد و همه مشکلات ، نظام جمهوری اسلامی بحث مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار دارد که این  مبارزه در چند محور برنامه ریزی شده که می توان به نحوه های پیشگیری و همچنین درمان اشاره کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از رویکردهای این ستاد ، ورود نخبگان و جوانان در بحث مبارزه با مواد مخدر و هوشمندسازی فرآیندهای مقابله است تا با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، بتوانیم در پیشگیری از اعتیاد گام های موثری را برداریم.

باقری تسریع کرد: متاسفانه جامعه جهانی در کنترل و کاهش مواد مخدر عزم و اراده مناسبی ندارد چون سود تهیه و تولید این مواد مخدر بسیار زیاد است اما کشور جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر رتبه اول را دارد و در این امر، کارها و فعالیت های فرهنگی و پیشگیری های مناسبی انجام شده و طبق آمارهای اعلام شده، ۹۰ درصد از کشفیات تریاک در جهان متعلق به ایران است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان به شرایط عرضه و تقاضای مواد مخدر و همچنین میزان مصرف این مواد اشاره و بیان کرد: تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، قاچاق مواد مخدر نیز رونق دارد و ما باید تقاضا را کم کنیم و این در حالی است که هر ساله در جهان ۲۷۱ تا ۲۸۵ میلیون نفر اقدام به مصرف یکی از مواد مخدر می کنند که با توجه به گسترش مواد مخدر صنعتی، این رقم هر ساله افزایش می یابد.

باقری خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود انواع مواد روان گردان که ۸۰۳ نوع آن شناسایی شده ، مصرف این مواد از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ حدود ۴۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد و به دلیل سود سرشار از فروش این مواد، باندهای قاچاق قدرتمندی تشکیل شده است.

وی تسریع کرد: کاهش سن مصرف مواد مخدر نیز یکی دیگر از معضلات مهم جوامع به خصوص جامعه ایران بشمار می رود و بر اساس آمار و اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر که مبتنی به این آمار سیاست گذاری می شود، دو میلیون و هشتصد هزار نفر در سنین ۱۵ الی ۶۴ سال مصرف کننده مستمر مواد مخدر در ایران داریم که از این تعداد، یک میلیون و ۹۵۷ هزار نفر دچار اختلال مصرف مواد مخدر هستند که هیچگونه فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند.

وی با اشاره به کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر و معضلات و مشکلات حاصل از اعتیاد در خانواده ها اشاره و اظهار کرد: طلاق در بین خانواده های معتاد زیاد شده که این رقم در سال ۷۷ حدود ۳.۵ درصد و در سال ۹۷ به ۱۰.۳ درصد رسیده است.

باقری به دسترسی آسان به مواد مخدر در سطح جامعه اشاره و بیان کرد: متاسفانه زمان دسترسی به مواد مخدر در کشور به نیم ساعت رسیده که استان گیلان به همراه فارس پس از تهران در رتبه دوم از لحاظ دسترسی سریع به مواد مخدر قرار دارد که باید در این راستا اقدامات ضروری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال باید تلاش کنیم تا تقاضای مواد مخدر کاهش یابد که اگر تقاضا کاهش یابد، بالطبع مصرف مواد مخدر نیز کاهش خواهد یافت و تعداد  فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.

