آمارهای اقتصادی درباره سخنان رئیس‌جمهوری چه می‌گوید؟
آمارهای اقتصادی درباره سخنان رئیس‌جمهوری چه می‌گوید؟
معین نیوز_رئیس جمهوری در آخرین جلسه هیأت دولت به مقایسه تحریم اقتصادی و جنگ اقتصادی پرداخت و خواست آمارهای اقتصادی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ و ۹۷ به بعد با هم مقایسه شوند.

به گزارش ایرناپلاس، حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه گذشته(۲۸ آبان) هیات دولت درباره قرارگرفتن در شرایط جنگ اقتصادی گفت: ما در این سه سال در تحریم نبودیم، بلکه در محاصره و جنگ و تروریسم اقتصادی قرار داشتیم. عبارت‌ها و تعبیرها را درست استخدام کنیم. پیش از آن، تحریم هم داشتیم، اما جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی از سال ۹۷ توسط دولت اخیر آمریکا شروع شد. کشتی به کشتی و محموله به محموله را در دریا و هوا دنبال می‌کردند و ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: بیایید آمار اقتصادی سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را با سال‌های ۹۷، ‌۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید. در سه سال که در جنگ بودیم آمار یک جور است. چهار سال در تحریم بودیم و تحریم در سال ۹۶ کمی برداشته شد. آن وقت تحریم بود، امروز جنگ است و این‌ها دو مقوله است.

«شما تورم، رشد و اشتغال و پایه پولی و همه معیارهای اقتصادی را بین این سه سال اخیر و آن ۴ سال مقایسه کنید. این خیلی ساده است و جبر و مثلثات نیست. این آمار و ارقام در همه مراکز آمار وجود دارد و کنار هم مقایسه کنیم. برخی فکر می‌کنند ما امروز در فکر رفع و دفع تهدید و دنبال ایجاد فرصت هستیم. نه، از ۹۷ که جنگ شروع شد، دنبال فرصت و رفع و دفع تحریم، کاهش فشار بر مردم و ایجاد فرصت بودیم.»

آمارهای اقتصادی مورد نظر رئیس جمهوری، چه چیزی را نشان می‌دهند؟
بررسی آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده و نرخ تورم نشان می‌دهد این شاخص از سال ۱۳۹۳ نزولی شد و در سال ۱۳۹۵ یک رقمی شد. تورم تک رقمی یکی از دستاوردها دولت اول روحانی بود که در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یافت، اما با شروع جنگ اقتصادی در سال ۱۳۹۷ با افزایش بیش از سه برابری مواجه شد.

رشد اقتصادی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی از اواخر دهه ۱۳۶۰ و با پایان رسیدن جنگ و ثبات سیاسی آغاز شد، اما در یک دوره ۱۰ ساله با افت و خیزهای زیادی روبه‌رو بود. در نهایت سیاست‌های اقتصادی در پیش گرفته شده از اوایل دهه ۱۳۸۰ به این شاخص اقتصادی ثبات بخشید؛ به‌طوری که تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی از سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ در شرایط نسبتاً باثباتی قرار گرفته بودند.
با این حال بار دیگر و با سیاست‌هایی که مانع تولید بودند، نرخ‌های منفی تکرار شدند تا جایی که در سال ۱۳۹۱ نرخ رشد اقتصادی با حدود منفی ۵ درصد، بدترین عمکلرد خود را نشان داد و حتی بازگشت تولید به سطح سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ دور از دسترس می‌نمود.

در چنین شرایطی نرخ‌ رشد اقتصادی ۲.۸۶ درصدی در سال ۱۳۹۳ دستاورد مهمی برای خروج این شاخص مهم از بازه منفی بود.
براساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۱۳۹۵ به ۵ درصد و با نفت به حدود ۱۴ درصد رسیده بود. تغییر مسیر رشد اقتصادی از منفی‌ترین رکورد خود در سال ۱۳۹۲ به نرخ رشد دو رقمی در سال ۱۳۹۵ دستاورد مهمی بود که البته، تحت تأثیر جنگ اقتصادی، حفظ آن به سختی امکان‌پذیر بود.

