آقای وزیر بگذار بچه‌ها به خانه برگردند
آقای وزیر بگذار بچه‌ها به خانه برگردند
معین نیوز_جمعی از والدین و دانشجویان رشته‌های پزشکی با مراجعه به خبرنگار ما خواستار رسیدگی مسئولان کشوری به خصوص مسئولان وزارت بهداشت و درمان به مشکلات‌ چهارگانه‌شان به ویژه به‌کارگیری‌شان در مراکز بهداشتی و درمانی و اجازه کار و فعالیت و دایر کردن مطب در کشور شدند.

دکتر شاهین. الف اولیای یکی از دانشجویانی که فرزندش در دانشگاه باکو تحصیل کرده از برخورد وزارت بهداشت و درمان با دانشجویانی که در خارج کشور درس می خوانند یا فارغ‌التحصیل شده‌اند، انتقاد کرد و افزود: وزارت بهداشت مطرح می‌کند که دانشجویانی که خارج از کشور درس خوانده‌اند کنکور را دور زده و واجد شرایط برای تصدی کار پزشکی نیستند و از لحاظ علمی ضعیف هستند و این موضوع اولیاء را ناراحت کرده است.

آیادر تمام دنیا که کنکور ندارند پزشک تربیت نمی شود؟ وی افزود: اکثر دانشجویانی که خارج از کشور درس خوانده‌‎اند با شرط معدل پذیرش شده‌اند و بیشتر دانشجویان نخبه، با معدل بالای ۱۷ رفته‌اند و تحصیل کرده‌اند نمی‌دانم چرا این موضوع بررسی نمی‌شود و این دانشجویان نادیده گرفته می‌شوند. این اولیای دانشجو تحصیلکرده در خارج از کشور با بیان‌اینکه دانشجویان خارج از کشور با تحمل سختی‌ها و مشکلات فراوان درس خوانده‌ و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند، تصریح‌کرد: بر چه مبنایی وزارت بهداشت بدون سنجش این عزیزان، علم آنها را تایید نمی‌کند؟

دکتر شاهین. الف با اشاره به اینکه کنکور یک امر مقدس نیست که دور زدن کنکور دلیل قانع کننده برای عدم آغاز به کار فارغ‌التحصیلان خارج از کشورباشد گفت: خود کنکور جای بحث و حرف و حدیث دارد، برای اینکه بارها سوالات کنکور و صندلی‌ها به فروش رفته و بخش عمده‌ای از کنکور به بحث سهمیه‌ها اختصاص پیدا کرده است. وی با طرح این سوال از مسئولان وزارت بهداشت و درمان که دانشجویی که با بهره‌مندی از سهمیه های خاص و با نمره های پایین تر از فرزندان ما در کنکور، رشته پزشکی قبول شده اند چگونه از لحاظ علمی شرایط لازم برای کار را دارند ؟، ادامه داد: چشم بستن و نادیده گرفتن حق و حقوق گروهی از تحصیلکردگان این مملکت که با هزینه شخصی و امکانات بسیار محدود خانواده‌ها در دانشگاههای تراز اول کشورهای دنیا، در رشته‌های مورد علاقه‌شان پذیرش شده و تحصیلکرده‌اند و می‌خواهند در کشور به هم میهنانشان خدمت کنند، نهایت بی‌انصافی است و امیدوارم که مسئولین صدای ما را بشنوند و مانع مهاجرت ۲۰ هزار دانشجوی پزشکی خارج کشور شوند.

وی اضافه‌کرد: در سراسر دنیا یک تعداد از دانشجویان از طریق آزمون و رایگان وارد دانشگاه می‌شوند ویک تعداد در دانشگاه‌های خصوصی با پرداخت هزینه تحصیل می‌کنند و در پایان تحصیلات همه با یک پیمانه ارزیابی می‌شوند اگر در ارزیابی قبول شوند دولت‌ها به عنوان متخصص و کارشناس آن رشته آنها را قبول کرده و به کار می‌گیرند و اگر حد نصاب کسب نشد مورد پذیرش قرار نمی‌دهند، جای سوال اینجاست چرا در کشور ما چنین مکانیزمی وجود ندارد؟ وی باتوجه به تاکید دین مبین اسلام مبنی بر آموزش علم، تسهیل در امر معافیت تحصیلی دانشجویان پسر، در همه دانشگاههای جهان را خواستار شد و تصریح‌کرد: به مسافری که برای تفریح به سفر می‌رود ارز دولتی می‌دهید اما در برابر دانشجویی که درس می‌خواند تا در آینده به مردم سرزمین خود خدمت نماید، بی تفاوت هستید و تدبیری نمی‌اندیشید تا در کشور خود خدمت نمایند.