میزان مصرف مواد مخدر در گیلان پایین تر از میانگین مصرف کشور 

وی اظهار کرد: میانگین آمار معتادان در جامعه نیز حدود ۳.۳ درصد است که این رقم در گیلان ۲.۷ درصد است و همچنین تمایل به مصرف مواد مخدر در کشور ۱۸ صدم درصد افزایش را نشان می دهد که این رقم در گیلان نیز کمتر از حد معمول است و یکی دیگر از معضلات جامعه کشاندن زنان به اعتیاد  است که خوشبختانه میانگین افزایش زنان به مواد مخدر در دو دهه گذشته کمتر از یک درصد بوده و امیدواریم که این رقم هر ساله کاهش چشمگیری داشته باشد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان ادامه داد: خوشبختانه آگاهی مردم نسبت به مضرات مواد مخدر بیشتر شده و با توجه به این امر، شاهد کاهش میزان مصرف هستیم و این نشان می دهد که نگرش مردم به مصرف مواد مخدر تغییر و کاهش یافته و امیدواریم روند کاهش تعداد معتادان و همچنین کاهش میزان مصرف مواد مخدر در کشور به خصوص در گیلان ادامه یابد.

باقری  در ادامه با اشاره به اثرات مثبت آگاهی دادن به دانش آموزان و اولیای آنان اظهار کرد: به طور حتم اگر دانش آموزان با عواقب اعتیاد آشنایی کامل پیدا کنند، درصد زیادی از آنان به سوی مصرف مواد مخدر نخواهند رفت و این در حالی است که اولیای آنان نیز باید آگاهی های کاملی در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به این امر، ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح یاریگران زندگی را در مدارس آغاز کرده که سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح به آموزش و پروش گیلان اختصاص یافت.

وی گفت: طرح یاریگران زندگی سال گذشته در ۲۰ درصد از مدارس اجرا شده و امسال در ۸۰ درصد مدارس استان اجرایی می شود تا اولیا با راههای مختلف عدم اعتیاد، جلوگیری و پیشگیری دانش آموزان از استفاده با مواد مخدر آشنا شوند و این طرح نیز توسط بهزیستی در مهد کودک ها اجرا خواهد شد.

اشتغال بهبودیافتگان ضامن سلامتی جامعه 

وی اظهار کرد: اشتغال بهبودیافتگان یکی از کارهای مهم است چون اگر اشتغالزایی انجام نشود، امکان آلوده شدن دوباره این افراد وجود دارد و بنابراین در این بخش باید سرمایه گذاری مناسبی را انجام داد و این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که معتاد مجرم نیست تا شرایط بازگشت افراد گرفتار در دام اعتیاد به جامعه آسان تر شود.

این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که معتاد مجرم نیست تا شرایط بازگشت افراد گرفتار در دام اعتیاد به جامعه آسان تر شود.

وی افزود: هم اینک نیز یک مرکز ترک اعتیاد  دولتی با ظرفیت ۵۰ نفر در منطقه لاکان رشت دایر است اما با توجه به ساختمانی که اداره بهزیستی گیلان به این مرکز اختصاص داده، با کسب مجوز می توانیم گنجایش این مرکز را تا ۲۵۰ نفر افزایش دهیم تا معتادان متجاهر در این مرکز استقرار و بهبود یابند.

باقری گفت: اعتیاد مسبب ناهنجاری های زیادی در جامعه است و به همین دلیل مسئولان نظام مترصد ریشه کنی کامل اعتیاد هستند و  باید سعی کنیم تا این بلای خانمان سوز در جامعه ریشه کن شود و با آموزش های لازم به خانواده ها در کنترل ، مهار و کاهش مصرف مواد مخدر گام های اساسی برداریم تا شاهد کاهش ناهنجاری های مختلف در جامعه باشیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مسئولان شرایط درمان افراد آسیب دیده از اعتیاد را فراهم کرده اند تا افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می شوند، درمان شده و برای حمایت و اشتغال آنان نیز اقدامات خوبی انجام شده اما این افراد نیز باید بخواهند که درمان و دوباره به آغوش گرم خانواده و جامعه بازگردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان بیان کرد: البته خود این افراد که در دام اعتیار گرفتار شده اند باید اراده کنند و برای تغییر در سرنوشت خود تصمیم بگیرند چون تا افرادی که به این بلا مبتلا شده اند  اراده نکنند، کسی نمی تواند برای بهبودی آنان قدم بردارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان نیز در خصوص اشتغال افراد بهبودیافته  اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که افرادی که سال ها گرفتار اعتیاد و حتی کارتن خواب بودند، با ترک و درمان ، به آغوش خانواده و چامعه بازگشته و کارآفرین نیز شده اند.

