چرا هنرمندان باید مراقب سخنان خود در فضای مجازی باشند؟
چرا هنرمندان باید مراقب سخنان خود در فضای مجازی باشند؟
معین نیوز_تاثیر سخنان هنرمندان و افراد شناخته شده در فضای مجازی، گاهی می‌تواند از صحبت‌های یک متخصص اثرگذارتر باشد، به همین دلیل اگر هنرمندان پیش از اظهارنظر، با متخصصان و افراد با تجربه مشورت کنند، می‌توانند سازنده‌تر عمل کنند.

به گزارش ایرناپلاس، تجربه نشان داده هنرمندان به عنوان یک سمبل برای قشر گسترده‌ای از مردم تبدیل شده و تاثیر زیادی بر رفتار، عملکرد مردم و سبک زندگی در جامعه  دارند.
تاثیر اظهار نظرهای آنها در فضای مجازی می‌تواند روی فکر و شیوه زندگی دوستدارانشان تاثیرگذار باشد. این مساله می‌تواند هم سازنده و به همان اندازه مخرب باشد زیرا این قشر، روان‌شناس، متخصص غذا، جامعه‌شناس و … نیستند؛ آنها می‌توانند با کمک از مشاوران با تجربه از تریبونی که در اختیار دارند، برای بهبود وضعیت اجتماعی استفاده کنند.

کم نیستند هنرمندانی که در سال‌های گذشته با افزایش فعالیت در فضای مجازی مردم را به رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست، کتاب خواندن، انجام فعالیت‌های فرهنگی و … دعوت کردند.
بعد از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بسیاری از موارد پروتکل‌های بهداشتی مانند ممنوعیت تردد، خانه‌نشینی و خودداری از سفرهای غیرضروری بارها توسط هنرمندان و افراد شناخته‌شده در فضای مجازی مطرح شد.

اما این تاثیرگذاری تا چه اندازه است و چقدر دوام دارد؟ همچنین چه نقشی در فرهنگ اجتماعی خواهد داشت؟

سهراب سلیمی کارگردان تئاتر درباره پیامدهای فعالیت هنرمندان در آگاه‌سازی و همچنین شکل‌دهی فرهنگ اجتماعی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: هنرمند نمی‌تواند بدون دغدغه فرهنگی در جامعه حرکت کند. اگر چنین مسائلی از طرف تعدادی از هنرمندان مطرح می‌شود، می‌توان گفت عملکردی احساسی است یا جنبه ادا کردن دِین و انجام تعهد را برای آنان دارد.

هنوز برخی پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند
توجه به پروتکل‌های بهداشتی مساله‌ای نیست که فقط در ایران، مردم به رعایت آن دعوت شده‌ باشند. همه متخصصان در کشورها، به لزوم رعایت نکاتی مشابه مانند حفظ فاصله فردی، نظافت و استفاده از ماسک، تاکید دارند. این در حالی است که هنوز هم برخی از مردم این مسائل را جدی نمی‌گیرند.
سلیمی در این‌ باره گفت: در حالی شاهد برخی از موضع‌گیری‌های اشتباه در فضای مجازی هستیم که دنیا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی فریاد می‌زند. در چنین شرایطی برخی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی تجمع، و برخی برای تفریح به شهرهای شمالی و جنوبی کشور سفر می‌کنند.

به گفته او، در چنین شرایطی باید به امکانات و شرایطی که اجازه سفر به دیگر شهرهای ایران داده‌ و وضعیت همه‌گیری در آنها آبی اعلام شده‌، توجه شود زیرا عده‌ای با استفاده از هواپیما و برخی با اتومبیل شخصی توانستند در شرایط محدودیت‌های تردد از تهران تا قشم جابجا شوند.
این کارگردان تئاتر افزود: امکانات حمل‌ونقل در این روزها فقط برای انجام ماموریت‌ها و انتقال بیماران باید استفاده شود. متولیان این بخش‌ها چگونه اجازه جابجایی این تعداد از مردم را دادند؟

سلیمی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نمی‌توانم فقط اتومبیل‌هایی را ببینم که با قایق‌های مخصوص در بنادر کشور جابجا شدند و به قشم می‌روند؛ آن بخش از جامعه را هم می‌بینم که تجمع‌های مختلفی مذهبی و صنفی و برگزار می‌کنند که دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در آن رعایت نشده است. باید همه اینها را با هم ببینیم و از هم تفکیک نکنیم.

امنیت مخاطب، مهمترین اصل برای هنرمند باشد
چند خط نوشته یک هنرمند یا ویدئویی یک دقیقه‌ای از یک هنرمند که همه را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کند، بسیار ساده‌تر و بیشتر از ساعت‌ها توضیح تخصصی پزشکان یا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها روی مردم تاثیرگذار باشد.

سلیمی با تاکید بر اینکه هر نوع حرکتی که موجب آسیب‌زدن به جامعه می‌شود، باید متوقف شود، ادامه داد: حتی به عنوان هنرمندی که چند ماه است تعدادی کار آماده دارم، حاضر نیستم به همین سادگی به سالن‌های آمفی تئاتر مراجعه و امیال خودم را به دیگران دیکته کنم.
امنیت مخاطب برای من از اهمیت بیشتری برخوردار است تا اینکه تعداد نمایش‌هایم را در شرایط سخت همه‌گیری کرونا بالا ببرم. پیش از کرونا هم شرایط سالن تئاتر را دیده‌ام که چندان مورد استقبال مردم نبود، چه برسد به بعد از آن. اینها همه در حالی است که کشور باید سرمایه‌ بیشتری برای مسائل فرهنگی هزینه ‌کند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد، باید برای هنرمندان امنیت فکری و شرایط امنِ اقتصادی به وجود بیاید. باید با بینش متعهدانه به اطرافمان نگاه کنیم؛ ۷۸ هزار هنرمندی که در ایران فعالند، چه کاری می‌کنند و چه شرایطی برای آنها در نظر گرفته‌ شده‌ است؟ از نزدیک با خیلی از آنها در ارتباطم و می‌بینم که با بحران مواجه‌اند. بسیاری از هنرمندان مجبورند برای مهیا کردن خانه و زندگی به شهرهای اطراف تهران کوچ کنند؛ این شرایطِ سخت، موجب نوآوری و خلاقیت در هنرمند نخواهد شد. به عنوان هنرمند تمرکز قبلی را ندارم، پیش از این راحت‌تر می‌توانستم تمرکز، صحبت و مطالعه کنم.

با همه تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک و حمایت از هنرمندان، همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ مساله‌ای است که بر دیگر مسائل زندگی افزوده شد. در کنار دیگر مسائل و مشکلات، در زمان همه‌گیری باید متوجه مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها هم بود. در چنین شرایطِ حساسی، اظهارنظرها از هنرمندان و افراد شناخته‌شده در جامعه از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا می‌تواند بر سلامت افراد تاثیر بگذارد.

هنرمندان و افراد شناخته‌ شده در جامعه همان‌گونه که این روزها به جد دنبال بهبود وضعیت زندگی و سلامت مردم هستند، به نظر می‌رسد باید بیشتر از هر زمان دیگر درباره نظرهایی که در فضای مجازی منتشر می‌کنند، حساسیت به خرج دهند. همانطور که سلیمی اعلام کرد، با اینکه معیشت بسیاری از هنرمندان به ارائه هنر و آثارشان بستگی دارد، باید به جنبه‌های ایمنی سلامت اجتماعی نیز توجه شود، تا این دوران سخت به سلامتی پشت سرگذاشته‌ شود.