سایه سنگین کرونا در گیلان برابر سقوط پروتکل‌ها
سایه سنگین کرونا در گیلان برابر سقوط پروتکل‌ها
معین نیوز_کرونا در گیلان نیز همچنان می‌تازد؛ این بار با جهشی از نوع دلتا؛ سویه ای که در طول ۱۰ روز جان دستکم یکصد گیلانی را گرفت، اما همچنان هم در همین شرایط بحرانی بسیاری از مردم زندگی عادی شان را همچون زمان قبل از کرونا بدون کوچکترین توجهی به شیوه نامه‌ها ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، بهمن ۹۸ که گیلان درگیر کرونا شد، این بیماری در ۲ تا ۳ هفته به اوج خود رسید، بیمارستان ها مملو از جمعیت بیمار کرونایی شدند و علاوه بر بیمارستان های دولتی بخشی از ظرفیت بیمارستان های خصوصی هم به بیماران کرونایی اختصاص داده شد. حتی از بیمارستان رسول اکرم(ص) تامین اجتماعی و بیمارستان ولیعصر نیروی دریایی نیز بهره گرفته شد اما گویا بازهم ورودی کرونایی ها به بیمارستان ها پایانی نداشت.

دستورالعمل های مناسب با شرایط ابلاغ شد؛ ماسک و مواد ضدعفونی کننده بسیار کم و حتی در داروخانه ها کمیاب بود؛ در ساعت هایی خاص در برخی از  داروخانه ها و به صورت جیره بندی سه عدد ماسک عرضه می شد، البته در همین مدت استان های دیگر هم درگیر شدند و وضعیت مشابه با گیلان داشتند، بیماری ناشناخته بود و واکسنی هم در کار نبود.

با تمهیدات مدیریتی و هشدار برای رعایت توصیه های بهداشتی، از تولید ماسک های خانگی گرفته تا صدور سریع پروانه برای واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده و حتی ورود نیروهای نظامی و انتظامی و با فداکاری و از خود گذشتگی پزشکان، کادر درمان و کمک های خیران و سمن ها طی مدت بسیار کوتاهی در اوخر اسفند و اوایل فروردین این بیماری در استان فروکش کرد.

قرنطینه نسبی هم  ایجاد شد، راهها بسته و به غیر از مشاغل ضروری دیگر مشاغل در نوروز تعطیل شدند و بسیاری از مردم هم خود به این درک رسیدند که برای مصون ماندن از گزند بیماری در خانه ماندگار شوند و البته عده ای هم در همین شرایط برای تامین معیشت شان مجبور به کار در خارج از خانه بودند، اما در نوروز ۹۹ شهر رشت مرکز استان با جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفر، کم ترددترین روزهایش را  گذراند و مردم به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند و بین مردم و دولت و همه گروهها با هر گرایش سیاسی یک وفاق ملی برای مقابله با این ویروس ایجاد شد.

اما اکنون یکسال و نیم از شیوع این ویروس هزار چهره می گذرد و هر چند وقت یکبار با جهشی تازه روی دیگری از خود بروز می دهد، امروز سویه دلتا با سرایت بسیار بالاتر و قدرت کشندگی بیشتر در کشور گسترش یافته به طوری که به گفته مسئولان وزارت بهداشت در هر دو دقیقه یک ایرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست می دهد و در هر دو ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

مردم خسته از رعایت پروتکل ها در گیلان اما این روزها ویروس را همچون گونه های قبلی می شمارند و عادی و ساده انگاری می کنند؛ بازارها، پاساژها مملو از جمعیتی است که بخشی از آنها هیچ نیاز ضروری برای خرید آن اقلام ندارند، با وجود ابلاغ و پابر جا بودن مصوبه های قبلی برای شهرهای قرمز واحدهای صنفی بدلیل ضررهای اقتصادی ناشی از کرونا تمایلی به تعطیلی ندارند و تسهیلات حمایتی را نیز مناسب نمی دانند.

هوا گرم و شرجی است و نفس کشیدن در زیر ماسک کمی دشوار است و یکی از  نمادهای رعایت نکردن پروتکل ها در پیاده راه شهرداری و بازار رشت است. روی نیمکت ها و یا حتی در گوشه و اکناف پیاده راه همواره عده ای بدون ماسک در کنار هم حضور می یابند و یا در حال استراحت و یا گفت و گو با هم هستند اما آنطرف تر در بازار در میان مغازه داران و افردی که در همان راسته محصولی را بر روی گاری ها عرضه می کنند، به ندرت می توانی اثری از رعایت پروتکل های بهداشتی مشاهده کنی.

یکی از آنها درباره علت ماسک نپوشیدنش گفت: هوا گرم و شرجی است و ماسک مان بعد از مدت کوتاهی کاملا خیس می شود مگر نمی گویند که ماسک خیس تاثیری ندارد پس فایده ماسک زدن ما چیست.

وی که نخواست نامش برده شود، افزود: اکنون در تعدادی از کشورها واکسیناسیون به حدی رسیده است که بتدریج پروتکل ها را کاهش داده اند، ما چرا باید از این مقوله عقب بمانیم و راهکار مشکلات هم تعطیلی واحدهای ما شود.

