بچه‌ها برپا؛ پایان سکوت دوساله زنگ کلاس درس در گیلان
بچه‌ها برپا؛ پایان سکوت دوساله زنگ کلاس درس در گیلان
معین نیوز_کرونا بیش از ٢ سال مدرسه را به عنوان مهم‌ترین فضای تعلیم و تربیت از دانش آموزان سلب کرد و با قلدری آنان را به اتاق های خانه و پشت تجهیزات بی‌روح نشاند، اما بار دیگر در پس چتر گسترده سلامت ناشی از واکسیناسیون همگانی، شاهد هیاهوی مدارس و طعم شیرینی یادگیری حضوری هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز یکشنبه همزمان با سراسر کشور با از سرگیری آموزش حضوری بدون تجهیزات مجازی آموزش دانش آموزان، بار دیگر لمس مدرسه، کلاس، میز، نیمکت، معلم و هیاهو و شادی جای خود را در میان دانش اموزان گیلانی باز کرد.

بر اساس مصوبه ششم فروردین ستاد ملی کرونا، قرار شد تا آموزش دانش آموزان بعد از تعطیلات نوروز از امروز یکشنبه به صورت حضوری انجام شود بنا بر این مصوبه و با اجرای آن در گیلان، دانش آموزان این استان همگام با سایر همسالان خود در سراسر کشور راهی مدرسه شدند.

امروز بیش از ٣٧٠ هزار دانش آموز در گیلان بعد از افزون بر ٢ سال از شیوع بیماری کووید ١٩ و تعطیلی اکثر مدارس، بار دیگر به مدرسه رفتند، اگر چه در این مدت در ماه هایی مدارس بازگشایی شده بود اما حضور دانش آموزان هر روز و اجباری نبود، ضمن اینکه آموزش از بستر شاد انجام می گرفت.

واکسیناسیون و چتر ایمنی بر سر دانش‌آموزان گیلانی

واکسیناسیون همگانی که تقریباً از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، علاوه بر اجبار کرونا به عقب نشینی، فضای عمومی خانواده ها و همچنین تعاملات اجتماعی را تا حد بسیاری امن کرد. به طوری که از آن زمان تا به امروز رفته رفته تمامی برنامه های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به حالت عادی خود بازگشتند و اینبار نوبت مدارس بود.

آغاز واکسیناسیون دانش آموزان نیز ضربه دیگری بر پوسته سخت کرونا در گیلان بود که از ۱۱ مهر ماه سال گذشته کلید خورد و رفته رفته  زمینه را برای بازگشت دانش آموزان به فضای مدرسه فراهم کرد.

حال براساس آخرین آمار ۱۰۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال نوبت اول و ۹۳ درصد از این گروه سنی  مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

همچنین ۹۶ درصد فرهنگیان نیز دز اول و ۸۵ درصد آنان مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که روی هم رفته می توان گفت تقریباً تمامی فضای اموزشی اکنون نسبت به کرونا واکسینه شده است.

شادی و نگرانی دانش آموزان گیلانی

با بازگشایی واحدهای آموزشی و از سرگیری آموزش حضوری، دانش آموزان استان گیلان بعد از مراسم صبحگاهی راهی کلاس های درس شدند تا به دور از فضای مجازی در کنار معلم علم و دانش را فرا گیرند، اولیاء نیز با همراهی مدیران مدارس از فضای کلاس ها و چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید کردند، مسئولان مدارس نیز از دانش آموزان خواستند تا توصیه های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها را مراعات کنند.

تعدادی اولیاء از بازگشایی واحدهای آموزشی و از سرگیری آموزش حضوری نگران و برخی دیگر راضی بودند، اما دانش آموزان از حضور در مدارس ، خوشحال هستند، جمعی از آنان به خبرنگار ایرنا، گفتند: از اینکه در مدرسه حضور داریم و آموزش ها هم حضوری شده ، خوشحالیم.

امیرحسین دانش آموز دوره متوسطه با اشاره به مشکلات آموزش غیرحضوری گفت: درک مطالب کتاب های درسی از طریق آموزش های مجازی مشکل است با حضور در مدرسه بهتر متوجه درس ها می شویم.

وی اظهار امیدواری کرد تا شرایط به صورتی پیش رود که دیگر آموزش مجازی را نداشته باشند.

همانند امیرحسین بسیاری از دانش آموزان از آغاز آموزش حضوری استقبال کردند اما برخی نیز از مشکلات خود از یادگیری دروس جدید با توجه به برخی کاستی های فضای مجازی نگران بودند.

البته بسیاری از دانش آموزان و والدین از ازدیاد شلوغیکلاس های درس ناشی از ثبت نام های مجازی گلایه داشته و ابراز نگرانی کردند که به گفته آنان منجر به کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی می‌شد.

همه مدارس ملزم به حضور دانش آموزان در مدارس هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در این باره گفت: همه مدارس تحت پوشش آموزش و پرورش، ملزم به اجرای طرح حضوری شدن دانش آموزان در مدرسه هستند.

محمد فائزی اظهار داشت: بازگشت دانش آموز به مدرسه یک بازگشت تاریخی و بی‌سابقه است، معمولا بازگشت های قبل از کرونا با وقفه سه ماه در تابستان همراه بود اما اکنون این وقفه سه ساله شده و لازم است که همه دستگاه‌ها کمک کنند تا شرایط روحی و روانی برای دانش‌آموزان و  اولیای آنان فراهم شود و به این ترتیب حضور گرم دانش‌آموزان را در مدرسه داشته باشیم.

وی درباره اینکه با بازگشایی مدارس، آموزش غیر حضوری تعطیل می شود یا خیر افزود: آموزش غیرحضوری، را از دستاوردهای مهم می‌دانیم و بعد از اتمام کرونا، آموزش غیرحضوری را به صورت یک آموزش مکمل در کنار آموزش حضوری خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به  اهمیت حضور دانش آموزان در مدارس گفت: دانش آموزان به مهارت هایی نیاز دارند که این مهارت ها به شکل سالم در محیط مدرسه زیر نظر مربیان ممکن و میسر است.

استان گیلان دارای افزون بر ٣٧٠ هزار دانش آموز است.

هم اکنون تمام ١٧ شهرستان گیلان در نقشه کرونایی زرد بوده و ۱۵۴ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند.