شاعر عاشقانه‌های ایران
شاعر عاشقانه‌های ایران
معین نیوز_نظامی گنجوی از شعرای قرن ششم هجری شمسی است که ادبیات غنایی و عاشقانه ایرانی مدیون اشعار بی‌نظیر این شاعر نامی کشورمان است.

این شاعر ایرانی، شعر و شاعری را از ۲۰ سالگی با سرودن مخزن الاسرار آغاز کرد و پس از آن خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه را سرود تا در نهایت «خمسه نظامی» به یکی از گنج های گرانبهای زبان و ادبیات فارسی تبدیل شود.

دکتر خلیل بیگزاده دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی در آستانه روز بزرگداشت این شاعر برجسته ایرانی در گفت و گو با ایسنا، از نظامی به عنوان یکی از شعرای اثرگذار در حوزه زبان و ادبیات فارسی یاد کرد و افزود: نظامی گنجوی بواسطه اثرگذاری که در حوزه ادبیات غنایی و داستان سرایی دارد، از جایگاه والایی در حوزه شعر و ادبیات فارسی برخوردار است.

وی افزود: این شاعر قرن ششم آثار بی نظیری از خود به جا گذاشته که به «خمسه نظامی» مشهور است و عملا ادبیات غنایی مدیون همین پنج اثر باشکوه نظامی گنجوی است.

بیگزاده گفت: خمسه نظامی با مخزن الاسرار آغاز می شود و بعد از آثار خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر، با اسکندرنامه خاتمه می یابد و در میان این پنج اثر که همگی در قالب مثنوی سروده شده‌اند، دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نقش مهمی در ادبیات غنایی دارند.

بیگزاده گفت: شاعران بسیاری مقلد سبک عاشقانه نظامی گنجوی شده‌اند که از جمله آنها می توان به امیر خسرو دهلوی و وحشی بافقی اشاره کرد.

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی در خصوص سبک اشعار نظامی هم گفت: نظامی از شاعران سبک عراقی و منتسب به سبک آذربایجانی است.

وی افزود: نظامی اهل گنجه است که در گذشته بخشی از ایران بوده و اکنون در جغرافیای کشور آذربایجان قرار دارد و با وجود اینکه در ترک نشین قرار دارد، اما تمام اشعار نظامی گنجوی به زبان فارسی است و آثاری به زبان ترکی از او به جای نمانده است.

بیگزاده گفت: این شاعر ایرانی نقش مهمی در داستان سرایی هم دارد، چرا که در آثار او داستان ها با تکنیک ها و روش های امروزی داستان سرایی بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند نظامی داستان ها را بصورت منظوم روایت می کرده، اما تکنیک های داستان سرایی از جمله شرح فضا و زمان و مکان و گذشته نما(فلش بک) و نمای نزدیک(کلوزآپ ) و… به خوبی در آثار او رعایت شده است.

بیگزاده به گرایشات اسلامی این شاعر ایرانی هم اشاره کرد و افزود: این شاعر، اولین سروده خود و اولین اثر خود و حتی اولین بیت آن را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کرده که امروزه بیت مشهوری است که در جامعه رواج دارد، با این مضمون که « بسم الله الرحمن الرحیم/ هست کلید در گنج حکیم».

فردا(۲۰ اسفند) نیز آیین بزرگداشت شاعر پر آوازه ایران، حکیم نظامی گنجوی، با حضور چهره های فرهیخته ادبی، فرهنگی و هنری، به همت سازمان جهاددانشگاهی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برگزار خواهد شد.