یکی دیگر از آنها نیز گفت: چوب خط عمرت هر کجا تمام شود همان جا اجلت می رسد، اینکه ما رعایت کنیم یا رعایت نکنیم فرقی ندارد اگر بنا باشد نگیریم، نمی گیریم.

فردی که علی آقا صدایش می زنند نیز اظهار داشت: چرا  فقط به ما می گویید دور و بر خودتان را بنگرید، ببینید در صف نانوایی ها چقدر رعایت می شود، مردم مهمانی می روند و در زندگی شخصی شان اثری از رعایت این توصیه ها نیست، فقط صرف ماسک زدن اما شرکت در محیط های سر بسته شلوغ و رفت و آمدهای خانوادگی برای مصون ماندن مقابل کرونا کفایت می کند؟

بانویی نیز معتقد بود که باید تعطیلی های بازار و محدودیت ها به طور جدی دوباره برقرار شود و آنطرف تر بانوی مغازه داری می گوید ما باید ماهانه اجاره هنگفتی بپردازیم اگر تعطیل شویم در این شرایط اقتصادی با مشکل روبرو می شویم؛ چه کسی باید اجاره مغازه ما را بدهد.

وی اضافه کرد: مردم باید خود به این نتیجه برسند که خطر جدی است؛ کرونا شوخی ندارد و تنها با تعطیلی مشاغل این مشکل حل نمی شود مگر اینکه تعطیلی سراسری و سخت اتفاق بیفتد و دولت هم حمایت مناسبی از مشاغل متضرر از تعطیلی ها انجام دهد.

یک شهروند رشتی گفت: یکی از آشنایانم به کرونا مبتلا شده بود اما فقط یک هفته در منزل استراحت کرد ولی بدلیل شغل آزاد داشتن چون علائم بیماری زیاد معلوم نبود با وجود ناقل بودن، بیماری اش را از مردم و مشتریانش پنهان و در مغازه اش را به روی مشتریانش باز کرد.چون استدلالش این بود که چک هایم را آخر ماه چطوری پاس کنم.

سارا زن جوانی که دو ماسک بر صورت خود گذاشته، گفت: سال ۹۸ من هم آنچنان به رعایت پروتکل ها باور نداشتم و زندگی عادی ام را می کردم اما وقتی پارسال بعد از یک سفر، همه خانواده درگیر کرونا مبتلا شدیم و  پدرم تا سرحد مرگ پیش رفت، فهمیدم کرونا هیچ چیز نمی شناسد.

وی گفت: اکنون بیمارستان ها مملو از بیماران کروناییست، بسیاری از اطرافیان کرونایی ها از نبود داروهای آن شاکی هستند، عزیزان شان با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و به سادگی فقط با یک بیماری در عرض کمتر از یکهفته از دست می روند.

بنا بر آماری که در یکهفته به صورت ۲۴ ساعته منتشر شده، به نظر می رسد در یکهفته گذشته دستکم ۱۰۰ نفر در گیلان جان خود را از دست داده اند، رقمی که شاید ماهها صفر و یا در حد انگشتان یک دست هم نبوده است اما اکنون به رکوردهای ۳۷ ، ۳۸  نفر فوتی طی یک شبانه روز فزونی یافته است.

در این بین مردم هم همچنان روابط عادی خانوادگی و دور همی های خود را دارند و گاهی زنجیره را ندید می گیرند.

اوج‌گیری کرونا در گیلان برابر سقوط دیوار پروتکل‌های

در سلامتی مردم با کسی تعارف نداریم

استاندار و رئیس ستاد استانی مدیریت کرونا گیلان در جلسه ستاد میریت این بیماری تاکید کرد که برای حفظ سلامتی مردم، با هیچ کسی تعارفی نداریم.

دکتر ارسلان زارع به تأکید آیت الله دکتر رئیسی رئیس‌جمهوری مبنی بر ارسال موانع پیش رو و پیشنهادات استانداران در جهت کنترل پیشگیری، بهبود درمان و مقابله با کرونا در جلسه ستاد ملی اشاره و اظهار کرد: طرح جامع مدیریت هوشمند محدودسازی اجرا می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به انتظار رئیس جمهوری مبنی بر استفاده از گروه‌های مردمی، جهادی، بسیج و سمن ها همانند روزهای نخستین شیوع این بیماری اشاره و بر ضرورت تحقق این امر تأکید و تصریح کرد: مردم با اجرای مصوبات ستاد ملی به عنوان واجب شرعی و قانونی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، کادر درمان را همراهی کنند و حافظ سلامتی خود باشند.

وی با اشاره به تخلف برخی از پزشکان، اصناف، رستوران ها، تالارها و پاساژها در اجرای محدودیت های متناسب با شرایط قرمز کرونایی و تذکر شفاهی به سازمان صمت و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر تشدید نظارت ها گفت: برای حفظ سلامتی مردم، با کسی تعارف نداریم و در صورت عدم اجرای مصوبات توسط دستگاه های ناظر، تذکر کتبی داده می شود.