علی باقری افزود: امیدواریم  سایر افرادی که به دام اعتیاد مبتلا می شوند، چنین روحیه ای داشته باشند تا بتوانند با درمان خود به جامعه بازگردند و همچنین امیدوارم که شرایطی فراهم و مهیا شود تا همه این افراد جذب بازار کار شوند.

وی ، به نحوه و راههای گسترش این نوع کارگاه ها نیز اشاره و بیان کرد: به طور حتم برای گسترش این کارگاه ها که باعث می شود تا افراد بیشتری جذب بازار کار شوند، اقداماتی را انجام خواهیم داد و با ارایه تسهیلات لازم، موجبات گسترش این کارگاه تولیدی فراهم خواهد شد

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: هم اینک نیز حدود ۴۵ درصد از زندانیان کشور به طور مستقیم و  حدود ۲۵ درصد نیز به طور غیرمستقیم به همین دلیل در زندان بسر می برند ضمن آنکه ۹۰ درصد از بانوان زندانی نیز بخاطر مواد مخدر در زندانند.

باقری اضافه کرد: اگر موفقیت ما در مبارزه با مواد مخدر به نقطه اوج خود برسد به طور حتم شاهد کاهش تعداد زندانیان در کشور و همچنین شاهد کاهش بسیای از ناهنجاری ها خواهیم بود چون مواد مخدر مسبب اکثر ناهنجاری ها در جامعه است.

خواستن توانستن است

یکی از افرادی که سالیان متمادی به دلیل اعتیاد به مواد مخدر از جامعه طرد شده بود، با عزم و اراده نه تنها با ترک اعتیاد به آغوش گرم خانواده بازگشته ، بلکه با راه اندازی یک کارگاه تولیدی ، اشتغال نیز ایجاد کرده است.

هنگام بازدید مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان از کارگاه تولید ظروف رویی در یکی از مناطق  گیلان ، صاحب این کارگاه که از دام اعتیاد رهایی یافته در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه را با کمک و مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر راه اندازی کردم.

وی افزود: پس از بهبودی و ترک اعتیاد تصمیم به راه اندازی این کارگاه گرفتم و هم اینک نیز علاوه بر فعالیت خود و همسرم، سه کارگر دیگر در این کارگاه تولید ظروف رویی مشغول به کارند و  اگر بتوانم تسهیلات بیشتری دریافت کنم ، تعداد بیشتری از افراد می توانند در این کارگاه فعالیت کنند.

وی ادامه داد: من برای تولید ظروف از مواد اولیه بسیار مرغوب استفاده می کنم و خوشبختانه مشتری زیادی برای تولیدات خود دارم اما برای تهیه قالب ها و دستگاه های مربوط به آن از لحاظ مالی با مشکل مواجه هستم و اگر حمایت بیشتری شوم، کارم را توسعه خواهم داد تا نفرات بیشتری در این کارگاه مشغول شوند.

وی به نحوه کار خود اشاره و بیان کرد: من ورق های رویی با ابعاد درخواستی را به تهران سفارش می دهم و پس از آن این ورق ها  در این کارگاه به قابلمه و سایر ظروف رویی تبدیل می شود و خوشبختانه  این ظروف در گیلان طرفدار زیاد دارد.

اما یکی دیگر از بهبودیافتگان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من پس از بهبودی به شغل قبلی که تولید انواع صنایع چوبی است برگشته ام و هم اینک نیز کار خود را آغاز کرده ام اما برای گسترش کار خود نیازمند حمایت بیشتری هستم و همچنین راهکارهایی باید اندیشیده شود تا سهم پرداختی بیمه ما کاهش یابد.