دکتر شاهین. الف ادامه داد: اگر با انتقال و بکارگیری فارغ التحصیلان خارج از کشور در ایران موافقت شود سد کنکور می‌شکند و منافع برخی افراد از بین می‌رود. از مسئولین انتظار داریم به این موضوع وارد شده و بخشنامه هایی که درحوزه‌ دانشجویان خارج از کشور توسط وزارت بهداشت صادر شده اند را اصلاح وبازنگری نمایند. وی خاطرنشان‌کرد: ما اولیای دانشجویان علوم پزشکی خارج از کشور؛ امیدواریم قوانینی وضع شوند که هم منافع ملی و هم منافع جوانان ودانشجویان خارج از کشور در آن دیده شود نه منافع مافیای کنکور. اولیای خانم آیسان یکی از فارغ‌التحصیل دانشگاه باکو نیز در این مصاحبه،اظهارکرد: دخترم فارغ التحصیل شده و می‌خواهد در آزمون ملی شرکت نموده و به مردم کشور خود خدمت نماید چرا وزارت بهداشت دختر بنده را به اشتغال در کشورهای بیگانه تشویق می نماید.

آیا در صورت عدم اشتغال در ایران راهی جز مهاجرت دارند؟ امیدورام دلسوزان این کشور به خواسته‌ها و مطالبات دانشجویان گوش فرا داده و به مشکلات‌شان رسیدگی کنند. وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان خارج از کشور بلاتکیلف هستند و کسی نیست پاسخگوی مطالبات‌شان باشد، افزود: پدر دخترم آرزو داشت دخترش پس از فارغ‌التحصیلی در شهر و زادگاهش آستارا خدمت کند و امیدوارم مسئولین تدبیری بیاندیشند تا فرزندم علم، تجربه و تواناییش را برای مردم آستارا خرج کند.

محمدجواد.ح دانشجوی فارغ التحصیل رشته داروسازی در دانشگاه باکو که در دانشگاه کشورمان نیز در رشته دکتری ژنتیک پزشکی فای فارع التحصیل شده است در خصوص عدم تایید مدارک آنان توسط وزارت بهداشت و درمان، افزود: من رتبه خوارزمی دارم ، کسی که می‌گوید بی سوادها می‌روند و خارج از کشور تحصیل می‌کنند باید پاسخ دهد که آیا با ظرفیت بسیار محدود وزارت بهداشت در آموزش پزشکی، راهی جز رفتن به خارج کشور برای تحصیل این رشته ها وجود دارد؟ وی تصریح‌کرد: از همه مسئولین به ویژه مسئولان وزارت بهداشت و درمان انتظار میرود کسانی را در سمت های مهم بکار بگمارند که حرفهای کارشناسی نشده نگویند و قبل از سنجش افراد قصاص قبل از جنایت نکنند‌.

