دومین مرحله نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان در حال اجراست
دومین مرحله نوبت بندی آب کشاورزی در گیلان در حال اجراست
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: با توجه به بارش های مناسب روزهای اخیر دومین مرحله نوبت بندی آب کشاورزی در استان به اجرا درآمد.

ج مرتضی میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت مصارف منابع استان در دومین مرحله نوبت بندی آب به منظور صرفه جویی در منابع آبی از ۲۳ تا ۲۵ تیر ماه آب گذاری کشاورزی کانال چپ سنگر قطع شد.

وی ادامه داد: همزمان با وصل دوباره آب گذاری کانال چپ سنگر  طی چهارشنبه ۲۵ تیر ماه آب گذاری  کانال سمت راست سنگر به مدت ۴۸ ساعت قطع می شود.

میرزایی تصریح کرد: به دلیل شرایط بارشی مناسب؛  امسال از هفدهم فروردین ماه به طور مستمر آب گذاری آب کشاورزی برای آبیاری ۱۷۲ هزار هکتار اراضی تحت پوشش این شبکه انجام شده است.

وی تصریح کرد: از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه اولین مرحله نوبت بندی آب کشاورزی در استان در دو کانال چپ و راست سنگر اجرایی  شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بعد از ۲۷ ماه جاری نیازی بر اساس مصوبات کارگروه منابع آبی استان وجود داشته باشد این موضوع بعد از مصوبات این کارگروه در استان اجرایی و به اطلاع کشاورزان رسانده می‌شود.

وی اراضی کشاورزی شهرستان های کوچصفهان، لشت نشا،  پیربازار و بخش مرکزی را متاثر از آبگذاری در کانال چپ سنگر و شالیزارهای شرق استان همچون لاهیجان و آستانه اشرفیه را متاثر از ابگذاری در کانال راست سنگر عنوان کرد.

وی  ابراز امیدواری کرد: با این نوبت بندی صرفه جویی و استفاده صحیح و بهینه در مصرف منابع آب استان فرهنگسازی و  نهادینه شو.

میرزایی همچنین به حجم ذخیره سد سفید رود طی روز گذشته اشاره و تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار حجم ذخیره سفید رود طی روز گذشته متوسط دبی ورودی  ۵۲۱ میلیون مترمکعب و متوسط دبی خروجی ۱۵۶ متر مکعب بوده است.

میرزایی با بیان اینکه خوشبختانه امسال مشکل خاصی برای آب کشاورزی در استان نداشته‌ایم، خاطر نشان کرد :  در عین حال همواره باید مراقب منابع آبی و استفاده بهینه از آن باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌شود.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.