در سال ۱۳۹۷، نفت به عامل کاهنده نرخ رشد اقتصادی تبدیل شد تا جایی که نرخ رشد با نفت در این سال به منفی ۴.۱۳ و نرخ رشد بدون نفت به منفی ۱.۴۹ رسید.

نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی، دو شاخص اساسی هستند که در مطالعه و بررسی وضعیت بازار کار و اشتغال، در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی که می‌تواند نشان‌دهنده عرضه نیروی کار باشد در سال‎های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ رو به ‌افزایش بوده است. با این حال با شروع جنگ اقتصادی از سال ۱۳۹۷ و محدودتر شدن فرصت‌های تولید، نرخ مشارکت نیز اندکی کاهش یافته است.

با وجود کاهش چند دهم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است. به این معنا که با وجود فرصت‌های محدود اشتغال، سهم جمعیت بیکار در جمعیت فعال بالای ۱۵ سال رو به ‌کاهش بوده است.

شواهد تجربی از متغیرهای پولی نشان می‌دهد پایه پولی لزوماً به رشد نقدینگی و به‌دنبال آن، تورم ختم نمی‌شود. در مقابل بانک‌های مرکزی در دنیا بر هدف‌گذاری تورم تمرکز می‌کنند تا از این طریق بتوانند متغیرهای پولی را کنترل کنند. این سیاستی است که بانک مرکزی از بهار سال جاری با استفاده از عملیات بازار باز در پیش گرفته تا با هدف‌گاری نرخ سود بازار بین بانکی، به نرخ تورم هدف‌گذاری شده دست‌ پیدا کند.

از مجموع آمارهای ارائه شده اینگونه استنباط می‌شود آنچه رئیس جمهوری جنگ اقتصادی می‌خواند، اثر مشهودی بر شاخص‌های مختلف داشته است.
براین اساس، آمارهای ارائه شده، به خوبی بیانگر آن است که تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان، باعث محدودیت‌ها در عرصه‌های مختلف شده و در نهایت اثر خود را بر شاخص‌های مختلف نشان داده است.

تاب‌آوری با اتکا به اقتصاد مقاومتی
با این حال، با وجود شدیدترین فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها علیه ایران، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که دولت بویژه در دو سال اخیر در پیش گرفته سبب شده کشورمان همه‌جانبه در برابر زورگویی‌ها و فشارهای آمریکا به خوبی ایستادگی کند.

در این رابطه می‌توان به سخنان (شنبه‌شب) فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی اشاره کرد: در جنگ تحمیلی اقتصادی باید تلاش کنیم بنیان‌های اقتصادی کشور تاب‌آوری بیشتری داشته باشند و اثر اقتصاد مقاومتی در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و شرایط کرونایی، خود را به خوبی نشان دهد.

وی تاکید کرد: ما مانع تحقق اهداف دشمنان شدیم به طوری که در ۱۳ آبان ۹۷ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد تا سه ماه آینده به دنبال تغییر نظام در ایران هستیم، اما از این سه ماه ۲۴ ماه گذشته و هیچ اتفاقی نیافتاده، هرچند که برای مردم مشکلاتی تحمیل شده است.

به گفته دژپسند، تلفیق مردم بنیانی و دانش بنیانی سبب شده تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا را که پیش از این از خارج وارد می کردیم، اکنون در داخل تولید کرده و به یک صادرکننده این تجهیزات تبدیل شده‌ایم؛ این نشان می‌دهد در نهضت دانش بنیان‌ها، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌ایم.

با توجه به این سیاست دولت، نه تنها آمریکایِ ترامپ به اهداف ترسیم شده خود – حتی به صراحت این نوع فشار همه‌جانبه را، منتج به فروپاشی کشور می‌دانستند- نرسید بلکه این روزها شاهد حذف شدن رئیس‌جمهوری آمریکا هستیم که همه رویاهاش علیه ایران، به سرابی بیش نماند و جهان شاهد ایستادگی ملت ایران در برابر همه فشارها و زورگویی‌های کاخ سفید است.