دوگانگی نرخ مرغ در گیلان و اقدامات کنترلی و نظارتی
دوگانگی نرخ مرغ در گیلان و اقدامات کنترلی و نظارتی
معین نیوز_این روزها بازار مرغ با نوسانات زیادی همراه است و مرغ حداقل دو نرخی شده است؛ مرغی که با نرخ مصوب ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان عرضه می شود و دیگری که قیمتش فراتر از نرخ مصوب است و تا ۲۸ و ۲۹ هزار تومان هم در هر کیلو رسیده است.

در این شرایط سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در کنار تشدید نظارت ها از تخصیص سهمیه ۷۰۰ تنی مرغ منجمد برای تعادل بازار و قیمت ها در گیلان خبر داده است.

این در حالی که تولید استان هم کم نیست و گیلان از جمله استان های قطب تولید مرغ کشور است و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی کمبودی از این نظر در بازار وجود ندارد.

اما با همه این مباحث شاهد کمبود عرضه مرغ گرم به نرخ مصوب در بازار هستیم و طی این ایام گاه برای خرید مرغ به نرخ مصوب صف هایی تشکیل می شود که آنچنان همخوانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی ندارد.

شهروندان گیلانی در گفت و گو با ایرنا می گویند؛  عمده فروشگاه ها و مغازه های عرضه کننده، گوشت مرغ با نرخ مصوب ندارند و برای خرید مرغ با قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان مجبور هستیم صبح یا عصرقبل از رسیدن بار،  زودتر از دیگران در صف بایستیم.
یکی از شهروندان در رشت می گوید : دو روز قبل برای خرید مرغ به هر واحد که مراجعه کردم قیمت هایشان هیچ سنخیتی با نرخ تعیین شده نداشت و به ناچار کیلویی ۲۷ هزار تومان خریدم در حالی که وقتی قیمتی تعیین می شود باید همه، محصول خود را بر اساس آن عرضه نمایند اما این روزها هر واحد عرضه کننده ای نرخ خود را دارد.

وندا محمدی یکی دیگر از شهروندان می گوید : فروشندگان، مرغ نرخ مصوب را می گیرند و بعد برای سود بیشتر آن را تکه تکه می کند و هر کدام جداگانه به نرخ روز می فروشد و بخشی از مرغ مصوب را هم عموما به دوست و آشنایان خود می فروشند.

یک فروشنده مرغ هم در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مرغ را ما گران نمی فروشیم؛ من روزانه ۷۰۰ کیلو گرم مرغ می فروختم اما الان فقط۵۰ کیلوگرم مرغ به قیمت مصوب ۱۴ هزار و۷۵۰ تومان تحویل می گیرم که ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان هم می فروشم و مابقی را مجبورم با قیمت بالاتر از نرخ مصوب تهیه کنم و به قیمت بیشتری هم بفروشم.
امیر علی سماواتی افزود: من مجبورم برای تامین هزینه ها و داشتن حداقل درآمد، مرغ را به قیمت بالاتر از نرخ مصوب بخرم؛ چرا که کشتارگر حاضر به فروش مرغ بیشتری با نرخ مصوب به ما نیست و برای فروش با قیمت بالاتر هم حتی از ارائه فاکتور به ما خودداری می کند

یکی دیگر از فروشنده ها می گوید : بخش عمده تولید این استان به سایر نقاط از جمله بازار مصرف بزرگ تهران ارسال می شود چون قیمت های آنجا بالاتر است و برای تولید کننده صرفه بیشتری دارد برای همین در استان قیمت ها افزایش یافته است.

او ادامه می دهد : تهران بخشی از نیازهای بازار مرغ خود  را از استان های دیگر از جمله گیلان تهیه می کند و بالا بودن قیمت عرضه بیشتر از نرخ مصوب در تهران  موجب می شود تا کشتارگران در استان های دیگر نیز بیشتر تمایل به  عرضه در آن بازار داشته باشند تا استان خودشان.