این فارغ‌التحصیل رشته داروسازی از دانشگاه طب باکو گفت: تکنیکی و حرفه‌ای با مسئله برخورد کنیم ما افرادی هستیم که با معدل‌های بالا و گاها مدارک بالا از دانشگاه‌های ایران رفتیم و در خارج از کشور تحصیل کرده‌ایم؛ به اعتقاد اکثر کارشناسان، کنکور نمی‌تواند دانش‌آموزان با استعداد را تفکیک و ارزیابی صحیح انجام دهد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی در ایران باتوجه به سونامی قریب الوقوع پدیده سالمندی، پاسخگوی نیاز کشور ما نیست و وزارت بهداشت با تشویق فارغ التحصیلان خارج کشور به مهاجرت وارد یک کانال اشتباه شده است که نیروی انسانی مملکت ما را از بین می‌برد؛اشتباهی که وزارت بهداشت در دهه ۷۰ بدون توجه به نظر علما انجام داد و تعداد زیادی از مردم را مقطوع النسل نمودند را امروز با صدور بخشنامه های کارشناسی نشده تکرار نموده و در حال مهاجرت اجباری دانشجویان پزشکی خارج کشور می باشند، اسراف بزرگ اسراف نیروی انسانی است. وی اضافه‌کرد: حاضرم با بالاترین مقام از وزارت بهداشت که بالاترین سطح علمی را دارد مصاحبه علمی داشته باشم، مسئولی که از تریبون شورای آموزشی و وزارت بهداشت صحبت می‌کند باید خیلی دقت داشته باشد و بداند که چه حرف و سخنی را به زبان می‌آورد. این دانشجوی فارغ‌التحصیل شده در خارج از کشور گفت: ما در دانشگاهی تحصیلکرده‌ایم که معدل بالای ۱۷ و مدرک زبان از ما خواسته، ببینید ما اینجا قربانی یکسری سیاست‌ها می شویم و انتظار داریم با ما اینگونه برخورد نشود. این فارغ التحصیل رشته داروسازی از دانشگاه طب باکو با بیان‌اینکه هدف ما این است به کشور خدمت کنیم و نوکر و خدمتگذار مردم باشیم، افزود: دانشجویان ایرانی خیلی از لحاظ علمی از دانشجویان سایر کشورها بالا هستند. محمدجواد.ح تصریح‌کرد: از مسئولین ذیربط خواهشمندیم به ما اهمیت دهید و ما را نادیده نگیرد اینگونه با نیروی جوان برخورد نکنید به ما فرصت خدمت دهید ما آماده‌ایم در محروم‌ترین نقاط کشور به مردم خدمت کنیم. این فارغ‌التحصیل رشته داروسازی از دانشگاه طب باکو با اشاره به اینکه مسئولی که با دانشجو و فارغ التحصیل خارج از کشور این برخورد را می‌کند اگر دانسته این کار را انجام می‌دهد خیانت می‌کند و اگر ندانسته این کار را انجام می‌دهد خواهش می‌کنم معذرت خواهی کند و استفعا دهد و آن کسی که شایسته است مقام را بگیرد تا ما هم درد و دل‌مان را گفته و به حق‌مان برسیم و مشکل‌مان را حل کنیم.

صابر.ج یکی دیگر از اولیای دانشجویان فارغ‌التحصیل،دغدغه های والدین را ۱- تایید و غیر تایید دانستن سلیقه ای دانشجویان فارغ التحصیل خارج از کشور ۲- انتقال تنها دو درصد از داوطلبان مایل به انتقال به داخل ۳- عدم صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویانی که با مدرک دیپلم در خارج کشور شروع به تحصیل کرده اند وز۴- ارز دانشجویی عنوان نمود. وی با اشاره به اینکه جلوگیری از خروج نخبگان از سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، تصریح‌کرد: این مسئله تاکید مقام معظم رهبری نیز است و از مسئولان مربوطه عاجزانه خواهشمندم به یاری دانشجویانی که خارج از کشور مدرک گرفته‌اند، بشتابند.

این ولی دانشجوی فارغ‌التحصیل شده در خارج از کشور ادامه داد: برای همه مسائل راهکار است در کشورما برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های کشور تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل می‌شوند دولت هزینه می‌کند سپس به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند اما دانشجویان ما که در خارج از کشور با هزینه شخصی تحصیل کرده وبه کشور برای خدمت بازگشته اند، مانع‌تراشی می‌شود که امیدوارم به این مسئله رسیدگی شود. وی تصریح‌کرد: تمام نظام‌های آموزشی دنیا مدارک دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیلکرده را قبول می‌کنند ولی در کشور ما نه؛ ما می‌خواهیم این فرزندان در خاک کشور خود خدمت کنند.

صابر. ج گفت: وزارت بهداشت و درمان عادلانه با این‌ها برخورد کند ما انتظار دیگری نداریم ما درخواست‌مان این است هم از دانشجویان که در دانشگاه‌های خارجی فارغ‌التحصیل شده‌اند آزمون گرفته شود و هر کس نمره‌ حد نصاب را کسب کرد و سطح علمی را داشت شروع به کار کند. وی قوانین سختگیرانه وزارت بهداشت و درمان را بدون مبنای علمی و اداری دانست و خاطرنشان‌کرد: آیین‌ نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و درمان گذاشته شده و راه را برای فعالیت دانشجوی فارغ‌التحصیل شده در خارج از کشور بسته‌اند و بنده مطمئنم مسئولین ارشد کشوری از این موضوع خبر ندارند. صابر.ج این سیاست وزارت بهداشت و درمان را در تعارض با منافع ملی و سیاست‌های کشور و نظام عنوان کرد و گفت: امیدواریم مسئولین ذیربط از وضعیت اولیاء و دانشجویان خبر دار شوند و اطلاع یابند و ان شاء الله این موضوع به سرانجام برسد و نتیجه دهد. عظیم. م ، یکی دیگر از اولیای دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه طب باکو نیز به عنوان مصاحبه شونده بعدی به خبرنگار معین گفت: دانشجویان فارغ التحصیل شده در خارج از کشور، سرمایه این مملکت هستند آنها تلاش کرده‌اند و علم و دانشی آموخته‌اند اما پس از فارغ‌التحصیلی به بن‌بستی به نام وزارت بهداشت و درمان خورده‌اند که با قوانین غیر منطقی مانع از فعالیت‌شان شده است.

وی به بیان دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه دانشجویان کنکور را دور زده‌اند و بی‌سواد هستند، اشاره کرد و افزود: خود مسئولان در قضیه کنکور مانده‌اند که کنکور حذف شود یا بماند. این اولیای دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه طب باکو با اشاره به اینکه بنده آماده مناظره با دبیر شورای عالی‌ برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در پاسخ به حرف‌هایش هستم، تصریح‌کرد: دختران بنده در مدارس تیزهوشان تحصلیکرده و با معدل بالای ۱۹ فارغ التحصیل شده‌اند و اما در ادامه با سد و مافیای کنکور مواجه شده اند. وی خود را رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس نام برد و ادامه داد: دخترم برای قبولی در کنکور از سوابق و سهمیه استفاده نکرد و با بهره‌گیری از سطح علمی خود درس خوانده و در دانشگاهی درس خوانده که مورد تایید دانشگاه های اروپایی است.

عظیم. م ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان موقعیت را درک کند و بداند که دانشجویان با چه شرایطی در خارج کشور تحصیل کرده و می‌کنند. این اولیای دانشجوی خارج از کشور گفت:از رئیس جمهور خواستاریم به مشکلات دانشجویان رسیدگی کنند و به فریاد دانشجویان و فارغ التحصیلان برسد. وی با اشاره به دیدار و مکاتبات با نمایندگان مجلس، اظهارکرد: امان از مافیا و موسسات کنکوری که اجازه نمی‌دهند فرزندان ما به حق‌شان برسند؛ از مسئولین این را می‌خواهیم آن کسی که سطح علمی فرزندان ما را زیر سوال می‌برد بیاید سطح علمی فرزندان ما را بررسی کند و سپس حرف بزند. عظیم .م با طرح این سوال که چرا با سیاست‌های غلط آرزوها و امید جوانان را هدر می‌دهید،اضافه‌کرد: این دانشجویان در خارج از کشور فارغ التحصیل شده اما الان آمده‌اند در ایران اسلامی و در خاک کشورشان به هم میهنانشان خدمت کنند، امیدوارم ترتیبی اتخاذ شود تا فرزندان ما در وطن‌شان به مردم خدمت کنند.

این اولیای دانشجوی خارج از کشور اظهارکرد: ما منکر سطح علمی دانشجویانی ایرانی نیستیم بین دانشجویان ایرانی تحصیکرده در داخل و خارج از کشور آزمون مشترک با نظارت سازمان سنجش برگزار؛ و سطح علمی آنان مورد بررسی قرار گیرد. عظیم. پ، اولیای یکی از دانشجویان دانشگاه طب باکو در رشته داندانپزشکی نیز در خصوص تایید نکردن و اجازه فعالیت دانشجویان رشته‌های پزشکی در کشور،اظهارکرد: جنگ جنگ منافع است جنگ جنگ کنکور است حتی مافیای کنکور در بدنه دولت و وزارت بهداشت نفوذ کرده‌اند و مشکلاتی را برای دانشجویان خارج از کشور به وجود آورده‌اند. وی با ذکر خاطره‌ای از دوران حضور خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل و شهادت همرزمانش که با بیان بغض‌آلود همراه بود از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولین مربوطه خواست به خواسته‌های فرزندان‌شان جامعه عمل بپوشانند تا دانشجویان فارغ التحصیل شده خارج از کشور در وطن خود به هموطنانشان خدمت کنند.

عظیم .پ ادامه داد: فرزندم تیزهوش است اما شرایط کنکور اجازه نداد در ایران اسلامی تحصیل کند، افرادی که در کنکور قبول می‌شوند با هزاران ترفند و فن و فنون قبول می‌شوند و تکنیک تست زدن را هر کسی بلد نیست. این اولیای دانشجوی فارغ التحصیل شده در خارج از کشور با بیان اینکه خیلی ها نابغه هستند ولی در کنکور قبول نمی‌شوند ولی برخی دیگر روش تست زنی را بلد هستند و موفق می‌شوند، ادامه داد: فراری دادن آنهایی که روش تست زنی را بلد نبوده و در کنکور قبول نمی‌شوند و در جای دیگر تحصیلکرده و ما آنها را قبول نداشته باشیم و سطح علمی شان را زیر سوال ببریم این کار درستی نیست. عظیم.پ گفت: خارجی‌ها به راحتی صندلی‌های دانشگاه‌های ما را می‌گیرند اگر ما می خواهیم جذب کنیم فرزندان این مملکت را جذب کنیم.

وی خواستار بحث معافیت تحصیلی دانشجویان شد و افزود: این دانشجویان با طبابت درمناطق محروم خدمت سربازی را به پایان برسانند. این اولیای دانشجوی فارغ التحصیل شده در خارج از کشور اضافه کرد: مسئولان دقت کنند و برای فرزندان خود دلسوزی کنند تا این آینده سازان کشور در وطن شان به مردم خدمت کنند. عظیم.پ اظهارکرد: در هیچ جای دنیا بحث تایید و غیرتایید دانشگاه نداریم هر کس در هر دانشگاهی و هرجایی تحصیل می‌کند و می‌خواهد برود کشورخودش یک امتحان برگزاری می‌کنند و بر اساس سیستم بهداشتی و قوانین آنجا اگر امتحان را قبول شد مشغول به کار می‌شود اما در غیر اینصورت سری بعد آزمون خواهد داد.

نوید. س دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه طب باکو نیز در این مصاحبه،اظهارکرد: ۷۰ درصد سیلابس‌های دانشگاه باکو، با سیستم های دانشگاهی اروپایی یکسان است. این دانشجوی رشته داندانپزشکی با بیان اینکه بیشتر سیستم های آموزشی دنیا مدرک دانشگاه باکو را قبول دارند، افزود: بنده سواد و علم کافی برای طبابت را دارم و آمده‌ام توان علمی‌ام را مورد سنجش قرار دهند نه که فقط حرف بزنند.

وی تصریح‌کرد: آماده‌ام وزارت بهداشت سطح علمی‌ام را با هر روشی که می‌خواهد مورد ارزیابی قرار دهد و اگر مورد تایید قرار گرفتم اجازه فعالیت در کشور به بنده داده شود تا در خدمت هموطنانم باشم. نوید.س گفت: از مسئولان کشورم می‌خواهم به ما اهمیت دهند تا تجربه و علم خود را در ایران عزیزمان به کار گرفته و به مردم کشورمان خدمت کنیم که ان شاء الله با این درخواست ما موافقت شود. پرویز. الف دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه سچینوای مسکو عنوان کرد که در حالی سیاست‌های دولت نزدیکی به بلوک شرق و عضویت در پیمان شانگهای می‌باشد وزارت بهداشت، دانشگاه‌های برتر روسیه ، چین ، آذربایجان ، ارمنستان و قبرس را غیرتایید و دانشگاه‌هایی نظیر آمریکا و انگلیس و فرانسه و …را تایید اعلام نموده و جوانان را به سوی مهاجرت به این کشورها سوق می‌دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه سچینوا و رودن رنکی در سطح دانشگاه تهران و یا بهتر دارند و این بیانگر عدم مبنای سطح علمی برای غیر تایید شدن دانشگاه‌ها می‌باشد چرا کسی مانع خروج سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور نمی‌شود؟ آیا دانشگاه‌های پایتخت بسیاری از کشورها در سطح دانشگاه آزاد چابهار نیستند؟ بر اساس کدام منطق جوانان کشور به جرم شروع به تحصیل در خارج کشور و عدم صدور معافیت تحصیلی به مدت سه سال ممنوع التردد به کشور هستند؟ آیا تقصیر از خانواده‌ها بوده است که قیمت دلار از ۴۰۰۰ به ۵۰۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است؟با این قیمت ارز تکلیف خانواده‌های طبقه متوسط که فرزندانشان سال سوم هست چه می‌باشد؟