ادامه رایزنی‌ها برای لغو کنکور ۹۹/ ورود کمیسیون اصل نود مجلس می‌تواند آزمون‌ها را به تعویق بیندازد؟
ادامه رایزنی‌ها برای لغو کنکور ۹۹/ ورود کمیسیون اصل نود مجلس می‌تواند آزمون‌ها را به تعویق بیندازد؟
رایزنی‌ها برای برگزاری یا عدم برگزاری کنکور در سطوح مختلف در جریان است، باید منتظر بود که کدام موضع به نتیجه می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برگزاری تجمعات در بسیاری از شهرها به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا لغو شده است؛ اما در این میان بسیاری از مسئولان بر این باورند که آزمون‌های سراسری با حضور هزاران داوطلب باید برگزار شود.

علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با توجیه برگزاری کنکور در چین، ترکیه و افغانستان می‌گوید که قطعاً باید کنکورهای سراسری در کشور برگزار شود.

این در حالی است که در همین وزارتخانه علیرضا زالی، رئیس ستاد کرونا استان تهران اعتقاد دارد که تهران آماده برگزاری هیچ آزمونی نیست.

به گفته وی ما به دانشجویان و داوطلبان قول می‌دهیم سلامت آنها را به عنوان یک اولویت جدی مد نظر داشته باشیم در عین حال وزارت بهداشت برای آموزش پزشکی حساسیت‌های خاص خود را دارد.

منصور غلامی

از آن طرف در وزارت علوم نیز مدام بر برگزاری آزمون‌های سراسری اصرار می‌شود. منصور غلامی، وزیر علوم با تأکید بر برگزاری آزمون‌ها می‌گوید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام خواهیم کرد که ضمن برگزاری آزمون‌ها،‌ بهداشت و سلامت داوطلبان نیز به‌خوبی تأمین شود.

به گفته غلامی بر همین اساس تدابیر لازم برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در چیدمان صندلی‌ها برای برگزاری آزمون و حضور داوطلبان به شیوه کاملاً استاندارد و بهداشتی پیش‌بینی و در نظر گرفته شده است.

ورود کمیسیون اصل نود مجلس برای تعویق کنکور

با این حال تعدادی از داوطلبان شکایت خود را به کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی برده‌اند تا شاید اعضای این کمیسیون به خواسته آنها رسیدگی کنند. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع برگزاری تمامی آزمون‌ها خبر می‌دهد.

وی می‌افزاید در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از شکایات داوطلبان و خانواده آنها به دست ما رسیده است مبنی بر اینکه امکان حضور و شرکت در هیچ آزمون و کنکوری را به علت نامساعد بودن شرایط کشور و همه‌گیری ویروس کرونا ندارند.

پژمانفر در ادامه می‌گوید ما این موضوع را به کمیته مربوطه محول کردیم تا به‌طور دقیق، مشخص و جدی بررسی‌های لازم را صورت داده و گزارش آن را به این کمیسیون ارائه کند تا بتوانیم تصمیمات لازم را در این خصوص اخذ کنیم.

به گفته وی ما پس از به نتیجه رسیدن بررسی‌هایمان با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز هماهنگ خواهیم بود تا بر این اساس تصمیمات لازم و منطقی در این خصوص اخذ شود.

رایزنی‌های کمیسیون آموزش برای تعویق آزمون

از طرفی تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم‌صدا با داوطلبان شاکی، خواستار به تعویق افتادن آزمون‌های سراسری شده‌اند.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می‌گوید در حال حاضر درخواست‌های زیادی درباره کنکور سراسری وجود دارد؛ اما هنوز نمی‌دانیم که وضعیت کرونا در موعد برگزاری کنکور سراسری یعنی در تاریخ‌های ۳۰ و ۳۱ مردادماه چه خواهد شد؟ لذا ما در حال رصد شرایط هستیم اگر تا آن زمان کرونا کنترل و میزان مبتلایان کم شد طبیعتاً آزمون در همان تاریخ برگزار می‌شود وگرنه تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

اما احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به نظر جمعی کمیسیون اعلام می‌دارد که «درباره مسئله تعویق کنکور کمیسیون تصمیم گرفت که به این موضوع ورود نکند و تصمیم درباره آن را به ستاد ملی کرونا واگذار کند.»

زوایای پیدا و پنهان عدم برگزاری کنکور

برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سراسری زوایای پیدا و پنهان زیادی دارد که توجه به آنها نیز ضروری به نظر می‌رسد. اگر کنکور سراسری در سال‌ جاری برگزار نشود فارغ‌التحصیلان پایه دوازدهم سال آینده نیز به جمع کنکوری‌ها افزوده می‌شوند.

آمارهای هرساله کنکور نشان می‌دهد حدود نیمی از داوطلبان از فارغ‌التحصیلان سال آخر دبیرستان‌ها هستند. بنابراین با وجود تعداد کنکوری‌های امسال که به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، تعداد شرکت‌کنندگان سال آینده به بیش از ۲ میلیون نفر خواهد رسید.

قطعاً در این شرایط نیاز است که ظرفیت‌های پذیرش بازنگری شوند. البته در این باره ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با صراحت اعلام کرد در صورت عدم برگزاری کنکور شاهد افزایش ظرفیت‌های پذیرش در سال آینده نخواهیم بود.

مسئله بعدی مربوط به داوطلبان پسر است که در بازه زمانی معافیت از تحصیل به سر می‌برند و با تمدید چندباره این زمان، این افراد دیگر فرصت ندارند که در کنکور سال آینده شرکت کنند و باید به سربازی اعزام شوند.

محمد وحیدی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مواجهه با این مسائل می‌گوید باید سناریوهای مختلفی مطرح باشد که حقی از کنکوری‌ها تضییع نشود.

به گفته وی حتی کسانی که آموزش مجازی در مدارس دریافت کرده‌اند با کسانی که آموزش حضوری دریافت می‌کنند باید تفاوت داشته باشند. اگر شرایط سال تحصیلی آینده حضوری یا مجازی باشد با شرایط داوطلبان امسال که سه ماه آموزش حضوری داشتند، متفاوت است.

آن‌چنان که امسال به دلیل برگزاری امتحانات پایه دوازدهم وضعیت منابع طرح سؤال تغییر کرد. امسال به دلیل آموزش‌ مجازی در مدارس امکان برگزاری ۲۰ درصد امتحانات به معلمان واگذار و مابقی به صورت نهایی برگزار شد. به همین دلیل سازمان سنجش منابع طرح سؤال از این پایه تحصیلی را متناسب با آن ۲۰ درصد تغییر داد.

حال باید منتظر بود که نتیجه همه این گمانه‌زنی‌ها چه خواهد شد و پرونده آزمون‌های سراسری در سال کرونایی چگونه بسته می‌شود؟