استاندار گیلان: تلاش ها ما بر کاهش آسیب خشکسالی به کشاورزان است
استاندار گیلان: تلاش ها ما بر کاهش آسیب خشکسالی به کشاورزان است
معین نیوز_استاندار گیلان با بیان اینکه کشاورزی نقش محوری در تولید و اشتغال استان دارد، گفت: باید با مدیریت ، هماهنگی ، تعامل و بهره گیری از ظرفیت ها کاری کنیم که کمترین آسیب در خشکسالی به کشاورزان وارد شود.

ارسلان زارع  روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: کشاورزی نقش محوری در تولید و اشتغال استان دارد و از جمله ارکان مهمیست که تامین کننده بخش مهمی از امنیت غذایی استان و کشور را برعهده دارد.

وی افزود:  ۹۰ درصد چای کشور  با بهترین کیفیت در استان گیلان تولید می شود، ضمن آنکه ۳۰ درصد مجموع تولید محصول برنج ،  جایگاه اول تا پنجم ۲۰ قلم از انواع تولید محصولات کشاورزی نیز  توسط کشاورزان گیلانی تولید می شود.

وی خاطر نشان کرد: مثل سال های گذشته همچنان که دولت توجه جدی دارد تا از این رکن مهم تولید و اشتغال حمایت کند ، ضرورت دارد تا براساس شرایط ایجاد شده بواسطه خشکسالی امسال هم با مدیریت،  هماهنگی  و تعامل  و استفاده بیشتر از ظرفیت مردم در مقابله با خشکسالی و تنش آبی کمترین آسیب ها به کشاورزان وارد شود .

زارع با اشاره به حادثه خیز بودن گیلان خاطر نشان کرد: بدلیل حادثه خیز بودن گیلان دستگاهها و سازمان های مربوطه باید  آمادگی مقابله با مشکلات احتمالی را  داشته باشند.

وی با بیان اینکه حوادث منحصر به خشکسالی نیست ، اظهار داشت: سال گذشته تجربه  سیل ، برف سنگین و آتش سوزی را داشتیم که برای مقابله با آن  با همکاری دستگاههای  مربوطه و استفاده از ظرفیت های مختلف بسیج ، سپاه  و بخشداری ها و دهیاری ها  این موضوعات با موفقیت  انجام شد.

استاندار گیلان یکی از اقدامات خوب انجام شده را تهیه نقشه های مکانی  یا gis عنوان و تصریح کرد:  این موضوع موجب توفیقات  بیشتر در زمان بروز بحران ها شده است.

وی یادآور شد: به سبب کاهش نزولات جوی بویژه باران؛ میزان بارش ها   طی امسال نسبت به سال قبل ۳۷ درصد و در فروردین ۷۹ درصد کاهش را نشان می دهد که بخش مرکزی ۸۷ درصد کاهش دارد که به همین واسطه در این بخش  با مشکلاتی روبرو خواهیم  شد.

وی با بیان اینکه  کاهش دبی ورودی  به سدها بویژه سد سفید رود  و افزایش دما نگرانی را بیشتر نیز می کند، اظهار داشت: آب مورد نیاز کشاورزی استان حدود ۳ میلیارد متر مکعب است  که حدود ۲.۴ میلیارد متر مکعب آب برای برنج  نیاز داریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از قبیل لایروبی ها، سردهنه سازی ها و احداث ایستگاههای پمپاژ خاطر نشان کرد: باید پروژه های عمرانی در زمان موعد تکمیل و راه اندازی شود که بتوانیم از ظرفیت ها آنها برای کشاورزی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته مردم خیلی کمک کننده بودند و  امسال نیز از ظرفیت معتمدین محلی ، دهیاری ها و شوراها باید حداکثر بهره را بگیریم .

استاندار گیلان با اشاره به متوسط بارش یک هزار و ۲۰۰ میلیمتری  در استان و تاثیر خشکسالی بر آب شرب در استان اظهار داشت: با این وجود  در برخی مناطق بدلیل خشکسالی با تنش آبی روبرو هستیم که برای تامین آب  سالم و بهداشتی ناچار  به آبرسانی با تانکر و استفاده  و ارسال آب های بسته بندی برای مردم این مناطق  هستیم.

وی همچنین بر   ضرورت استفاده دستگاهها از ردیف های بودجه ای خود تاکید و بیان کرد: ردیف ها و اعتبارات ملی وجود دارد که اگر پیگیری نشود ، ممکن است به استان های دیگر اختصاص یابد.

زارع همچنین با تاکید بر ضرورت هماهنگی و انسجام بین دستگاهها مدیریت آب  مورد نیاز استان را با محوریت آب منطقه ای عنوان کرد.

استاندار گیلان اظهار داشت:  هفته آینده در بعضی مناطق ممکن است دچار مشکل شویم و لذا اگر  هماهنگی و انسجام بخشی در توزیع آب نباشد ، حتما دچار مشکل می شویم .