اصلی ترین سیاست جهاد‌ کشاورزی، امنیت غذایی است
اصلی ترین سیاست جهاد‌ کشاورزی، امنیت غذایی است
معین نیوز_همزمان با هفته ی جهاد کشاورزی ،کمالپور ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاهیجان در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این شهر سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی و پنج ماموریت اصلی آن را برشمرد.

وی امنیت غذایی را مهمترین سیاست وزارت جهاد کشاورزی و حفظ محیط زیست و به تبع آن حفظ اراضی زراعی، باغی و کشاورزی را دومین سیاست جهاد عنوان نمود و خاطرنشان کرد: چنانچه دو سیاست حفظ کاربری اراضی و حفظ محیط زیست نباشد امنیت غذایی بوجود نخواهد آمد.

کمالپور در ادامه به تشریح پنج ماموریت اصلی جهاد کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: اولین وظیفه که بر عهده همه ما جهادگران گذاشته شده بحث یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است. وی افزود: کشاورزی سنتی به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید و مصرف آب کشاورزی در آن ، گرانی نیروی انسانی و کمرنگ بودن امکان استفاده کشت دوم در آن دیگر مقرون به صرفه نیست و لذا ماموریت اصلی ما این است که زمین ها را در جهت کاهش هزینه های تولید یکپارچه سازی اراضی داشته باشیم تا بتوانیم از ماشین آلات کشاورزی به نحو مطلوب استفاده کنیم، افزایش تولید در واحد سطح داشته باشیم و در معرفی نقاطی که زهکشی بسیار مناسب است بعد از برداشت محصولات، کشت دوم را نیز در شالیزارها انجام دهیم.

ورود ناوگان کشاورزی و بهره‌گیری از ماشین آلاتی همچون ماشین نشا ،ماشین برداشت و دستگاه بسته بند ، دومین ماموریت جهاد کشاورزی است که کمالپور مطرح کرد و افزود: استفاده از نیروی انسانی هزینه تمام شده برنج را بالا می برد و ما ناگزیر به استفاده از ماشین آلات کشاورزی در جهت کاهش هزینه ها هستیم.

سومین وظیفه ای که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاهیجان به آن اذعان داشت: توجه به صنایع تبدیلی و مدرن سازی کارخانجات برنجکوبی و شالیکوبی بود.وی در این راستا گفت: ضایعات کشاورزی در قالب سنتی بسیار بالاست ولی اگر به صنایع تبدیلی توجه شود و کارخانجات برنجکوبی مدرن سازی شوند می توانیم ضایعات کشاورزی را که در قالب سنتی تا ۳۵ درصد است به زیر ۵ درصد کاهش بدهیم .

پروژه تامین آب، وظیفه چهارم و مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی بود که در ادامه توسط کمالپور مطرح شد. وی در این راستا به عملکرد فعالانه ی جهادگران اشاره و تصریح نمود: در این زمینه پروژه تامین آب را شروع کردیم که در راس آن مرمت و بازسازی آب بندان هاست که در ۶۰۰ هکتار باید انجام شود . از این مساحت ۲۰۰ هکتار انجام شد و ۴۰۰ هکتار نیز در شرف انجام است که مهمترین آن با حمایت امام جمعه محترم آب بندان حسنعلیده بود که به اتمام رسید . در همین راستا ۳۸ ایستگاه پمپاژ هم در اختیار جهاد کشاورزی است که هر سال مرمت می‌شود.

پروژه‌هایی هم به نام انتقال آب با لوله یعنی آبیاری کم فشار در مزارع برنج داریم که تا امروز ۳۲ کیلومتر در اراضی شالیزاری انجام شده است.

آبیاری تحت فشار نیز که بیشتر شامل باغات چای و باغات مثمر می شود در ۱۲۸ کیلومتر انجام شده و همچنین بتونه کردن انهار کشاورزی تا به امروز ۱۰ کیلومتر به اجرا رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان در ادامه، تشکیل قرارگاه امنیت غذایی را از جمله مهمترین وظایفی برشمرد که بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده است و تصریح نمود: در سوم آذر ۱۴۰۰ قانون انتزاع، بخشی از وظایف صنعت و معدن و تجارت رابه جهاد کشاورزی انتقال داد و از اول دی ماه ۱۴۰۰ عملیات تولید، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده است؛ در همین راستا ۹۲ قلم کالای اساسی به ما اعلام شد که مهمترین آن: روغن، شکر، مرغ گرم، مرغ منجمد، گوشت منجمد و انواع برنج بود و همکاران ما به صورت شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل تلاش می‌کنند ، گشت‌های ویژه و بازرسی از اصناف و فروشگاه های سطح شهر ، زنجیره ای و نانوایی ها بصورت مداوم صورت می گیرد تا آرامش حاصل از تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی در بین مردم مشهود باشد.

وی افزود: در همین راستا هدفمندسازی یارانه ها اتفاق افتاده هستند و همه کشاورزان عزیز در زمینه های مرغداری و حتی دامداری می توانند به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند تا از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند. در همین راستا در اسفند ماه ۱۴۰۰ طرحی را وزیر جهاد کشاورزی به همه ما اعلام کرد به نام کشت قراردادی که در این طرح ، انواع سموم ، تخم جو، انواع کود شیمیایی و حتی بیمه کشاورزی بدون دریافت وجه و به عنوان قرض در اختیار شما قرار داده می‌شود و در هنگام برداشت برنج می توانید محصولتان را به قیمت روز بازار به ما بفروشید تا هزینه ی نهاده ها نیز از آن کسر شود. این طرح تنها مخصوص برنج نیست بلکه برای کشت دوم، مرغ و تمامی محصولات غذایی برنامه‌ریزی خواهد شد.

در زمینه ی وضعیت نان نیز از ۲۸۰ نانوایی شهرستان ۱۹۱ نانوایی به دستگاه پوز شاپرک تجهیز شده و مابقی هم در حال انجام است و قرار نیست که مردم عزیز ما ریالی بابت نان اضافه پرداخت کنن در ب،نژغد . به یاری خدا این طرح تا یک ماه دیگر اجباری خواهد شد و ما به التفاوت قیمت نان را نیز دولت پرداخت خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاهیجان در پایان ضمن تبریک هفته ی جهاد کشاورزی به تمامی تلاشگران این عرصه و تولیدکنندگانی که در راستای امنیت غذایی تلاش می کنند از مردم خواست به دولت و سیاستهایی که در جهت قطع دست سواستفاده گران و حمایت از مردم صورت می گیرد اعتماد و اطمینان داشته باشند تا با حمایت و همراهی همگانی امنیت غذایی و امنیت ملی مان‌محقق شود.