استاندار گیلان به اعلام آمادگی مجموعه اصناف برای همراهی و اثبات این همکاری طی حدود ۱۸ ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: سیستم نوبت دهی پزشکان برای جلوگیری از ازدحام در مطب ها و تعطیلی رستوران ها (به جز خدمات بیرون بر)، پاساژهای سربسته، تالارها، بازارهای هفتگی و مشاغل دارای محدودیت با جدیت اجرایی و در صورت عدم رعایت، واحد متخلف به مدت ۱۵ روز پلمپ شود.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهوری مبنی بر واردات بیشتر واکسن و تقویت تولید واکسن داخلی با تأمین ارز مورد نیاز اظهار داشت: براساس نمودارهای ارائه شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، گیلان در موضوع واکسیناسیون و تجهیز اماکن، در رتبه نخست کشوری قرار دارد که نشان از وحدت عوامل دست اندرکار دارد و مایه افتخار است.

دکتر زارع بر ضرورت افزایش مراکز تجمعی  تزریق واکسن و بهره گیری از ظرفیت های بسیج و سپاه و تقویت امکانات مورد نیاز تأکید و با اشاره به اختصاص محل نمایشگاه دائمی بین الملی رشت و دانشگاه گیلان برای واکسیناسیون، گفت: پیرو تاکیدات قبلی در جلسه فوق العاده ستاد استانی مقابله با کرونا گیلان، بخشی از مجتمع درمانی لاکان تحت عنوان نقاهتگاه برای پذیرش ۱۲۰ بیمار در حال آماده سازی و تجهیز است تا خدمات لازم را به مراجعان ارائه دهد.

وی با قدردانی صمیمانه از تلاش های فداکارانه مجموعه کادر درمان، از همراهی بیمارستان های دولتی، بخش خصوصی و تأمین اجتماعی برای افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی و آماده سازی امکانات موردنیاز در شهرستان ها تقدیر کرد.

وی با تأکید بر اختصاص اماکنی تحت عنوان نقاهتگاه در شهرستان های مختلف با توجه به شکننده بودن تعدادی از شهرهای با وضعیت قرمز، افزود: درمانگاه های سازمان ها ، دستگاه ها و نهادها برای پذیرش بیماران سرپایی یا بستری، مشارکت و همکاری کنند.

وی به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) متناسب با پروتکل ها و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: مراسم ایام محرم با رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک با تعداد محدود و اولویت فضای باز و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود.

دکتر زارع به ولایتمداری مردم گیلان و اجرای نذورات در ایام ماه محرم نیز اشاره و بر ضرورت رعایت موازین بهداشتی در پخت و پزها و توزیع به صورت بیرون بر در مساجد، هیات ها و تکایا تأکید کرد.

یک هزار و ۹۵۰ مبتلا در بیمارستان های گیلان بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در هجدهم مردادماه گفت: بیماری کرونا در حال افزایش است و بیش از یک هزار و ۹۵۰ نفر در تخت های بیمارستان بستری هستند و بدتر از آن اینکه در ۲۴ ساعت ۳۸ هم استانی بدلیل عذم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از دست دادیم.

آبتین حیدرزاده افزود: در بسیاری از اماکن  همچون پاساژها ، تالارها حتی خیابان ها ازدحام جمعیت وجود دارد و  مردم  برای خرید مثل روزهای عادی رفتار می کنند.

وی اظهار داشت: روزهای بسیار بدی است ما دوست نداریم که این آمار مرگ تکرار شود و اگر  شیوه نامه ها رعایت شود ما سعی می کنیم با آمار واکسیناسیون جلوی این آمار را بگیریم.

وی افزود: تا کنون ۶۴۰ هزار دوز واکسن تزریق شده که از بین ۱۴۰ هزار نفر دو دوز شان را دریافت کردند که امیدواریم با واکسینه تا حدی جامعه مون ایمنی پیدا کند و مرگ و میرها  کاهش یابد.

دهنادی مقدم معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: از تعداد بستری شدگان ۲۸۰ بیمار بدحال هستند. روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار آلودگی جدید به ویروس کرونا در استان اتفاق می افتد.

اکنون  بیمارستان های گیلان دیگر ظرفیت پذیرش بیماران جدید ندارد ، اگرچه سرعت واکسیناسیون به طور قابل توجهی شتاب گرفته اما علاوه بر زمان بر بودن واکسیناسیون همگانی، بعد از  واکسیناسیون نیز بنا بر گفته کارشناسان بهداشتی همچنان خطر ابتلا به کرونا وجود دارد، اگرچه منجر به مرگ نشود.

فرا رسیدن ماه محرم الحرام ماهی که نگاه داشتن حرمت آن بر همه واجب است این نگرانی را بوجود آورده که بخشی از بی تفاوتی ها نسبت به عدم رعایت پروتکل ها به این مراسم هم سرایت کند که البته این امر مسئولیت برگزار کنندگان و نظارت به اجتماعات عزاداری را دو چندان می کند.