وی افزود: این حرفه به گونه ای است که اکثر خانواده ها به بعضی از این تولیدات نیازمند هستند و به طور حتم با داشتن شرایط مناسب ، می توانم کار خود را توسعه داده و حتی چند نفر دیگر را در این زمینه مشغول به کار کنم.

اقدامات موثر بهزیستی در پیشگیری ، درمان و اشتغال بکار معتادان 

با توجه به بررسی های انجام شده ، اعتیاد و مواد مخدر چهارمین بحران در جهان محسوب می شود که هر ساله تعداد زیادی به دلیل فروش و یا استفاده از مواد مخدر راهی زندان می شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان بهزیستی در کشور در خصوص مبارزه با مواد مخدر فعالیت های گسترده ای دارد که این سازمان یکی از اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر است که وظایفی از قبیل پیشگیری ، درمان و غیره به این سازمان محول شده که در طول سال همواره این سازمان در این خصوص فعالیت دارد.

حسین نحوی نژاد بیان کرد: سازمان بهزیستی به صورت درمان های سرپایی و یا مراکز ترک اعتیاد فعالیت دارد و در بخش آخر نیز، توانمندسازی است که در نهایت افرادی که سم زدایی می شوند عنصر مفیدی برای جامعه باشند.

وی اضافه کرد: در  بحث های پیشگیری که مقدم و کم هزینه تر از درمان است ، سعی کردیم با مشارکت های اجتماعی این کار را انجام دهیم و از سال ۷۵ برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در بهزیستی آغاز و در استان گیلان نیز این امر از سال ۸۱ فعالیت خود را شروع کرد.

نحوی نژاد خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد، ۶۳ محله شهری ، ۴۳ محله روستایی ، ۲۲ محیط کار( رشته شغلی) ، پنج محیط نظامی و دهها مهدکودک در این خصوص فعالیت داشته که در سال ۹۸ حدود ۷۲۸ هزارنفر از برنامه پیشگیری اداره بهزیستی گیلان سود بردند.

وی تصریح  کرد: در زمینه شناخت و تعیین مشکلات نیز باید تلاش کنیم تا مداخله ما تاثیرگذار باشد و این چیزی که در محلات بابت عوامل این پدیده شوم شناسایی شده ، می توان به خانواده های دارای مشکلات و درگیر پدیده شوم اعتیاد گسترش دارد.

وی گفت: دلایل استفاده از مواد مخدر در خانواده ها نیز گوناگون است اما با توجه به سود سرشار از فروش مواد مخدر که سالیانه نصیب سوداگران مواد مخدر می شود آنان ترفندها و تبلیغات گسترده ای را انجام می دهند تا افراد بیشتری از مواد مخدر استفاده کنند.

وی به عوامل محافظت کننده خانواده ها از عدم استفاده از مواد مخدر نیز اشاره و اظهار کرد: مشارکت افراد در سنین مختلف که در بهبود محلات مشارکت داشته باشند در عدم استفاده از مواد مخدر تاثیرگذار است و اگر بتوانیم این پیوندها را در هر محله ایجاد کنیم، مصرف نیز کمتر می شود و از طرف دیگر باید برای نوجوانان و جوانان نیز فرصت تفریح ایجاد کنیم ، همچنین افزایش آگاهی ، پرداختن بیشتر والدین به عواطف و خواسته های فرزندان نیز از دیگر راههای کاهش مصرف مواد مخدر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان به ارایه خدمات درمانی سازمان در گیلان اشاره و بیان کرد: ۲۹ هزار مورد از خدمات درمانی نیز در ۱۳۴ مرکز انجام شد که از این مرکز می توان به ۷۲ مرکز سرپایی، ۵۷ مرکز اقامتی ، دو مورد TC ، یک مورد مرکز توانمندسازی و یک مورد ماده ۱۶ اشاره کرد که در همه این موارد نظارت نیز وجود دارد.

گیلان دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.