اولویت، تامین نیاز استان به مرغ است

اما معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه هم اکنون ماهانه هشت میلیون قطعه در استان جوجه ریزی می شود و حاصل آنها تولید ۱۵ هزار تن گوشت مرغ است گفت : هیچ کمبودی در تولید و عرضه گوشت مرغ در استان نداریم.

میرحجت اکبرنژاد با اشاره به فعالیت کشتارگاه های مرغ در لوشان، سیاهکل، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و  رشت اظهار داشت: به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تن لاشه مرغ در این کشتارگاه ها کشتار می شود که از این میزان ۵۰ درصد در استان توزیع و عرضه می گردد و بقیه به استان های دیگر به ویژه تهران ارسال می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه اولویت ما، تامین نیاز استان به گوشت مرغ است، خاطر نشان کرد: هم اکنون مشکلی برای تامین نیاز استان به این محصول نداریم.

وی با اشاره به توزیع مرغ به قیمت مصوب هر کیلو ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار گیلان از ۲۵مرداد ماه امسال اضافه کرد: از این تاریخ تا بیست و هفتم مهرماه جاری حدود ۸ هزار و ۸۵۰ تن مرغ به قیمت مصوب در استان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: جهاد کشاورزی در این بخش تنها برای تامین و عرضه مرغ مسئولیت دارد و نظارت بر عرضه و رعایت نرخ مصوب بر عهده دستگاه های مربوطه است.

هیجان کاذب بازار مرغ مقطعی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  نیز می گوید : با توجه به وضعیت  ایجاد شده در خصوص عرضه مرغ، نیاز استان اولویت اول است، صدور مرغ پس از تامین نیاز استان انجام شود.
فرهاد دلق پوش افرود:  به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکید شده تا متعادل شدن بازار مرغ، روزانه وضعیت آن در سطح عرضه زیر ذره‌بین قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هیجان بازار مرغ کاذب و مقطعی است، تاکید کرد: دستگاه‌های عضو کارگروه تنظیم بازار استان، عضو افتخاری کارگروه نیستند بلکه بر اساس قانون هر کدام تکالیفی دارند و تامین و توزیع مرغ بر عهده جهاد کشاورزی است وشرکت پشتیبانی امور دام در هنگام اضطراری باید از ذخایرش درتامین مرغ بازار و تامین موجودی کالا اقدام نماید.
دبیرکارگروه تنظیم بازار استان گیلان، نظارت بر اقلام عرضه شده دامی در سطح بازار را بر عهده سازمان صمت دانست و گفت: نباید به نحوی عمل شود که عرضه مرغ در سطح بازار با کاهش مواجه و مصرف کننده دچار سردرگمی شود.

وی با بیان اینکه حداکثر مصرف مرغ استان ۲۰۰ تن در روز است در حالی که تولید مرغ در گیلان از ۴۵۰ تن در روز تجاوز می کند، گفت : مدیریت این عرضه، برعهده جهاد کشاورزی است.
دلق پوش بر شناسایی اخلالگران بازار تاکید و خاطرنشان کرد: از ظرفیت و امکانات اتحادیه‌های مرتبط، بسیج اصناف، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اداره تعزیرات برای نظارت و پایش مستمربازار و برخورد با متخلفین استفاده و بدون مماشات ضمن اعمال جریمه؛ پرده و بنر هم برای متخلفان نصب شود.

