چالش سن برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری
چالش سن برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری
معین نیوز_«حسین کنعانی‌مقدم» فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایرنا درباره مصوبات اخیر مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت نباید سن افراد مانع ادامه خدماتشان به کشور شود.

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری این روزها مجلسی‌ها را سخت مشغول کرده است. تصمیمات و مصوبات مجلس طی روزهای اخیر شامل مسائلی چون امکان نامزدی فرماندهان ارشد نظامی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت برای ریاست‌جمهوری، تایید برنامه‌های نامزدها در شورای نگهبان و … بسیار خبرساز بوده و برخی سیاسیون به نقد و بررسی آن پرداخته‌اند.

پژوهشگر ایرنا در همین خصوص با «حسین کنعانی‌مقدم» فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران، گفت‌وگویی انجام داده است.

کنعانی مقدم در ابتدای سخنان خود درباره اصلاح قانون انتخابات در مجلس یازدهم گفت: تصمیمات مجلس محاسن و معایبی دارد. قانون انتخابات می‌بایست اصلاح می‌شد اما متاسفانه نمایندگان مجلس ما در دوره‌های مختلف متناسب با شرایط سیاسی کشور سعی می‌کنند که اعمال نظر کنند. در اینکه نباید همه اجازه داشته باشند برای امر مهمی همچون ریاست جمهوری که تمام معادلات کشور در دست وی قرار می‌گیرد ثبت‌نام کنند، شکی نیست چر اکه این حرف و حدیث‌ها همیشه ایجاد می‌شده که همه سواد ندارند یا شرایط اولیه برای مدیریت یک کار جزئی هم ندارند اما ما می‌دیدیم که برای ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کردند و بعد هم موجی از حرف‌هایی پیش می آمد که چرا رد صلاحیت شده اند. به همین دلیل هم گروه‌های مختلف روی این موضوع اعتراض می کردند و حتی در جاهای مختلف این موضوع را به عنوان یک نقطه ضعف ایران مطرح می‌کردند.

وصیت‌نامه امام خمینی(ره) باید نصب العین نمایندگان قرار گیرد

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد ورود افراد به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نیاز است افرادی که شرایط انتخاب شدن را دارند به‌عنوان یک رجل سیاسی و مذهبی وارد عرصه انتخابات شوند و به صورت شفاف همه چیز عیان باشد و براساس شاخص‌ها و شرایطی که در قانون می‌آید بررسی صلاحیت‌ها انجام شود. در بحث انتخابات می‌بایست وصیت نامه امام خمینی(ره) نصب العین نمایندگان قرار بگیرد. به این صورت که مواردی که امام (ره) نهی کرده‌اند باید در قانون لحاظ شود.

دبیرکل حزب سبز ایران در مورد ورود نظامیان به عرصه انتخابات بیان داشت: ورود نظامیان به عرصه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، اینگونه است که فردی که لباس نظامی به تن می کند تعهداتی خاص مربوط به خود دارد و باید قبل از ورود به عرصه انتخابات استعفا دهد و دیگر نمی تواند در کسوت نظامی‌گری وارد احزاب و گروه‌ها بشود چرا که افراد و گروه‌های سیاسی وقتی وارد عرصه انتخابات می‌شوند سعی دارند که دیدگاه‌های خودشان از جنس سیاسی را القا کنند. به همین دلیل هم یک فرد نظامی نباید با روحیه نظامی‌گری به دنبال القای دیدگاه‌های خود باشد. بنابراین در عین حالی که منعی وجود ندارد برای حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری اما قانون باید شرایط را شفاف کند و جایی برای تفسیر باقی نگذارد.

کنعانی مقدم افزود: شاخص‌هایی که یک رجل سیاسی و مذهبی دارد باید کاملاً متناسب با شرایط و موقعیت روز به صورت شاخص‌های قانونی درآید و شورای نگهبان تطبیق قانون و شرایط آن فرد را مدنظر قرار دهد و از حالت سلیقه‌ای هم خارج شود.

نباید سن افراد مانع ادامه خدماتشان به کشور شود

این فعال سیاسی در مورد شرایط سنی نامزدهای ریاست جمهوری عنوان داشت: به نظر می آید که برای مسئولیت های مختلف شرایطی برای افراد وجود دارد که یکی از آنها بحث سن افراد است که در اصلاح قانون انتخابات این هم مورد نظر قرار گرفته است. فردی که ۴۰ سال از سنش می گذرد هم جوان است و هم پخته شده است و به سن بلوغ سیاسی رسیده و طبیعی به نظر می آید که ما باید شروع سن ثبت نام را ۴۰ سالگی بگذاریم. اما از طرفی دیگر من سقف خاصی برای سن ریاست جمهوری قائل نیستم که ما بخواهیم یک سن خاص مدنظر قرار بدهیم و بگویم بالاتر از این سن نمی تواند در ریاست جمهوری شرکت کند و یا توانایی اداره کشور را ندارند. برای نمونه شما ببیند مقام معظم رهبری با توجه به سنی که دارند اما به لحاظ نوع تفکر، فعالیت و نوع نگاهشان به مسائل و حضور در عرصه اجرایی کشور شاید جوانترین رهبر جهان باشند. پس اگر چنین افرادی در جامعه حضور داشته باشند نباید سن آنها مانع ادامه خدماتشان به کشور باشد.

دبیرکل حزب سبز ایران در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات ۱۴۰۰ می رسد یا خیر، گفت: به نظر بنده اصلاح قانون به انتخابات ۱۴۰۰ می رسد. چون فرصت وجود دارد و شورای نگهبان می تواند تصویب و ابلاغ کند و چون شرایط برای نامزدهای انتخابات یک شرایط ثبت نامی است این طرح اصلاح وقت دارد و شورای نگهبان می تواند تا پایان انتخابات ریاست جمهوری روی آن کار کند.