جشن اهداء کتاب در گیلان آغاز شد
جشن اهداء کتاب در گیلان آغاز شد
معین نیوز_جشن اهداء کتاب امروز سه شنبه دوم آذرماه با حضور مردم و مسئولان در باغ محتشم رشت آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،پویش اهدای کتاب در گیلان پیش از یورش سهمگین کرونا بر روح و جان جامعه شکل گرفت و اگرچه مدت مدیدی مردمان خانه نشین شدند و این پویش به محاق رفت اما این بار پس از گذر از اندکی از بحران بار دیگر این پویش جان گرفت و جشن اهدا کتاب امروز بعنوان نمادی از این پویش در مکان یاد شده در حال برگزاری است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این جشن به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار و با همکاری مشترک این اداره کل و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت، با شعار “اهدای کتاب، اهدای دانایی” برگزار شده است.

پریسا کرمی افزود: در این طرح ویژه که با هدف ترویج فرهنگ هدیه کتاب و کتابخوانی و به میزبانی پارک شهر رشت برگزار می شود، دوستداران کتاب و کتابخوانی با اهدای کتاب های سالم خوانده شده و بدون استفاده خود در محل اجرای طرح، دیگران را در مطالعه این کتاب ها سهیم می کنند.

وی اظهار داشت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان پیش از این نیز با اجرای طرح های مختلفی چون هدیه کتاب، ارمغان اندیشه ای نو، طرح نذر کتاب، اهدای کتاب، اهدای آگاهی و طرح هایی از این دست نسبت به جمع آوری کتاب های خوانده شده عموم مردم اقدام کرده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه در زمان حاضر یک میلیون و ۱۲۰ هزار جلد کتاب منابع کتابخانه های عمومی استان را تشکیل می دهند ، فضای مجازی را روشن نگهدارنده چراغ کتابخوانی در استان دانست و گفت: امیدواریم در پایان این جشن منابع کتابخانه ای استان شاهد رشد چشمگیری باشد.

کرمی از خیران استان که بیش از دهها هزار جلد به کتابخانه های عمومی استان اهدا کرده اند قدردانی کرد و از همه مردم استان خواست در آئین جشن اهدای کتاب امروز دوم آذرماه در باغ محتشم رشت شرکت کنند.

پیشینه طولانی گیلان در نذر فرهنگی

روانشناسان معتقدند بطور کلی در جامعه‌ای که نیازهای اساسی انسان‌ها در آن تأمین می‌شود، افراد بر پایه موازین اخلاقی زندگی می‌کنند؛ یکی از نیازهای امروز جامعه آموزش است و هر اقدامی در این زمینه، تلاشی برای کاستن از آسیب های اجتماعی است.

اگر چه پیشینه گیلان در ادای نذر فرهنگی خالی نیست چنانکه آوینای ۲ ساله و پدرش در تصادف از دنیا رفتند اما به ایده پدربزرگ، با دیه آن دو، کتابخانه ای در رستم آباد گیلان پا گرفت و موجب شد برای سرزمین خویش جاودان شوند.

ناصر بلباسی نانوایی در استان گیلان و در شهر رشت ایده نان، با کتاب خلق کرد؛ بلباسی در کنار پخت نان، قفسه ای چوبین بنا کرد که چیدمانش کتاب است و جملات ادبی بر تکه های کاغذ نوشته و مشتریان را تا برآمدن نان های داغ، به خواندن آنها دعوت می کند.

ساحل فیلسوف، راننده تاکسی در شهر رشت است که با ایجاد کتابخانه در تاکسی خود، مسافران را در آرامش مطالعه، به مقصد می رساند و پیشنهاد دهنده طرح تاکسی – کتابخانه در شهر است؛وی روزانه مسیر پر رفت آمد میان میدان صیقلان و گلسار رشت را بارها و بارها طی می کند و باور دارد بسیاری از دغدغه های جامعه با مطالعه و خواندن کاهش می یابد.

صمد رهبر یار کتابخانه سیار راه می اندازد و کتابخانه محبوب کودکان کار در گیلان می شود حتی در یورش کرونا نیز دست از دغدغه های فرهنگی بر نمی دارد و به تولید محتوای داستانی و فرهنگی برای کودکان بویژه کودکان کار می پردازد.

خانواده ای در گیلان به سبب کسب رتبه بالای فرزندشان در کنکور و پذیرفته شدن در رشته پزشکی دانشگاه گیلان ، نذر کرده بودند خانوادگی به حج عمره سفر کنند اما پس از پذیرفته شدن فرزند، دیدند در روستای اجدادیشان یکی دو نفر در دانشگاه پذیرفته شده و هزینه تحصیل ندارند، تصمیم می گیرند نوبت حج را به افراد دیگر واگذار کرده و با پول آن هزینه تحصیل آن دانشجویان را فراهم کنند.

مادر دانشجوی پذیرفته شده در رشته پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: تصور می کنم با این کار خدمت بیشتری به پرورش جامعه ام کرده ام و معتقدم بزودی شرایط حج نیز برایمان فراهم خواهد شد.

پیداست اصلاح مسائل اجتماعی نه کار یک روز دو روز است و نه کار یک نفر ، دو نفر ،و نه درمان را می توان در نسخه جستجو کرد بلکه بایستی عادت داد؛ بایستی بچه ها را از کودکی به کتاب و کتابخوانی ترغیب کرد و امروز، ناصر بلباسی و ساحل فیلسوف صمد رهبر یار، خانواده صابر و همانند آنان، با اقدام‌های ساده نشان می‌دهند که می بایست برای نهادینه سازی یک فرهنگ از خود شروع کرد.