تخصیص سهمیه ۷۰۰ تنی مرغ منجمد برای تنظیم بازار استان
رئیس سازمان صنعت گیلان همچنین از تخصیص سهمیه ۷۰۰ تنی مرغ منجمد برای تعادل بازار گیلان در آینده نزدیک  خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری انجام شده مرغ منجمد نیز با نرخ ۱۴ هزار تومان درب سردخانه تزریق خواهد شد و قیمت نهایی مصرف کننده هم تابع تصمیمات کارگروه تنظیم بازار است که در هنگام توزیع اعلام می شود.
وی تاکید کرد: با هرگونه خودسری در بازار، اختفاء، احتکار و امتناع از فروش و گرانفروشی به صورت ضربتی برخورد گردد تا فضا برای متخلفان در بازار ناامن گردد.
وی به مدیران ادارات صنعت، معدن و شهرستان های استان تاکید کرد: عوامل دخیل در شبکه توزیع و تولید را برای نظارت مطلوب در شهرستان ها تحت نظارت بگیرید و فضای روانی بازار را مدیریت و با فرمانداران پرتلاش استان با هماهنگی مطلوب اقدام نموده تا شاهد بروز مشکلی در سطح بازار نباشیم.

بیش از ۵۰۰ بازرسی از مرغ فروشی ها در دوماه اخیر

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان هم در این ارتباط گفت : برای نظارت بر واحدهای صنفی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به طور مستمر و روزانه از واحدهای صنفی بویژه مرغ فروشی ها بازرسی می کنند و گاهی نیز در محلی مستقر می شوند تا نظارت موثرتری بر عرضه صورت گیرد.
وی تصریح کرد:  در همین راستا طی شهریور و مهرماه افزون بر ۵۰۰ بازرسی از واحدهای مرغ فروشی در  شهرستان رشت  انجام شد که نزدیک به ۶۰ فقره پرونده تخلف برای متخلفان تشکیل شده است.

وی مهمترین تخلفات کشف شده از سوی واحدهای صنفی را عدم درج قیمت، درج قیمت غیر واقعی(تبلیغ خلاف واقع)، گرانفروشی و عدم ارائه فاکتور  عنوان کرد.
مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان اظهار کرد: مردم نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در بازار به سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند تا بازرسان به این گزارش ها رسیدگی کنند.
وی توضیح داد :  مرغ باید با  قیمت مصوب ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان به واحد صنفی ارائه  شود که واحد صنفی عرضه کننده هم با نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان این محصول پروتئینی را به مصرف کنندگان عرضه کند.
سید ابراهیم سیدزاده افزود: واحدهای صنفی مرغ فروشی به قیمت مصوب تعیین شده هم راضی بودند به شرطی که نیازشان تامین شود؛ اما مرغی را که با قیمت مصوب دریافت می کنند تامین کننده تمامی نیازشان نیست و به ناچار مرغ را از افراد بدون شناسنامه و با قیمت بالاتر تهیه می کنند.
وی تصریح کرد: همچنین برخی کشتارگرهای فاقد پروانه، مالیاتی هم  نمی دهند، برای عرضه مرغ با قیمت بالاتر پاسخگو هم نیستند و با توجه به گران فروشی و فرار از جریمه بازرسان از ارائه فاکتور فروش به واحدهای صنفی خودداری می کنند که این امر واحدهای صنفی را در مظان اتهام قرار می دهد و موجب به هم ریختگی بازار نیز می شوند.
سید زاده با بیان اینکه تمامی مشکلات گرانی در بازار به واحدهای صنفی بر نمی گردد، اظهار کرد: در عین حال که ممکن است واحد صنفی متخلفی نیز وجود داشته باشد، اما  واحدهای صنفی حلقه ای از زنجیره  تولید تا عرضه هستند و باید برای علل و منشاء گرانی تمامی حلقه های زنجیره از تولید تا مصرف بررسی شود.
این نوسانات هماره از بعد آزادسازی قیمت مرغ طی چندین دهه گذشته وجود داشته است و بسیاری ساماندهی زنجیره و چرخه تولید تا مصرف و صادرات را راهگشای این شرایط می دانند تا این وضعیت دارای شرایط باثبات و پایداری شود و تولید و عرضه و تقاضا با هم همخوانی یابد و برای تولید مازاد هم برنامه ریزی گردد.